бизнес > бизнес и здраве


Коронавирусът ще пренареди българския пазар на вино

Известният български сомелиер Георги Михов пред exporter.bg за въздействието на пандемията върху ресторантьорския и винарския бизнеси в Бълтария

„В дългосрочен план нещата ще зависят от влиянието на световната икономическа криза върху България. Сигурно е, че ще има стагнация, която ще измести пазара на вино от по-скъпи към по-евтини вина“, прогнозира Георги Михов.


Отново в журито на Mundus Vini 2020 - един от най-престижните световни винени конкурси. За кой пореден път?

- През 2013-та участвах като жури за първи път, т.е. за 8-ма година.

Кои бяха нещата, които най-много те впечатлиха – от самия конкурс, от оценяването, от представянето на вината?


- Има конкурси и конкурси. Казвам това през погледа на човек, който е бил на почти всички престижни винени конкурси в света. Както ти споменаваш в началото, конкурсът наистина е един от най-престижните в изключително конкурентния свят на винените конкурси.

Първото, което отличава Mundus Vini от другите конкурси, е организацията, която е изпипана по немски, от пристигането на летището, до изпращането. Организатор и собственик на конкурса е фамилната медийна група Meininger, която е една от най-големите в Европа и прави този конкурс от 25 години. Вината, които участват в конкурса, са все повече, като качеството им като цяло става по-добро.

Mundus Vini си е спечелил славата, че дава много добра картина на качеството на вината на немския пазар, който е доминиран от търговията в супермаркети. А като пазар, немският е сред най-големите в Европа.

Какви вина се изкачиха най-високо по стълбицата на класацията?


- Класирането на вината става на база получени точки, а на базата на получените точки, те получават медал. Тази година изненадата дойде от Молдова, която спечели най-много медали спрямо вината, които са изпратени от там.

Сподели ми, че си посетил германски супермаркети и винени магазини. Какво ти говореха вината и техните цени от щанда? Какви асоциации ти навяха за България и българските щандове на вина?


- Това при мен е станало професионално изкривяване. Когато се налага да пътувам извън България и имам възможност, винаги минавам през някой супермаркет и през специализиран магазин, за да поразгледам. И това, което виждам от години, било във Франция, Италия, Австрия или Германия е, че в супермаркетите, в голямата си част вината са на цени между 8 и 10 евро, като има и по-евтини, и по-скъпи, но рядко се виждат вина над 20 евро. Средният европеец работи за около 16 евро на час, т.е. с надницата за един изработен час той може да си купи вино с качество над средното. Колкото и да ми е тъжно, ние в България сме много далеч от подобен аналог и това донякъде обяснява разликите в консумацията и респективно обемите на винения бранш в България и Европа.

Имаш големи наблюдения от кухнята на два големи бранша – ресторантьорския и винения? Какви ще са последствията за тях от  пандемията коронавирус – в по-близък и в по-дългосрочен план?


- Ресторантьорският бранш ще понесе най-големи икономически щети от пандемията. Ако погледнем няколко години назад във времето, ще видим, че най-големият проблем на бранша беше липсата на персонал. Това в голяма степен се дължеше на ниските заплати в бранша и беше проблем, който се породи по икономически причини. Няма успял ресторантьор, който ще си изпусне персонала като не му плаща достатъчно, но границата на заплащане, се определя от обема на работа. Според мен ресторантите стигнаха тези ниски нива на оборот още преди 2-3 години и резултатът беше текучество, незапълнен щат и понижаване на качеството на услугата.

В много случаи, в хорека канала в България, бизнес планирането, ако не е ден за ден, е седмица за седмица. Тези няколко месеца на карантина ще поставят много ресторанти и кафенета пред сериозно финансово изпитание, не толкова към персонала, който вече е или на борсата или в неплатен отпуск, а към доставчици и арендатори. Като вземем под внимание и идващата финансова стагнация, е много вероятно да сме свидетели на фалити и затворени заведения, най-вече в София.

Ако погледнем клиентите на винения бранш, виждаме IT специалисти, финансисти, лекари, юристи и мениджъри на средни и високи позиции. Бизнесите, които са най-засегнати от кризата с Covid-19, никога не са били важна част от потребителите на вино, не са и генерирали големи обеми. Така че като изключим избите, които работят основно с ресторанти, не мисля, че ще има много голям краткосрочен икономически ефект, а дори напротив –  наблюдаваме завишено търсене на вино през изминалите две седмици.

В дългосрочен план нещата ще зависят от влиянието на световната икономическа криза върху България. Сигурно е, че ще има стагнация, която ще измести пазара на вино от по-скъпи към по-евтини вина. Това ще се усети по- сериозно при тези от високия и донякъде среден клас, като при средния клас е много вероятно да има изместване към вина бег-ин-бокс. В този аспект не изключвам вероятността да видим в супермаркетите нови серии вина на винари, които не сме свикнали да виждаме в хипермаркетите и супермаркетите.

До момента маркетинга на вино в България (с малки изключения) се свежда до хаотични постове в социалните мрежи, епизодични дегустации в специализирани магазини и участие във винени изложения. Имайки предвид, че пазарът ще се увеличава с малки темпове, а конкуренцията ще става все по-голяма, очаквам да започнем да виждаме умни рекламни кампании, насочени и изпълнени през правилните канали.

Едно от малкото положителни неща на социалната изолация, в която сме в момента е, че тя ще даде силен тласък на онлайн търговията на вино и алкохол, в която България доста изоставаше спрямо Европа.

Мислиш ли, че коронавирусът ще пренареди българския пазар на вино и според теб ще окаже ли влияние на износа на български вина?


- Със сигурност ни чака разместване на пазара. Освен българските производители, на пазара има и вносители на вино, които работят основно с ресторанти. Печалбите от внос на вино не са малки, но обемите са малки, което ще накара много вносители да преосмислят бъдещите си бизнес планове, имайки предвид, че попадат в групата на „маргиналните“ търговци и вероятността държавата да им помогне не е голяма. Много е вероятно да сме свидетели на свиване на вноса.

По отношение на експорта съм по-скоро песимист, имайки предвид, че няма индикации за сериозни действия за популяризиране на българското вино извън България нито от държавата, нито от сериозни частни структури. Колкото и да ми е неприятно съм склонен да мисля, че експортът на българско вино  ще продължи да бъде на парче, според възможностите на големите винпроми.

Благодаря ти за това интервю!

Димитър Дженев

 

Вместо визитка


Георги Михов пред exporter.bg: В Лондон се запалих по сомелиерството


Занимава се с предлагане на вина от много години. Прави го от преди 2002 г., в хотели и ресторанти, когато в България още няма сомелиери. После заминава за Лондон, където работи и живее. Там за първи вижда, какво означава да си wine sommelier или wine waiter, както ги наричат в Англия. Известно време работи като wine waiter в хотел Савой, който и сега е един от най-реномираните хотели в Лондон.

“В Лондон се запалих по сомелиерството”, признава в интервю за exporter.bg Георги Михов. Работил е като сомелиер в Шотландия и на американските туристически лайнери, които пътуват на Карибите. Известно време е сомелиер в Китай. После се връща в България. За малко е работил и като търговец на вино.

Той е сомелиера, който участва в журитата на най-престижните световни конкурси - Decanter World Wine Awards, Mundus Vini и Еmozioni dal Mondo. Георги Михов е първият българин, оценявал вина на Микеланджело в ЮАР и на Finger Lakes International Wine Competition в град Рочестър, щата Ню Йорк в САЩ.

Той е издател на електронния сайт за вина и напитки Sommelier.BG - организирал Sommelier Market Veliko Tarnovo 2019. С първото издание на този винен фест, който се проведе на 23 и 24 март миналата година във Велико Търново, Георги Михов разшири географията на винените изложения в България.

През 2019 г., на 7 декември, в Централния военен клуб, Георги Михов организира Christmas Sommelier Market 2019, определен като витрина на енотечните вина на България.

Първият по рода си винен маркет в България, който представи много от редките български вина от стари реколти, премина при изключителен успех. Предстои неговото второ издание.

Повече за Sommelier.BG

Създаден през 2018 година от известния сомелиер Георги Михов, Sommelier.BG печели доверието на винопроизводители и потребителите на българско вино със своя професионален и независим винен рейтинг. Чрез уебсайта и мобилното приложение читателите на Sommelier.BG имат достъп до богата база данни с дегустационни бележки и рейтинги на български вина, интервюта, новини и винени анализи.



 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер