Банер

за ценители > винен бизнес


Красимир Аврамов: Ракия „Стралджанска“ представя модерното лице на традиционната българска напитка

Изпълнителният директор на „Вила Ямбол“ пред exporter.bg: Като голям производител имаме възможност да се възползваме от голямо количество собствени лозови масиви, един от най-добре подготвените технологични екипи и много високо ниво на оборудване. Именно тези компоненти в синхрон ни правят силното предприятие, което сме днес.

„Връзката ни с миналото, с дълбоките обичаи и наследство, което пази ямболският регион още от времето на траките, ни помагат днес да сме пазарен лидер“, казва Красимир Аврамов

Визитка

Красимир Аврамов е изпълнителен директор на „Вила Ямбол“. Целият му професионален път е свързан с виното. Завършил е Университета за хранителни технологии в Пловдив, специалност „Вино и високоалкохолни напитки“. През 1988 година започва работа във „Винпром Ямбол“ (старото име на „Вила Ямбол“) като технолог и преминава през всички нива на мениджмънта, докато не оглавява компанията като изпълнителен директор. Има множество специализации в чужбина - Франция, Италия, Испания, Южна Африка, Чили и др. Обиколил е много винени дестинации из целия свят. Под негово ръководство „Вила Ямбол“ запазва лидерските позиции и е един от най-големите родни производителите на вина и ракии. Любимият му сорт от белите е Совиньон блан, а от червените Каберне Совиньон. И обича да казва, че производството на хубаво вино зависи от качественото грозде, правилния екип, но и от добрата техника.

Г-н Аврамов, ракия „Стралджанска“ грабна „Златната изба на България“ 2020 за предпочитана марка българска ракия. Това стана с гласовете на ценителите на традиционната българска напитка в социалните мрежи. Разкажете ни за призьора спечелил тази престижна награда?

- „Стралджанска“ е много специална марка за нас. Тя е първата бутилирана мускатова ракия – пусната е още през 1982 година. За производството на „Стралджанска“ подбираме внимателно грозде от собствените лозови масиви с Мускат Отонел и Тамянка. Интересен факт е, че при нас работеше и един от най-старите бъчвари – бай Вълчо, който предаде майсторлъкът на по-младите, а в неговите бъчви отлежава любимата „Стралджанска“. Наградата за нас е доказателство, че си вършим работата добре – щом именно крайният потребител ни е определил за свой фаворит.

Големият победител -  ракия "Стралджанска"

Вярваме, че с постоянните усилия, които полагаме, днес „Стралджанска“ представя модерното лице на иначе традиционната българска напитка.

„Вила Ямбол“ има още един популярен бранд – ракия „Ямболска гроздова“. Какво бе пазарното представяне на ракии „Ямболска“ и „Стралджанска“ в условията на безпрецедентната световна криза, породена от COVID-19 през 2020 г.?

- Можем да кажем, че пазарното ни позициониране остава много добро. Делът на „Ямболска“ дори отчита ръст. Разбира се, за премиалния клас, където е позиционирана „Стралджанска“, трябва да отчетем негативното влияние от затварянето на един от основните канали – ресторантите. Но трябва да отбележим и друга важна характеристика на пазара – промяната на самия консуматор. Днес, потребителят на „Стралджанска“ е човек със средни към високи доходи, който иска да консумира по-качествени неща, макар и по-малко. Смятаме, че именно тези хора са гръбнакът на обществото и те успяват да преминат през кризата.

Избата е в регион известен с лозарството и винарството си от времето на траките. Това е чест, която задължава. Как съхранявате древната традиция – правенето на хубаво вино от хубаво грозде?


- Традициите са едно от нещата, които най-много сме ценили във „Вила Ямбол“. Не е случаен и фактът, че кръстихме серия вина именно на древно тракийско селище, което се намира само на няколко километра от избата – това е Kabile. Днес върху етикетите на нашата едноименна марка Kabile е поставена древната богиня Кибела – Великата майка, богиня на плодородието и защитница на лозята. Именно връзката ни с миналото, с дълбоките обичаи и наследство, което пази ямболският регион още от времето на траките, ни помагат днес да сме пазарен лидер. Специално селектираме и берем на ръка гроздето за по-високия ни клас ракии и вина. Прилагаме и ферментация с малки неръждаеми съдове и каци, където потапяме шапката на ръка, правим си наши бъчви, гледаме на напитките не просто като на продукт, а като на жив организъм. А всеки, който е идвал на гости във „Вила Ямбол“ знае и колко добре танцуваме хора.

Вие сте не само най-старата изба в Южна България, но и може би най-големият производител на вина с изключително съотношение качество - цена. Това ли бе големият ви коз по време на пандемията, която нанесе тежък удар върху българската винарска индустрия?

- Нашата мисия е повече хора да опитват и да се радват на качествени български вина. И това да се случва на справедлива и за двете страни цена. Като голям производител имаме възможност да се възползваме от голямо количество собствени лозови масиви, един от най-добре подготвените технологични екипи и много високо ниво на оборудване. Именно тези компоненти в синхрон ни правят силното предприятие, което сме днес. Разбира се, пандемията промени консумацията в няколко посоки – рязко спадна потреблението на скъпите марки вина, заради затварянето на заведенията; за сметка на това разфасовки bag-in-box като дял растат. Там ние от години сме сред лидерите. Но българските производители трябва да продължат да работят върху имиджа на родното вино. Защото именно кризата извади на преден план парадоксалния факт, че българският потребител е склонен да купи вина, доставени от другия край на света (Чили, Аржентина, Нова Зеландия) за 5 лв. бутилката без да има скрупули за качеството, но ако му покажеш българска марка на същата цена  – може да се усъмни.

Красимир Аврамов, изпълнителен директор на „Вила Ямбол“, (вляво), получи ценния приз "Златната изба" 2020 за ракия "Стралджанска" от Сергей Цветарски, председател на Националния статистически институт.

В обобщение – нека всички продължим да работим и правим качествени вина, за да убеждаваме още по-категорично консуматора да предпочита родни марки. Убеден съм, че по нищо не отстъпваме на чуждите.

Кои са вината флагмани на „Вила Ямбол“ и кои са, ако мога така да ги нарека, техните подгласници?

- Виненото ни портфолио е развито в базовата серия „Вила Ямбол“ – на годишна база това е най-продаваната марка вино в България. От няколко години налагаме уникалната серия Kabile, в среден ценови клас, към която прибавихме и три резерви.  Именно това е най-награждаваната марка българско вино на международни конкурси навън. Най-новото около нас е лансирането на три уникални, премиални вина, селектирани от три специални региона – Болярово, Тополица и Тенево. Те са обединени в серията Vineyards Selection. За ориентир при избора на конкретните лозови масиви използвахме моряшкия маркер върху компаса - „Розата на ветровете“.  Именно посоката на ветровете и тяхната интензивност ни насочиха опреди близо 15 години към почвите и местоположението на микрорайоните Болярово, Тенево и Тополица. Бутиковата партида от Болярово е изцяло Каберне Совиньон, отлежало 18 месеца. Виното от Тенево е купаж от сортовете Мерло, Каберне Фран и Пти Вердо, което отлежава 16 месеца, а това от Тополица е Сира - отлежала 12 месеца. Любителите на виното в София могат да ги опитат на Premiere sommelier мarket 2021, ако ситуацията с Covid 19 позволи неговото провеждане.

Благодаря за това интервю!

Димитър Дженев

Снимки Божидар Марков



 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер