бизнес > бизнес и технологии


Универсалният продуктов код, който промени хода на световната икономика

Баркодът стана на 50 години

Всекидневно в световен мащаб по веригата от доставки на стоки се извършват над 6 милиарда сканирания.

Преди 50 години, на 31-ви март 1971 г., водещи представители на индустрията и търговията избират да въведат „универсален продуктов код“, който ще промени хода на световната икономика. Днес, този код е познат като стандарта „Глобален номер на търговската единица (GTIN)“ и служи за уникалната идентификация на всеки отделен продукт, като е основата на баркода – най-важният стандарт по веригата на доставки. Всекидневно в световен мащаб се извършват над 6 милиарда сканирания.

„Това е една значима, неразказана история от съвременната икономика. Преди точно половин век яростни конкуренти оставят различията си настрана и се обединяват около идеята за използване на GTIN, което води до създаването на баркода и развитието на световната търговия. Като отбелязваме това значимо събитие за модерната търговия, ние призоваваме бизнеса да си сътрудничи за пореден път, за да отговори на нуждите на 21-ви век за бързо внедряване на нови технологии, включително и баркод символи от ново поколение, носещи повече данни“, казва Кати Венгел, изпълнителен вицепрезидент и директор доставки на Johnson & Johnson - председател на Управителен съвет на международната организация GS1.

Големите в бизнеса с хранителните стоки, търговията на дребно и потребителските стоки Heinz, General Mills, Kroger и Bristol Meyer  провеждат през 1971 г. историческа среща в Ню Йорк. Те осъзнават нуждата от въвеждането на уникална идентификация на всеки отделен продукт. Визионери за времето си, те вярват, че този универсален код може да бъде използван и извън магазините за хранителни стоки, като например в складовете и управлението на производството и че оптимизирането на времето ще доведе до промени, както във веригата по доставки, така и в потребителското преживяване. На тази среща те решават още да продължат с иновациите и заедно да създадат система, която би била в полза както на бизнеса, така и на потребителите. А години по-късно баркодът ще бъде обявен за революционно нововъведение за търговията и включен в класацията BBC - 50 неща променили съвременната икономика.

„Началото на 70-те години на ХХ век беше особено значимо за търговията и изпълнено с важни събития като сканирането на първия баркод на каса в супермаркет от веригата „Марш“ през 1974 г. За мен е чест да бъда част от начинание, донесло толкова ползи в глобален мащаб. Бях свидетел как конкуренти обединяват усилията си за общото благо. Сега е време за ново поколение лидери от индустрията, които да създадат нов вид стандарти, способни да трансформират бизнеса през следващите петдесет години“, заявява Том Брейди, инженер, участвал в разработването и внедряването на системата за сканиране в супермаркети от веригата „Марш“.

Стандартите GS1, включително баркода, продължават да помагат за подобряване бързината, ефективността и сигурността на сложния съвременен глобален бизнес поток, опростявайки процесите по веригата на доставки в почти всеки сектор.

Все по-големите изисквания от страна на потребителите за точна информация за продуктите поставят пред стандартизиращите организации ново предизвикателство: да се развие следващо поколение баркод символи (като квадратните такива, вкл. QR кодове), които могат да съдържат в себе си много повече и надеждна информация за нуждите на потребителите, като съдържание на алергени, дали продуктът е от биологично производство, информация за неговото влияние върху околната среда и др. Това увеличава доверието на потребителите и тяхната лоялност към продуктите, които купуват.

„Основната цел е да се осигури прозрачност, да се повиши удовлетворението, сигурността и доверието на нашите клиенти, партньори и служители“, отбелязва Йозгюр Торт, изпълнителен директор на верига супермаркети „Мигрос“ и съпредседател на Форума за потребителски стоки (Consumer Goods Forum).

Още за GS1

GS1 е международна неправителствена организация, която разработва и внедрява глобални стандарти и решения, с цел повишаване на ефективността, видимостта и устойчивостта на продуктите в световен мащаб и представлява повече от 2,5 милиона компании. В рамките на дейността са разработени стандарти за автоматична идентификация и електронен обмен на данни за нуждите на веригите на доставка. Стандартите са се наложили през годините в цял свят в различни сектори на индустрията (най-силно в търговията с потребителски стоки). Използването им е свързано с  автоматизация на процесите, намаляване на ръчната работа, намаляване на обема от хартиени документи, осъществяване на ефективна проследимост и много други.




 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер