Банер

за ценители > lifestyle


Bernina Express – от ледниците до палмите

Това е най-високопланинската железница в Европа, която не използва зъбчат механизъм

Нейното строителство е едно от чудесата на швейцарската инженерна мисъл

Швейцария е страна, прочута не само с шоколадите, часовниците и алпийската природа, но и със своите влакове. Съчетанието от превъзходни железници и смайващи пейзажи прави пътуването по много от линиите уникално преживяване.

В това отношение Bernina Express няма равен. Първо, защото само за 2,5 ч. ви сваля от алпийските ледници до палмите край Лаго ди Комо. Второ, защото голяма част от маршрута е включена в списъка на световното историческо наследство на ЮНЕСКО.

И трето, заради чудесата на швейцарската инженерна мисъл, осъществена при строителството на железницата. Да започнем именно от там.

Bernina Express има две линии – по-дългата Албула, която започва от градчето Шур и по-късата Бернина, която започва от прочутия ски курорт Сент Мориц. Специално отклонение я свързва с баровския курорт Давос. Пътуването по по-дългата линия продължава 4 часа, а по по-кратката – 2,5 часа.

Линията Албула е строена от Rhatische Bahn (Ретише Бан, но в пътеводителите най-често присъства като Rhaetian Railway) между 1898 и 1904 г., а Бернина - малко по-късно, между 1908 и 1910 г.

Живописният маршрут е изпъстрен с 84 тунела (най-дългият – Верена, надхвърля 19 км) и 383 моста, събрани по протежението на 384-те километра на тази жп линия.

Влакът потегля от Шур при надморска височина от 584 м, прекосява Алпите при Оспицио Бернина на височина 2253 м и се спуска при Тирано, разположено на 429 м над морското равнище.

При всяка друга линия това би означавало построяването на зъбчата железница, но швейцарците решили проблема, като използвали множество спирали и в началото на маршрута постигнали постоянен наклон, достигащ 4,5 градуса, а по линията Бернина – 7 градуса.

Приложили и нестандартни решения като уникалния спираловиден виадукт край Брусио с дължина 110 м.

Пътуването с Bernina Express протича по следния начин. Настанявате се в някой от удобните модерни вагони и скоро след като потеглите от Шур, се спускате в долината Домлешг, района с най-голямата концентрация на средновековни замъци в цяла Европа.

От прозорците се вижда и най-внушителният от тях – Ортенщайн, построен през XII в. Следва спускане по ждрелото на Шлиншлухт и преминаване по високия 90 м виадукт Солис.

Навлизането в долината Албулатал е свързано с преминаването по друг виадукт – Ландвасер, последван от надвиснали високи скали, прорязани от множество тунели.

Долината Енгадин, в която е разположен Сент Мориц, е начало на стръмното изкачване на Алпите. То предлага смайващи гледки към планините Диаволеца, ледника Мортерач, езерото Лаго Бианко...

Тук влакът навлиза в прохода Бернина и достига височина от 2253 м, което го прави най-високопланинската железница в Европа, която не използва зъбчат механизъм.

Оттук започва спускането към Поскиаво, популярен някога аристократичен курорт, и Ла Пресе, градче в северния край на Лаго ди Паскиаво, където Bernina Express влиза в ролята на трамвай и преминава по живописната му главна улица. От двете страни на релсите минават автомобили, а ролята на гара изпълнява част от тротоара.

Следва спускане по виадукта край Брусио, чиито 9 арки се снижават толкова бързо, че позволяват на влака да мине под една от тях, и пристигане в последната спирка – италианското градче Тирано, където швейцарският влак спира редом с италианския експрес до Милано.

Пътешествието обаче не приключва. Линията на Bernina Express продължава, но вече с автобуси, за да премине през италианска територия покрай Лаго ди Комо и да завърши отново на швейцарска земя в Лугано.


Милко Стоименов, списание Travel magazine

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер