експорт > пазари


Цветелина Николова: Представяме вината ни на чуждите пазари така както го правим и в България

Изпълнителният директор  на Катаржина Естейт пред exporter.bg за това, че всяко ново вино, което пуснат на пазара, става любимо на техните клиенти

 

“Инвестициите, които направихме в лозята, сега се възвръщат. Предварителните резултати за 2013-а показват, че приключваме годината повече от добре. Катаржина Естейт има ръст на приходите от близо 30 %”, казва Цветелина Николова.

2013-а година - каква бе тя за Катаржина Естейт? Кое бе най-важното и най-впетатляващото, което трябва да отбележим за избата?

- За мен е много важно,  че имахме изключителна реколта. И то вследствие не само на годината като климатични условия, но и на големите инвестиции, които направихме в лозята през 2012 година.

Капковото напояване, което изградихме през 2012-а година, също изигра своята роля. Благодарение на него и на другите инвестиции в лозята, постигнахме 50 % по-добро качество и количество на гроздето в сравнение с предходната година.

Реализирахме успешно нов проект - серия вина носеща името на великия композитор Шопен. Тя се прие изключително добре от пазара и продажбите са повече от отлични - имам информация,  че от Ноктюрно са останали само 500 бутилки, а това бе серията с най-големи количества. Равносметката сочи, че за два месеца сме продали почти всичко. Това ме радва, защото когато попиташ един търговец, коя е най-хубавата стока, той ще ти отговори – продадената.

Още по-радостен е факта, че когато пуснем ново вино на пазара, клиентите ни вярват в качеството му и веднага го закупуват с огромно желание. То им става едно от любимите. Това е много важно за компанията, защото всеки нов продукт в днешно време се продава много трудно.

През месец декември 2013-а година организирахме впетатляващо събитие – традиционния годишен бал на Катаржина Естейт, който беше определен от всички медии и от клиентите ни като Виненото събитие на годината.

Андрей Стоилов - главен готвач на Кемпински хотел Зографски, Парасхос Аксиотис и екипа му от Гърция, Сеифи Али Ерзахин – Турция и трима готвачи от екипа на Жан Бос - Даниел Твърдо, Марчин Оравиец, Михал Млечко, представиха истинско звездно меню с подбрани кулинарни изкушения.

Всеки един от готвачите е носител на големи международни награди и е с особен принос към развитието на кулинарната култура в страната, която представлява.

Положихме огромни усилия и вложихме доста средства да реализираме тази гала-вечеря, а отзивите показват, че в действителност се получи едно наистина знаменателно винено събитие.
Щастлива съм, че продължаваме да бъдем иновативни не само във винопроизводството, но и в представянето на вината.

Бях много впечатлен, когато Константинос Лазаракис, единственият “Master of wine” на Балканите и в Югоизточна Европа, който бе специален гост на традиционния годишен бал на Катаржина Естейт в Кемпински хотел Зографски, каза, че много малко изби по света могат да си позволят подобно събитие.


- Да, той наистина го каза. А Константинос Лазаракис е човек, който много разбира от вина и доста пътува по света. И още един човек от винения бранш го каза, но ще си позволя да му запазя името в тайна. Той ми каза: “Цвети, бил съм на представяния в Шато Марго, в Латур, както и на най-голямото винено събитие в Сент Емилион, в Бордо. Това, което вие направихте, е несравнимо”.

Дори чужденец, представител на голяма компания за ивенти в Европа, който организира събития за най-големите автомобилни компании и разполага с техните огромни маркетингови бюджети, сподели, че таково нещо не са правили. Това може само да ни радва.

Ако разгледаме 2013-а година като финансови измерения, какво ще ни покажат те?

- Предварителните резултати показват, че приключваме годината повече от добре. Катаржина Естейт има ръст на приходите от близо 30 %, както вече споменах. Разбира се в отделните ценови класове – нисък, среден и висок, той е различен. В ниския ценови клас ръстът е от 5 до 8 %, в средния – между 15 и 20 %, и при високия – между 27 и 30 %.

Забелязвам, че при така наречената икономическа криза, която не засегна нашата компания, имаше един лек отлив на клиентите, купуващи вина висок клас. Някои от тях минаха към среден, а част от тези, които предпочитаха вина от среден клас, отидоха в ниския ценови сегмент.

Сега виждам движение в обратна посока. Хората започват да пият все по-скъпи вина. Дори бях впечатлена, че в края на годината, фирмите, които купуват вина за корпоративни подаръци поискаха да им дадем оферти за среден клас вина, които да са на стойност 20-30 лева. Като цена обаче, това е висок клас вино. Т.е. хората вече разбират, че 20-30 лв. е разумна цена за едно хубаво вино.

Ако не ме лъже паметта, през 2013 г. Катаржина Естейт  насочи усилията си в позициониране  на скъпи вина в топ локации по света и завоюване на нови външни пазари. Така ли е?


- Да, така е. Катаржина Естейт приключи с отлични резултати. Има заложени планове тя да се развива добре не само през следващата година, но и през идните 5 години.

Удовлетворени сме от новите пазари, защото договорите, които подписахме през февруари и март, бяха изпълнени, така както ги бяхме заложили. За пръв път представихме в чужбина вина от среден и висок клас по начин, по който го правим за България.

Всъщност това е и цялостната ни концепция и стратегия за външните пазари. Да представяме вината извън България така както го правим у нас. Всички презентации да са на ниво лична ангажираност към клиентите, като правим сравнения с вината, които се продават във високия ценови клас на съответната държава, със съответните PR активности за тази държава, защото във всяка отделна страна е различно. И виждам, че нещата се случват и то много добре.

Направихме изключително успешна презентация в Шанхай, където много се пият скъпи френски вина. Затова сравнителните дегустации бяха именно с вина от Франция. Първо не казахме, че виното ни е българско, а някъде там от една Ничия земя между България, Турция и Гърция.

Гостите дегустираха и не можеха да повярват, като им разкрихме впоследствие, че това вино е българско. Разказахме им още, че през последните години много други изби в България също са инвестирали доста пари в лозя и модерни технологии за правене на вино.

Аналогична беше и ситуацията  в САЩ. Направихме много добри представяния, с добър PR в два щата – Ню Йорк и Вашингтон. Смело мога да заявя, че по този начин работим не само за Катаржина, но и за българското вино като цяло.

В САЩ още не сме стигнали до задоволителни продажби, но само за няколко месеца имаме вече втора поръчка, което е доста добре. Тази година сме си поставили за цел да стъпим в Чикаго, Маями и Флорида, където имаме няколко дистрибутора.

През 2013 г. спечелихте доста големи награди от най-престижните винени конкурси? Каква е оценката ти за това признание?

- Да, взехме много награди, но истината е, че ние винаги сме получавали отличия. За мен е важно на всички конкурси, на които изпращаме наши вина, те да вземат най-добрите награди. И ние настина го правим, още от самото създаване на Катаржина. Това е важно за нас, тъй като по този начин правим сравнение къде стоим спрямо другите винопроизводители по света.

Кое е най-интересното, което ви предстои през 2014 г.?

- През 2014 годинаще продължим с инвестициите в лозята – отделили сме доста голям бюджет. И тъй като те вече са на по 5-6 години и влизат в свръхформата си, в пълна плододавност, очакваме изключително качество на гроздето. Не по-малък е и бюджетът за закупуване на още машини и съоръжения в Катаржина.

Ще пуснем няколко нови бранда, един от които подготвяме от близо 3 години. Това е бяло вино, шардоне, за първи път толкова много отлежало. През април-май ще излезе на пазара. Ще бъде във висок ценови клас - малко бутилки, но с изключително високо качество. Това  ще бъде изненада за всички - ценители, познавачи и любители на виното. С новата реколта ще пуснем и едно червено вино, висок клас, чисто сортово. Имаме още няколко проекта за интересни вина, но за тях ще говорим, когато са готови.

Докъде стигна проекта с хотела в Катаржина?

- В момента правим по-голям проект в сравнение с първоначално предвидения. Имаме голямо желание да го стартираме, но през 2014 година се събраха доста проекти като строежи и това малко ще забави построяването на новия хотел в Катаржина.

При всички случаи искаме хотела да стане максимално бързо, но приоритета ни е да увеличим производството, защото имаме огромен пазар, който очаква нашите вина. Именно поради това предпочитаме да инвестираме предимно в производство и технологии.

Знам, че успешно усвоявате пари по европейските програми. Така ли ще бъде и през 2014 г.?


- Излязоха новите мерки, продължават и тези от миналата година. Ние усвоихме доста европейски субсидии. Продължаваме да го правим и сега. Ще кандидатстваме по проекти за още машини и съоръжения в Катаржина.

Ще търсим европейски пари и за нашите био лозя. Бихме желали да пуснем първото био вино от тях. Това вече е възможно, тъй като условието е, те да са на минимум три години. Ще пробваме първоначално с малки количества.

Каква бе 2013 година за теб в личен план. Взе много награди като бизнес дама...


Като цяло 2013-а беше много положителна за мен. В края на предходната година се роди дъщеря ми Мартина. Наградите, които получих, също ме правят много щастлива. Човек се чувства много удовлетворен, когато е дал всичко от себе си и е постигнал определени резултати. А още по-приятно е, когато другите са оценили, това което си направил.

Това ми дава още по-голяма сила да вървя напред, но най-голямото щастие е дъщеря ми. Когато се прибера вечер вкъщи и я видя, на сутринта имам чувството, че ще излетя от вратата пълна с идеи, готова да ги реализирам веднага.

Ако трябва в няколко изречения да определиш 2013 г. за Катаржина и за себе си, какво би казала?


- За Катаржина ще кажа, че завършихме годината с много големи проекти, които буквално в момента започват да се реализират. През декември избата постави рекорд по продажби – 50 % ръст спрямо същия месец на 2012-а.

В личен план си пожелавам 2014-а да е още по-успешна. Да продължим да бъдем в съзнанието на хората като винопроизводител, който диктува тенденциите и създава иновации във винопроизводството. И който кара клиените да вярват в Катаржина, преди още да се докоснат до всяка бутилка вино на избата.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев





 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер