експорт > пазари


Милица Зикатанова: Консуматорите на вина в Лондон са се наситили на Франция и Италия, те искат да опитат нови тероари и нови сортове

Мениджърът "Маркетинг и продажби" във Винарска изба Вила Мелник, пред exporter.bg за това, че българските изби трябва да бъдат  съюзници на английския пазар, преди да могат да си позволят да станат конкуренти

„Гостите на дегустацита в Лондон ни казаха, че има да извървим дълъг път, преди да заличим репутацията на българските вина от преди 20-30 години като скромни и евтини“, споделя Милица Зикатанова.

За трета поредна година Българска Асоциация на Независимите Лозаро-винари (БАНЛВ) проведе серия от събития в Лондон, които запознаха търговци, ресторантьори, сомелиери и винени консултанти с българските занаятчийски вина и хората, които стоят зад тях, съобщават от Асоциацията.

На търговска дегустация, състояла се на 24 март в галерията към  посолството ни в Лондон, бяха представени вината на 12 от членовете на БАНЛВ -  Иво Върбанов, Орбелус, Росиди, Шато Бургозоне, Винарна Братанов, Вила Мелник, Боровица, Трастена, Еолис Естейт, Шато Коларово, Шато Сунгурларе и Тракийски Легенди. Над 120 посетители от винения бранш, сред които Richard Hemming MW (винен консултант и журналист, пишещ за сайта на Джансиз Робинсън), Stephen Hobley (Decanter Magazine), Sonia & Nevil Blech (Wine Behind the Label), Juan Carlos Rincon (журналист), Keith Grainger (консултант) и други винени професионалисти имаха възможност да опитат най-доброто от последните реколти на винопроизводителите.

В коментар за преживяването, което вината дават на потребителите Steven Spurrier - председател на борда на журито на DECANTER DWWA сподели: „I do not believe in "Value for Money". I believe in "Value for Pleasure”!

Търговци, ресторантьори, сомелиери и винени консултанти се запознаха с българските занаятчийски вина и хората, които стоят зад тях.

В съпътстващо събитие, провело се в най-новата локация на VAGABOND WINES - верига независими винени барове с награда от DECANTER, вината на избите бяха представени пред по-широка публика.

Освен традиционните посетители и клиенти на заведението имаше силно присъствие на българи, живеещи в Лондон, а дегустацията предизвика голям интерес. Всеки представител на изба имаше възможност да представи вината си лично и да разкаже за особеностите в производството им, начина на отглеждане на лозята и спецификите на района, посочват от Асоциацията.

В поредица от интервюта сайтът exporter.bg ще даде възможност на избите, представили вината си в Лондон, да споделят своите впечатления от дегустациите на английска земя.


Милица, какви са впечатленията Ви от срещата с търговци, ресторантьори, сомелиери и винени консултанти в Лондон?


- Както и през миналите две години ни посрещат с огромно любопитство и реплики, че никога или почти никога не са пили българско вино, и че не познават местните ни сортове, но искат да ги пробват и да научат повече.

Всички се изненадват от качеството на виното и ни уверяват, че то има място на пазара в Лондон, че консуматорите там са се наситили на Франция и Италия и искат да опитат нови тероари и нови сортове. Все пак ни предупреждават, че пазарът е "разглезен" от качествени вина на добри цени от всички краища на света.

Казват ни, че има да извървим дълъг път преди да заличим репутацията на българските вина от преди 20-30 години като скромни и евтини. Казват ни, че е нужно да инвестираме в маркетинг и PR на ниво българско вино и да действаме обединени, за да изградим позитивен имидж и доверие у търговците и винолюбителите в Лондон.

Не се съмнявам, че участниците в търговската дегустация, състояла се на 24 март в галерията към  посолството ни в Лондон, са видяли новото лице на българското вино? Какви бяха техните коментари за съотношението цена - качество?

- Някои от винените експерти идват на това събитие за трета поредна година, а има и такива, които са посещавали България и отдавна следят развитието на винената ни индустрия. Те са на мнение, че ние бавно, но стабилно и с постоянство сме поели по правилната траектория - правим все по-качествени вина в модерна стилистика.

"Участието на едно събитие в годината далеч не е предпоставка за успех на Острова. Само тези от нас, които продължат комуникацията с потенциалните клиенти и положат много усилия и занапред, имат шанс да успеят", казва Милица Зикатанова.

Коментарите бяха, че са приятно изненадани от високото качество и че цената е разумна за това качество. Въпреки това е проблем, че българското вино няма добър имидж и че има психологическа бариера спрямо вино от толкова непознат регион. Това означава, че клиентите им ще имат първоначална нагласа да очакват по-евтини вина и съответно ще трябва да бъдат убедени, че цената наистина си заслужава.

Начините да се убедят изискват много и постоянна работа по маркетинг и PR чрез тези, които формират мнения в Англия, чрез подобни събития, изложения и дегустации, чрез работа с дистрибуторите и т.н.

Начините да се убедят изискват много и постоянна работа по маркетинг и PR чрез тези, които формират мнения в Англия, чрез подобни събития, изложения и дегустации, чрез работа с дистрибуторите и т.н.

Жалко е, че изоставаме от нашите съседки Румъния и Гърция, които са се сблъсквали със същите проблеми като нас, но набират скорост по-бързо от нас. Засега те действат много по-стратегически и единни от нас, затова родните производители и управляващи могат само да вземат пример от тях.

Очаквате ли да последват продажби на Ваши вина в Лондон и на Острова като цяло?


- Участието на едно събитие в годината далеч не е предпоставка за успех на Острова. Само тези от нас, които продължат комуникацията с потенциалните клиенти и положат много усилия и занапред, имат шанс да успеят.

Пазарът на вина във Великобритания е много труден поради огромното предлагане и големия брой играчи на него, но в същото време е толкова благодатен, заради платежоспособноста на клиентите. В коя ниша на този толкова конкурентен пазар смятате, че Вашите вина имат шанс да се позиционират?

- Българско вино от малка семейна бутикова изба като нашата има шанс в специализираните магазини, в онлайн магазините, и в някои ресторанти с богати винени листа. Интересен пазар са също винените клубове, които са доста популярни в Англия. Ние не сме в състояние да работим с големи вериги магазини тъй като нямаме такива обеми. Виното ни все пак е от непознат регион и се качва на рафта в Англия в средния към високия ценови сегмент, към които масовият консуматор посяга по-рядко.

Смятате ли, че вината на избите от Българска Асоциация на Независимите Лозаро-винари биха могли да излязат с общ бранд на този пазар? Като име как бихте искали да звучи този бранд?

- Това е напълно възможно. Всяко едно сдружение на винарни, било то регионално или по други критерии, би придало повече тежест на каузата ни. По-трудно е да се пробие като един самостоятелен производител от непознат регион, отколкото с едно голямо портфолио, което включва вина от няколко производителя от различни български региони. Успешен пример в Англия за подобна стратегия е "Wines of Portugal", които представят обща маркетинг кампания с общ информационен онлайн портал, брандиране, участия по изложения и т.н. Това им дава повече сила в преговори с потенциални клиенти.

Идеята е, че консуматорите първо трябва да припознаят идеята за българско вино, а едва на втори етап биха се замислили кое точно българско вино искат, от кой регион и от кой производител. Тоест, ние трябва да бъдем съюзници на английския пазар, преди да можем да си позволим да станем конкуренти.

Струва ми се, че и държавата би трябвало да подпомогне сектора с целенасочена маркетингова програма за промоция на марката "Вино от България". Неразбираемо, поне за мен, е, че държавата даде немалко средства през последните години за промоция на вино, но не като вино от България, а като "вино от земите на траките" или "вино от Нова Европа".

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев

 

За Асоциацията

В Българската Асоциация на Независимите Лозаро-винари към момента членуват 30 изби. Тя представлява и защитава интересите на независимите лозаро-винари в България, включително на ниво европейски парламент, посредством членството си в Европейската конфедерация на независимите лозаро-винари CEVI. Асоциацията промотира качествотото и автентичността на българското вино, произведено „от тероара“. Всяка година тя участва с дейности свързани с лозаро-винарската политика и съдейства на своите членове при организиране на участия в местни и международни изложения. 


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер