|
политика > бизнес среда
Еврозоната е заплашена от рецесия
|

|
Държавите със здрави публични финанси трябва да предприемат краткосрочни мерки за повишаване на икономическия растеж, препоръчва Организацията за икономическо сътрудничество и развитие
Забавяне на икономиките в еврозоната прогнозира Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Само бързите и смели действия на лидерите на Европа били ключът за глобалното възстановяване.
|
34-членната организация, която обединява развитите страни, препоръчва в доклад понижение на лихвите в еврозоната и настоява държавите със здрави публични финанси да предприемат краткосрочни мерки за повишаване на икономическия растеж. Прогнозата на ОИСР сочи минимален ръст в еврозоната от 0,3 на сто през 2012 г. А през май 2011 г. се залагаше на растеж от 2 на сто. Според ОИСР има вероятност и от етапи на икономически спад в някои от 17-те страни, въвели еврото.
Организацията призова държавите в еврозоната да предприемат “координирана стратегия” за повишаване на растежа. В противен случай има опасност от рецесия. Тя настоява ЕС да дава подробна информация за начините, по които прилага пакета от мерки, приет за преодоляване на дълговата криза. “Те са важна крачка, но трябва да се изпълняват бързо и енергично”, се казва в доклада на ОИСР.
Призивът към страните от Г-20 също е недвусмислен: “Нужни са смели решения за възстановяване на доверието.” И оценката за САЩ изглежда мрачна, отбелязва Ройтерс. Очакваният растеж през 2012 година е 1,8% спрямо 3,1 на сто, прогнозирани през май. Най-оптимистични са прогнозите за страните от нововъзникващите икономики като Китай, Индия, Бразилия и други, за които ОИСР залага растеж от 7,2%, 6,7% и 7,4% за 2011-а, 2012-а и 2013-а. Само в Китай темповете ще бъдат средно 9 на сто.
Междувременно Международната асоциация за въздушен транспорт отчете 2,7 на сто намаляване на товарите, превозвани от авиокомпаниите през септември 2011, спрямо същия месец на 2010. Това е 5-и пореден месец на спад и отразява забавянето на икономическата активност и спада в доверието на потребителите.
|