експорт > пазари


Пламен Медаров: Ще изградим един от най-големите заводи за здравословни Био-Органик храни в Европа

Изпълнителният директор на производителя на суровите енергийни блокчета Go4Raw пред exporter.bg за био индустрията в България, печеливша ли е тя и конкурентни ли са на европейските пазари родните био храни

„Био пазарът у нас е под 4% от общата консумация на храна", казва Пламен Медаров.


Суровите крекери и барчета се превърнаха в истинско събитие на изложенията по света. Go4Raw® са финалист в категорията Best new special diet product на Natural & Organic Awards Europe 2016 и на престижното изложение Nord organic food fair в Малмьo. Kрекерите Go4Raw победиха в категорията „Best New Organic Special Diet Food (vegetarian, vegan, free-from)“, а барчетата на бранда грабнаха приза „Best New Organic Food Product“.

Г-н Медаров, как се приемат родните био продукти на европейския пазар и конкурентни ли са?


- Българските био продукти се приемат както всички останали европейски, разлика няма, въпрос на правилна концепция към регионалните вкусове. С разрастването на био земеделието в България и увеличаващият се брой био производители, се създаде конкурента среда и съответно силно конкуренти цени и голямо разнообразие.

75% от продуктите Ви се изнасят в 15 държави - не само от еврозоната, но и в Швейцария, Турция, Македония. Кои са най-силните ви пазари и кои са най-големите Ви конкуренти на тях?

- Най-силните пазари за продуктите на Go4Raw в момента са Швеция и Германия, където се конкурираме с марките на български и местни компании. Като производител основен дял от продуктите ни са произведени под чужди марки. В този сектор основните ни конкуренти са български, полски и немски производители.

Само за две години на пазара, спечелихте големи престижни награди на биоизложенията в Лондон и Швеция. Преборихте се с 375 производители от цяла Европа. Как приемате това признание?

- Приемаме го много сериозно и осъзнаваме, че с тези награди идва и голямата отговорност да предоставяме винаги висококачествени и уникални продукти, които отговарят на изискванията на нашите клиенти. Радваме се за постигнатите успехи.

Има ли пазар на био продукти в България? Според Вас българинът познава ли естеството на тези продукти и имаме ли такава потребителска култура?

- Да, има, но все още е твърде малък този пазар в сравнение с други държави. За момента той може би е под 4% от общата консумация на храна. И тези 4% от населението познават естеството на тези продукти, но за съжаление в България все още остават съмненията към био-органик продуктите за това дали те са истински и дали нещо не се манипулира.

Злоупотребява ли се термина Био у нас?

- Има компании, не само у нас, при които терминът био е част от името на фирмата, от марката на продуктите или просто е част от дизайна на опаковката. Тези компании продават конвенционални продукти и заблуждават потребителите си като продават с по-голяма печалба.

"С наградите идва и голямата отговорност да предоставяме винаги висококачествени и уникални продукти, които отговарят на изискванията на нашите клиенти. Радваме се за постигнатите успехи", казва Пламен Медаров.

Когато купуваме био продукти, трябва да следим за официалното био лого (подредени звезди във форма на листо). Използването на това лого е много строго контролирано и е много трудно компаниите да злоупотребят с него.

Тенденцията към здравословно хранене като че ли набира скорост у нас през последните години. Все повече био продукти се предлагат на пазара, все повече био магазини срещаме. Печеливша ли е тази ниша?

- Здравословното хранене и био продуктите могат да бъдат печеливша ниша, ако компанията съсредоточи усилията си към износ за Европа. Съмнявам се, че българският пазар е достигнал това ниво, при което компаниите могат да оцеляват само и единствено тук.

Кои са основните трудности, с които се сблъсквате?

- Основните трудности са не добре развитите български производители на суровини. Опитваме се  повечето продукти да ги произвеждаме с български суровини, но все още няма толкова сериозно производство.

Рецептите на Вашите продукти са правени по австралийската здравословна система, която балансира по най-правилния начин разпределението на съставките в продукта. Защо точно с нея?

- Австралийската система за здравословно хранене е най-детайлна и най-добра в света. Тя е създадена през януари 2015 г., един месец преди нашето стартиране. Избрахме нея, защото искахме да направим продуктите ни максимално здравословни, едни от най-здравословните продукти в света.

Имате ли ръст на производството и колко, от 3 вида енергийни блокчета през 2015 г. вече предлагате 11. Предвиждате ли нови продукти?


- Да, в момента Go4Raw предвижда категоризиране на своите продукти, както и разширяване на продуктовата гама. Имаме и интерес в изработката на нови био продукти под категорията снакс и други.

Получихте одобрение по ПРСР за субсидия от 6 млн. лв. за автоматизация на производството и за увеличаване на производствения процес с 50%. Това предполага ли нови пазари, на които да се реализира продукцията?

- Да, отне доста време и работа за завършване на проекта и благодарение на Министерство на земеделието и храните и Държавен фонд  „Земеделие“, тази и другата година ще имаме възможност да реализираме проектите и да увеличим износа за чужбина. Също така, чрез тази програма се надяваме да изградим една от най-големите бази в Европа, един от най-големите заводи за здравословни Био-Органик храни, като това ще ни помогне да станем един от основните конкуренти на всички полски и чешки производствени цехове.

Докъде стигнаха плановете Ви от тази година всички продукти, които фирмата произвежда, вече да са с пробиотици?


- Все още разработваме тази ниша, тя е изключително интересна и сме благодарни на нашите партньори от „Пробиотик“ и Кирил Петков, както и на София Тех Парк, с които заедно разработваме всички тези нови проекти. Вече направихме един такъв продукт – био суров бар с ядливи цветя, български рози и пробиотик, който спечели първа награда на най-голямото изложение за био органик храни в света – Biofach 2017.

Впечатлих се от едно Ваше изказване, че Био-Органик компаниите не се възприемат като конкуренти, а като хора, работещи за обща кауза - хората да се хранят здравословно. Така ли е наистина?

- Да, наистина, в тази индустрия конкуренцията не е на ниво, при което да има напрежение между компаниите, а по-скоро обратното. Благодарение на Българска Асоциация Биопродукти (БАБ) ние постигаме един перфектен баланс на комуникация с всички останали конкурентни компании. По този начин, заедно, допринасяме за по-бързото развитие на тази все още нова и прохождаща индустрия в България. Изключително доволни сме от всички хора, които се занимават с този бизнес.

Биляна Николова




 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер