експорт > пазари
Пламен Медаров: Ще изградим един от най-големите заводи за здравословни Био-Органик храни в Европа
|
Изпълнителният директор на производителя на суровите енергийни блокчета Go4Raw пред exporter.bg за био индустрията в България, печеливша ли е тя и конкурентни ли са на европейските пазари родните био храни
„Био пазарът у нас е под 4% от общата консумация на храна", казва Пламен Медаров.
|
Суровите крекери и барчета се превърнаха в истинско събитие на изложенията по света. Go4Raw® са финалист в категорията Best new special diet product на Natural & Organic Awards Europe 2016 и на престижното изложение Nord organic food fair в Малмьo. Kрекерите Go4Raw победиха в категорията „Best New Organic Special Diet Food (vegetarian, vegan, free-from)“, а барчетата на бранда грабнаха приза „Best New Organic Food Product“.
Г-н Медаров, как се приемат родните био продукти на европейския пазар и конкурентни ли са?
- Българските био продукти се приемат както всички останали европейски, разлика няма, въпрос на правилна концепция към регионалните вкусове. С разрастването на био земеделието в България и увеличаващият се брой био производители, се създаде конкурента среда и съответно силно конкуренти цени и голямо разнообразие.
75% от продуктите Ви се изнасят в 15 държави - не само от еврозоната, но и в Швейцария, Турция, Македония. Кои са най-силните ви пазари и кои са най-големите Ви конкуренти на тях?
- Най-силните пазари за продуктите на Go4Raw в момента са Швеция и Германия, където се конкурираме с марките на български и местни компании. Като производител основен дял от продуктите ни са произведени под чужди марки. В този сектор основните ни конкуренти са български, полски и немски производители.
Само за две години на пазара, спечелихте големи престижни награди на биоизложенията в Лондон и Швеция. Преборихте се с 375 производители от цяла Европа. Как приемате това признание?
- Приемаме го много сериозно и осъзнаваме, че с тези награди идва и голямата отговорност да предоставяме винаги висококачествени и уникални продукти, които отговарят на изискванията на нашите клиенти. Радваме се за постигнатите успехи.
Има ли пазар на био продукти в България? Според Вас българинът познава ли естеството на тези продукти и имаме ли такава потребителска култура?
- Да, има, но все още е твърде малък този пазар в сравнение с други държави. За момента той може би е под 4% от общата консумация на храна. И тези 4% от населението познават естеството на тези продукти, но за съжаление в България все още остават съмненията към био-органик продуктите за това дали те са истински и дали нещо не се манипулира.
Злоупотребява ли се термина Био у нас?
- Има компании, не само у нас, при които терминът био е част от името на фирмата, от марката на продуктите или просто е част от дизайна на опаковката. Тези компании продават конвенционални продукти и заблуждават потребителите си като продават с по-голяма печалба.
"С наградите идва и голямата отговорност да предоставяме винаги висококачествени и уникални продукти, които отговарят на изискванията на нашите клиенти. Радваме се за постигнатите успехи", казва Пламен Медаров.
|
Когато купуваме био продукти, трябва да следим за официалното био лого (подредени звезди във форма на листо). Използването на това лого е много строго контролирано и е много трудно компаниите да злоупотребят с него.
|
Тенденцията към здравословно хранене като че ли набира скорост у нас през последните години. Все повече био продукти се предлагат на пазара, все повече био магазини срещаме. Печеливша ли е тази ниша?
- Здравословното хранене и био продуктите могат да бъдат печеливша ниша, ако компанията съсредоточи усилията си към износ за Европа. Съмнявам се, че българският пазар е достигнал това ниво, при което компаниите могат да оцеляват само и единствено тук.
Кои са основните трудности, с които се сблъсквате?
- Основните трудности са не добре развитите български производители на суровини. Опитваме се повечето продукти да ги произвеждаме с български суровини, но все още няма толкова сериозно производство.
Рецептите на Вашите продукти са правени по австралийската здравословна система, която балансира по най-правилния начин разпределението на съставките в продукта. Защо точно с нея?
- Австралийската система за здравословно хранене е най-детайлна и най-добра в света. Тя е създадена през януари 2015 г., един месец преди нашето стартиране. Избрахме нея, защото искахме да направим продуктите ни максимално здравословни, едни от най-здравословните продукти в света.
Имате ли ръст на производството и колко, от 3 вида енергийни блокчета през 2015 г. вече предлагате 11. Предвиждате ли нови продукти?
- Да, в момента Go4Raw предвижда категоризиране на своите продукти, както и разширяване на продуктовата гама. Имаме и интерес в изработката на нови био продукти под категорията снакс и други.
Получихте одобрение по ПРСР за субсидия от 6 млн. лв. за автоматизация на производството и за увеличаване на производствения процес с 50%. Това предполага ли нови пазари, на които да се реализира продукцията?
- Да, отне доста време и работа за завършване на проекта и благодарение на Министерство на земеделието и храните и Държавен фонд „Земеделие“, тази и другата година ще имаме възможност да реализираме проектите и да увеличим износа за чужбина. Също така, чрез тази програма се надяваме да изградим една от най-големите бази в Европа, един от най-големите заводи за здравословни Био-Органик храни, като това ще ни помогне да станем един от основните конкуренти на всички полски и чешки производствени цехове.
Докъде стигнаха плановете Ви от тази година всички продукти, които фирмата произвежда, вече да са с пробиотици?
- Все още разработваме тази ниша, тя е изключително интересна и сме благодарни на нашите партньори от „Пробиотик“ и Кирил Петков, както и на София Тех Парк, с които заедно разработваме всички тези нови проекти. Вече направихме един такъв продукт – био суров бар с ядливи цветя, български рози и пробиотик, който спечели първа награда на най-голямото изложение за био органик храни в света – Biofach 2017.
Впечатлих се от едно Ваше изказване, че Био-Органик компаниите не се възприемат като конкуренти, а като хора, работещи за обща кауза - хората да се хранят здравословно. Така ли е наистина?
- Да, наистина, в тази индустрия конкуренцията не е на ниво, при което да има напрежение между компаниите, а по-скоро обратното. Благодарение на Българска Асоциация Биопродукти (БАБ) ние постигаме един перфектен баланс на комуникация с всички останали конкурентни компании. По този начин, заедно, допринасяме за по-бързото развитие на тази все още нова и прохождаща индустрия в България. Изключително доволни сме от всички хора, които се занимават с този бизнес.
Биляна Николова
|