коментари > анализи
Делът на онлайн потребителите в България e значително по-малък от средния за ЕС
|
През 2017 г. средният дял на пазаруващите онлайн потребители в ЕС е бил 68%, а в България той е бил едва 27%
90% от родните потребители предпочитат български онлайн магазини.
|
Делът на онлайн потребителите в България, които пазаруват през интернет, е значително по-малък от средния за Европейския съюз. Докато през 2017 г. средният дял на пазаруващите онлайн потребители в ЕС е бил 68%, то в България той е бил едва 27%.
Това показват данните за тенденциите при потребителското поведение на онлайн пазара в България на дружеството за потребителско финансиране "УниКредит Кънсюмър Файненсинг".
„Едно от нещата, които се виждат с просто око от данните е, че имаме огромен потенциал за развитие. Има огромна разлика между това колко пазарува европеецът онлайн и къде стоим ние”, коментира Ивайло Главчовски, главен изпълнителен директор на дружеството. Същевременно, и в ЕС, и България делът на пазаруващите онлайн е нараснал почти еднакво през последните пет години – с около 10%.
Във физическите магазини 25% от клиентите пазаруват чрез стокови кредити, докато само 5% използват кредит при покупка онлайн.
„Клиентското изживяване при онлайн пазаруването е ключов фактор и включва всички компоненти – бързина, лесен достъп и сигурност. Това е сегмент от пазара, който ще расте с бързи темпове и затова ние, с помощта на нашите клиенти, разработваме нови услуги, които да ги улеснят значително“, коментира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.
Данните показват още, че от физическите магазини клиентите най-често взимат на изплащане мобилни телефони, домакински електроуреди и черна техника, като трите категории са с относително еднакъв дял от около 20% от всички покупки. Изборът от стоки, които се финансират с кредит при пазаруване онлайн, е сходен – компютрите, черната техника и мобилните телефони.
Потребителите в страната все още предпочитат да пазаруват от български онлайн магазини – близо 90% купуват именно от такива. Така, успоредно с увеличението на онлайн купувачите расте и броят на онлайн магазините. За последните осем години броят на купувачите се е утроил и вече всеки шести българин пазарува онлайн. За същия период броят на българските онлайн магазини е нараснал четири пъти до близо 4 500. Тенденция в последните години е да се купуват по-скъпи стоки онлайн.
|