Банер

за ценители > винен бизнес


България може да спечели 300 млн. EUR

от експорт на винени дестилати

На международните пазари има истински глад за гроздови ракии, всякакви видове бренди, коняк и арманяк

В Западна Европа се търсят български винени дестилати. Това е една от най-новите тенденции на винения пазар, от която родните изби могат да се възползват.



Европейската комисия спря субсидиите, които получаваха досега западноевропейските страни, производителки на грозде за дестилиране, чрез което те оползотворяваха свръхпроизводството си на вино. При това положение България става изключително атрактивна като производител на винени дестилати от грозде", коментира причините за тази тенденция Бранимир Ботев, председател на УС на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки.

По данни на асоциацията много западни фирми правят запитвания за покупка на български винени дестилати. "Това може да се превърне в сериозен експортен продукт на България от порядъка на 230-300 милиона евро", пресмята Ботев.


Според редица български производители на международния пазар има истински глад за винени дестилати. Много се търси гроздова ракия, всякакви видове бренди, коняк и арманяк.


"Българската алкохолна индустрия и държавните органи трябва да гарантират качеството на българската ракия, за да я защитим като наш изконен продукт пред Европейския съюз и същевременно да успеем да се настаним трайно на международния пазар за винен дестилат", смята Ботев.

Земеделското министерство продължава битката с Брюксел да защити ракията като национален

български продукт, както гърците направиха с узото. Силен коз в тази посока е откритието на археолога Константин Тотев, който по време на разкопки на хълма Трапезица намери фрагмент от средновековен съд от XIV в. с надпис "Аз пих на празника ракиня". Надписът може да се приеме за доказателство, че ракията е създадена в България.

Турската съпротива

Силна съпротива обаче срещаме от страна на Турция. Комшиите настояват, че освен локума и баклавата, техни са още дюнер-кебапът, шкембе чорбата, суджукът и ракията. Те са сред общо 160 продукта, които турците ще се опитат да защитят в Брюксел с патент.

Ако Турция успее, а България се провали и не защити гроздовата ракия като традиционна напитка, няма да можем да се възползваме от правото за 50% намаляване на акциза.

До момента турският институт по патентите е успял да спечели правата за 147 местни продукта, съдържащи в името си регионални географски наименования.

 

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер