за ценители > винен бизнес
Злати Златев: Горд съм, че за последните 30 месеца успяхме да увеличим продажбите на вътрешния пазар с над 25%

|
Управителят на търговската компания на Винарска изба „Едоардо Миролио“ пред exporter.bg за това на какво се дължи техния непрекъснат ръст и развитие в продажбите и защо вината на избата побеждават в международни и наши конкурси
„Тази година голямата новост при нас е, че се връщаме в сегмента на т.н. „малки бутилки” от 0.375 литра с нашия пазарен хит - органичните ни вина от серията Био“, казва Злати Златев.
|
Г-н Златев, Винарска изба „Едоардо Миролио“ смая през пролеттта винения елит с единственото по рода си „Simposio del Vino“. Смятате ли това изключително събитие да се превърне в традиция? Бихте ли ни дали информация в аванс за бъдещето на „Simposio del Vino“?
- В Древен Рим Симпозиум са наричали вечерните събирания с вино и храна, на които, както ние казваме „на маса”, са се обсъждали важните теми от деня. Затова и ние, от изба Едоардо Миролио, организирахме първия по рода си „Simposio del Vino“, на който да можем в приятна атмосфера да представим на нашите партньори, приятели и почитатели новите ни реколти вина, новите серии вина и новата визия на някои от продуктите ни под формата на професионална детустация и два майсторски класа, след която да продължим в неангажиращата атосфера на една коктейлна вечеря с италиански акцент.
Избрахме датата не случайно, непосредствено преди летния сезон, когато хората се настройват позитивно в очакване на топлото време и приятните емоции. Наш гост беше Кралят на италианския суинг Матео Бранкалеони, чиято прекрасна музика и авторски песни вдигнаха градуса на забавлението много високо. Категорично мога да заявя - „Simposio del Vino“ ще бъде традиция и всяка година отново ще чакаме нашите приятели и партньори, за да се повеселим заедно и да представим новите ни вина.
По време на събитието представихте някои от бъдещите визии на своите емблематични вина като серията Еленово и новата серия „Heritage line“. Кога да я очакваме на пазара?
- “Heritage” е новата ни линия Пино Ноар, посветена на 20 години (от 1998) от старта на проекта Еленово и засаждането на първите ни лозя. В нея нашите енолози и технолози са вложили най-доброто от опита ни с този взискателен сорт. Засега в нея имаме 2 вина - класическо червено и елегантно бяло (ние сме единствените в България, които произвеждат бяло вино от Пино Ноар) и те ще са на пазара съвсем скоро.
Друга голяма новост при нас е новата визия на класическта ни серия вина ЕМ. Новият етиет на тези вина направи премиерата си на „Simposio del Vino“ и до момента отчитаме много сериозен интерес към тях.
Не на последно място ние представихме и новия етикет на серията „Еленово”, нашите най-класни отлежали вина. Поетапно, с бутилирането на новите реколти, тук ще навлиза новата модерна визия, която ще ги направи още по-разпознаваеми за ценителите на качественото вино с отличителен аромат, балансиран вкус и потенциал за дълго отлежаване.
На пазара вече е и новата визия на най-масовите ни и достъпни вина от серията „Свети Илия”, които са еталон в класа си и безспорен лидер по показателя цена/качество.
Кои са летните винени изненади на Винарска изба "Едоардо Миролио"?
- Тази година голямата новост при нас е, че се връщаме в сегмента на т.н. „малки бутилки” от 0.375 литра с нашия пазарен хит – органичните ни вина от серията Био. В ресторантите вече може да бъдат открити тези по-малки разфасовки, изключително удобни в случая, когато „бутилка е твърде много, но чаша е недостатъчна”.

Злати Златев, управител на търговската компания на Винарска изба Едоардо Миролио, с Приза "Златната изба" на сайта exporter.bg.
|
В ресторантите вече може да бъдат открити тези по-малки разфасовки, изключително удобни в случая, когато „бутилка е твърде много, но чаша е недостатъчна”.
|
Вината ни от серията ЕМ и по-специално ароматните сортове като Мускат Отонел, Траминер и особено Совиньон Блан продължават своето развитие и заемат все по-голямо място в силно конкурентния сегмент на свежите бели вина от средния ценови клас. За мен е радостен факта, че българският консуматор се връща към ароматните сортове и оценява техните качества и разнообразие. И като говорим за Био и ароматни сортове, отново на пазара е нашия „свеж” хит от 2017 – пенливия ни Био Траминер. Както и миналата година, и сега, в лимитирана серия и само за летния сезон.
Вие сте избата с доста осезаемо и силно присъствие на българския пазар. Как изглежда този пазарен успех през годините в цифри и проценти?
- Горд съм да кажа, че за последните 30 месеца сме успели да увеличим продажбите на вътрешния пазар с над 25%, а за първото шестмесечие на тази година ръста ни спрямо същия период на миналата година е близо 15%. Това са две години и половина непрекъснат ръст и развитие. Този успех се дължи основно на последователната ни търговска ни политика и добрите ни отношения с нашите партньори и клиенти, които се основават на взаимното доверие и целенасочена съвместна работа в името на крайния потребител.
Ние растем във всички сегменти на пазара, и при ключовите клиенти, и при традиционната търговия, и при ресторантите. И го правим не благодарение на странни промоции от типа „вземи 4 и получи 2 подарък”, не от т. нар. „такса тапа” (когато се плаща на сервитьора нерегламентирано да продава вина на дадена изба), не заради наливане на пари в медии или скъп маркетинг, а благодарение на качеството на нашето вино, усилена и последователна търговска работа, професионално направени и целенасочени рекламни кампании и таргетиран ПР.
Винарска изба „Едоардо Миролио“ е една от най-награждаваните български изби. Тази година Пино ноар резерва 2013 спечели престижното 2-ро място в класацията на DiVino Топ 50 за 2017 г., а за поредна година избата грабна Златен ритон на Винария 2018 г. за Совиньон блан 2017. Кое прави една изба победител?
- Работата на лозето, труда на нашите агрономи и лозари е първата стъпка. Ние работим само и единствено с грозде, отгледано в нашите лозя. Грозде с контролирано качество, брано в точния момент и по точния начин. Уникалния тероар на Еленово и селектираните ни масиви, създадени само с първокачествен посадъчен материал, ни дават огромни възможности да произвеждаме грозде с много високо качество, което е първа стъпка към отличното вино. Сортовото разнообразие на нашите лозя, уникалния ни Пино Ноар и целенасочената работа с български сортове са отлична база за разнообразно производство.
Нашите енолози Десислава Байчева и Алберто Ла Роса, заедно с косултанта ни професор Донато Ланати, използват максимално потенциала на лозята и успяват всяка година да надминат себе си по отношение на качеството на виното. Още със създаването на избата ние сме пренесли традициите на класическото Пиемонтско лозарство на българска територия и резултатът от комбинацията на тези традиции с уникалния ни тероар е налице. Като производители ние залагаме на еволюцията и се страем да развиваме нашите вина година след година, да добавяме нови нотки и в същото време да не изневеряваме на стила ни, наложен с времето. И като отварям дума за промяна и развитие, за нас е важно да сме и новатори и еспериментатори.
Нашата изба целенасочено още от създаването си налага пенливите вина по класическа технология на родния пазар и с труд и много усилия резултатът не закъсня - тези вина имат своята публика и верни фенове. И не само у нас - списание Decanter, една от институциите във винени бранш на световно ниво, класира нашето пенливо Розе на 14-о място в своята годишна класация за 75 най-интересни вина за 2017 година и му присъди 94 точки. А ако погледнем само пенливите вина в класацията, ние сме на трето място в света.
Сегментът се развива и много от нашите колеги производители тръгват по този път. На пазара излизат нови марки естествено пенливо вино и това е показател за зрелостта на българския клиент. Въпреки че все още класическия метод се бърка с метода Шарма (когато виното отлежава в съд под налягане, а не в бутилка) и някои производители се възползват, предлагайки вино произведено по по-евтиния способ като такова, произведено по класическа технология.
Друг показателен момент в нашето развитие като новатори е производството на сертифицирано Био вино, преимуществено от местни сортове - сегмента от пазара, който също развиваме от доста години и където сме безспорен лидер и като качество, и като разнообразие на продуктите – бяло вино, червено вино, розе, младо вино по технологията на Божоле - известното Букет нуво, и пенливо - споменатия по горе Био Траминер.
В заключение по въпроса, защо постигаме успехи, отговорът е много труд, комбиниран с новаторски дух, безкомпромисно качество на продукта, добри и последователни търговски практики.
Добре продавате вина не само в България, но и навън. На кои външни пазари сте най-добре представени и има ли нови дестинации, до които ще достигнат вината на Винарска изба „Едоардо Миролио“?
- Добре се развива нашия бизенс зад Океана. Нашата мрежа от партньори и в САЩ, и в Канада расте, растат и продажбите. Европейският пазар също бележи добри резултати. Великобритания, Белгия, Холандия, Германия, скандинавските страни са наши традиционни пазари, към тях с гордост прибавяме и Италия, където наш агент е италианската изба на фамилия Миролио. Бразилия е една нова дестинация за нас с обещаващи резултати.
Като посока на развитие се стараем да засилим позициите си на източноевропейските пазари, но не преставаме да гледаме към нови дестинации в Южна Америка и необятната Азия. Надявам се скоро да мога да споделя за някои сериозни успехи там.
Благодаря Ви за това интервю!
Димитър Дженев
Снимка: Божидар Марков |