коментари > интервюта


Васил Райчев: Струва си да пробиеш на Запад със собствени  брандове, защото модата е продукт с висока добавена стойност

Известният моден предприемач, който е консултант на спортната марка Flair, пред exporter.bg: За да влезеш на европейския пазар на модата, който е ултраконкурентен, ще трябва да го направиш със силно оптимизирани разходи, добра стратегия и ново визионерско модерно мислене

„За да пробият успешно и се установят на международния подиум, българските марки за облекла и обувки трябва да заложат на опита на хора, които разбират от дистрибуция на мода”, казва Васил Райчев.

Вместо визитка

Васил Райчев, собственик на веригата магазини Hot Spot, повече от 20 години е една от водещите фигури на модния пазар в България. Той е сред първите български предприемачи в бизнеса с маркови облекла и обувки у нас след 10 ноември 1989 г. През последните 15 години Васил Райчев е представлявал и довел в България водещи компании от Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Днес той е управител на консултантската компания Advanced Retail Solutions. Успешно консултира няколко нови играчи на модния пазар. Използва своя богат практически опит, знания и контакти, с идеята да помогне на фирми в сферата на ритейла, които искат да разширят своя пазарен дял, да оптимизират своята дейност и да навлязат на международните пазари.


Г-н Райчев, вече сте консултант на българския спортен бранд Flair. Какво Ви привлече в тази марка?


– За мен това е най-голямата автентична Българска спортна марка. Тя се отличава с невероятен спортен дизайн, в комбинация с най-добрите материали, използвани само от елитните световни спортни марки на достъпна за българския потребител цена. Това им отрежда силно пазарно присъствие на силно конкурентния български пазар.

Компанията има над 30 магазина в страната. Последният от тях беше открит наскоро в The Mall на Цариградско шосе Той е изключително впечатляващ, с площ от 220 кв.м и ексклузивен дизайн в духа на модерния спортен човек. Наскоро Flair откри и просторен магазин в Notos Gallery в Ring Mall. В тези нови магазини ще откриете топ предложения за спортни клинове, фланелки, анцузи, якета, маратонки и раници. Има облекла и маратонки за всеки вкус, както за фитнес и спорт, така и за разходка сред природата и за свободното време в града. Характерен за тях е иновативния дизайн, съчетан с отличните технически характеристики на използваните материали. А това означава, че тези продукти притежават качествата на спортна марка от световна величина.

Другото, което ме привлече да стана консултант на тази марка е, че зад нея стои един невероятен и вдъхновен екип, воден от убеждението, че Flair е страст, устрем, енергия и вяра. И че бъдещето принадлежи на модерните хора, които живеят на високи обороти, но същевременно се отнасят с внимание към всеки детайл и вярват, че животът трябва да се живее с удоволствие.

Защо смятате, че марката Flair има потенциал да пробие на външни пазари?


- Когато имаш  продукт на атрактивна цена, с добра визия и дизайн, който можеш да продаваш успешно на един толкова конкурентен пазар като българския, ти имаш голям шанс и по света.

Тази марка е за спортни дрехи, а спортният дух е завладял младите хора. Този спортен дух го няма в модата. В модата има много компании, а в спортния бранш са една шепа големи марки, които са превзели световните пазари.

Вдъхновеният екип на Flair: (от ляво на дясно) Васил Райчев, до него Алдин Кременов - собственик на марката и най-вдясно -  Петър Делев, другият собственик на Flair.

Ако направим аналогия с автомобилите, тези марки са като Мерцедес, БМВ и Ауди.

Обаче в света на колите има и Шкода, която през последните години бележи изключителен възход и показва завидни пазарни резултати.

Защото чехите влагат не само пари, но и мениджмънт, дизайн и търговски умения. Това е шанса на марки като  Flair – подобно на Шкода, да си намерят място под слънцето до грандове като Nike, Adidas и Puma.

Flair вече продават в Македония и Гърция. Очаква ги огромния западен европейски пазар.

С какво можете да им бъдете полезен там?

- Имам уменията и контактите необходими за работа на чуждите пазари. Консултантството е бизнес партньорство, което е безценно във времената на аутсорсинга. Налагането на един бранд е сложен пъзел за нареждане. Да пробиеш с марка не само на Балканите, но и в цяла Европа, е интересно и голямо предизвикателство. Особено, когато имаш силен продукт, добра маркетингова стратегия и се довериш на опита на консултанти като мен, които са се учили от практиката.

Може да прозвучи нескромно, но моята сила е в налагането на брандове и в оказването на помощ за позициониране  на чужди пазари, защото модните компании у нас са малки и нямат ресурси да изградят в чужбина офис или шоу рум. Говорим за българските производители на модни дрехи, които оцеляха в България извън нишите на големите западни вериги магазини и марки.

За да влезеш на европейския пазар, който е ултраконкурентен, трябва да го направиш със силно оптимизирани разходи и добра стратегия. Аз това мога да го предложа, защото всяка година посещавам между 3 и 6 панаира в света на модата, а през годините съм го правил стотици пъти. Това е огромен опит, умения и ноу-хау, които с радост споделям с моите клиенти и виждам резултатите от това.

Факт е, че имаме успешни български производители на облекла. Как го правят?


- Повечето успешни български производители на облекла работят по поръчки на западни фирми. Спасява ги това, че имат добри производствени мощности, в които през последните години бяха направени сериозни инвестиции.

За да излязат на външни пазари със собствени марки обаче, ще трябва да се опрат на опита на хора, които разбират от дистрибуция на мода. Модата е продукт с изключително високо ниво на добавена стойност и затова си струва да продаваш в чужбина твоята стока, вместо да работиш на ишлеме за някой друг.

Но е скъпо да се представяш сам пред света. За да се покриват разходите, трябва да се работи с още няколко бранда на други производители. За съжаление българските производители на облекла не са готови още да се обединят. Някои от тях имат по 20-30 магазина и почти никакъв опит извън България. Ако тръгнат да го правят сами, ще направят много грешки. Ще им трябват поне 2-3 години и стабилен финансов ресурс. Българските марки облекла нямат нагласата на западните марки. Само един щрих – за да продаваш на западните пазари, трябва да си подготвил колекцията за сезона 8 месеца по-рано. Ето това липсва на българските производители – хоризонт във времето, опит и разбиране как работят модните пазари на световно ниво.

Готов съм да им помогна, ако ме подкрепят, защото знам как един бранд може да бъде представен навън и как могат да бъдат намерени добри клиенти. Знам как се прави и благодаря,че ми се довериха, защото само за няколко месеца постигнахме заедно впечатляващи резултати.

Благодаря за това интервю!

Димитър Дженев









 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер