Банер

за ценители > винен бизнес


“Домейн Бойар” с 5 до 10 нови вина на година

Изпълнителният директор на “Домейн Бойар” Евгени Харамлийски пред exporter.bg за новата стратегия на компанията

 

За това как тя отговаря на предизвикателствата на външния и вътрешния пазари в условията на продължаваща криза

Г-н Харамлийски, какво променихте в “Домейн Бойар”?


- Когато дойдох в “Домейн Бойар” имах възможността да погледна с външно око на тази компания и да видя къде точно тя се намира. И ми стана ясно, че много неща трябва да се променят, първо в продуктите и в портфолиото.

 

“Домейн Бойар” беше с остарели продукти. Ние създадохме изцяло нови. Нашата нова стратегия е всяка година да пускаме между 5 и 10 нови продукта, защото пазарът го търси. Пазарът иска нещо ново. Хората искат нещо ново. Те искат да опитат нещо различно. Хората си казват:“ Това вече го знаем, искаме нещо друго. ”Заради тях направихме промените.

 

Затова в момента “Домейн Бойар” е една изключително динамична и иновативна компания. Ние избягахме от традиционните Мерло, Каберне и Шардоне. Имаме разбира се и от тях, но вече голяма част от продажбите ни, около 20 %, са през различни други сортове като Каберне Фран, Сира, Семийон, Совиньон Блан и Ризлинг.

 

И това е най-важното за развитието на “Домейн Бойар”. Това е нещото, което за 2 години даде страхотния резултат, до който стигнахме в момента. Да бъдем с най-големия и най-красив щанд на Винария 2012, да сме с най-много медали на изложението. Това безспорно ни утвърди като лидер на пазара.

 

Вие сте експортно ориентирана компания. Как отговаряте на предизвикателствата на външните пазари, които сериозно се свиха за продажбите на български вина?

 

- 80 % от продукцията ни е за износ. Ние изнасяме в над 18 държави в целия свят. Най-големият ни пазар, разбира се, е Великобритания, където продаваме над 3,5 милиона бутилки. Другият ни голям пазар е Белгия, където изнасяме 1,5 милиона бутилки. В Русия също продаваме доста. Изнасяме в много държави, включително в ЮАР.

 

Голямото ни предимство е, че само ние от българските компании, убеден съм, единствено ние можем да предложим ниво на обслужване, което да задоволи вериги като Tesco, Co-op и Morrison за Англия. Защото това са огромни вериги, които поръчват огромни обеми и са много придирчиви по отношение на нивото на обслужване.

 

Убеден съм, че благодарение на нашия опит, можем да дадем едно много добро ниво на обслужване, което не е по силите на нито една друга българска компания. Това са навременната експедиция, постоянното качество, правилното планиране на промоции и т.н. Само ние можем да го предложим. Така отговаряме на предизвикателството на външните пазари, за което ме питате.

 

Какви вина се търсят на външните пазари? Какви тенденции виждате там?

 

- Тенденциите са към търсене на розета. Другата тенденция е, че има препочитания към лайт вина, с по-нисък алкохол. Например вече доста често се правят вина с 11 % алкохол. Това става доста масово. Опитват се и вина на 5,5 % алкохол, но тяхното търсене още не е направило голям пробив. Това са основните тенденции.

 

А тенденцията в ценовите диапазони?

 

- Имаме криза вече 3-4 поредни години, а това означава, че всички потребители слизат надолу в ценовите равнища. Българското вино винаги е било ентър левъл т.е. позиционирано най-долу на рафта и най-евтино. Именно това му позволява и му дава възможност в момента да осъществи огромни ръстове в продажбите, защото всички потребители слизат на най-ниските ценови равнища.

 

Например във Великобритания за миналата година ние имаме 40 % ръст на продажбите, а само за първите два месеца на тази година ръстът на продажбите ни там е 200 %. И това се дължи на консуматорите, които слязоха в ниските ценови равнища.

 

 

Днес и вътрешният пазар на вина е изключително труден. Как се справяте със свитото потребление?

 

- Ние държим голям дял от вътрешния пазар. Тази година безспорно се утвърдихме като лидер. И това е, защото предлагаме най-доброто съотношение качество – цена в полза на качеството, така че клиентът да бъде приятно изненадан. Като си купи вино за 6 лева и не очаква от него кой знае какво качество например, изведнъж го отваря и казва: “Ах, ама то било много хубаво!” Ето това е приятната изненада.

 

По време на криза силните инвестират. Вие правите ли го?

 

- Имаме един проект, който стартирахме в началото на миналата година. Ще продължим и тази година да го изпълняваме. Той е за около 600 000 лева. Насочен е към подобряване на съдовете и техниката в избите ни в Кортен и Сливен. Там, където правим малки количества висококачествени бутикови вина. В тази насока инвестираме – в малките количества висококачествени вина.

 

Кое е любимото ви вино?

 

- Quantum Sauvignon Blanc.

 

Благодаря ви за това интервю.

 

Димитър Дженев

 

 




 

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер