експорт > пазари България трябва да рекламира дестинацията “Шиене”
Инвестициите са важни, но по-важни са пазарите. Така смята Мартин Йорданов (в средата на снимката), мениджър на Richmart. Според него българските фирми имат голям потенциал. Те са по-атрактивни и от китайските.
“Но нас на Запад, където са истинските пазари, не ни познават”, казва Йорданов. Той е убеден, че трябва да има национална политика и национални щандове. Така както в чужбина се рекламира Черноморието, така трябва да се говори за дестинацията “Шиене” в България.
Истината е, че след 10 ноември много български шивашки фирми инвестираха големи пари в оборудване. “Техниката и машините в текстилната ни индустрия са на ниво “Мерцедес”, разказва собственикът на “Топ Мен”.
И допълва, че в този бранш наши фирми са по-модерно оборудвани от италианските. Но на изложението в Москва от 7 палати 3 са на Италия. А ние имаме 1-2 щанда. “Затова те продават в 100 държави, а ние на една-две улици”, прави тъжна констатация собственикът на една от най-известните мъжки модни марки у нас. По друг път, не по задръстената магистрала
Интересна теза за кризата има Мартин Йорданов. Той я сравнява с магистрала, на която има голямо задръстване. Всички са спрели, застанали в една редица, един зад друг и… чакат.
“И ако в този момент ти намериш някакъв друг път, можеш да изпревариш всички коли и да не висиш повече на опашката”, казва собственикът на “Топ Мен”.
За бранша конфекция той вижда този път като национална политика, която да позволи на всички фирми да погледнат на Запад, където са истниските пазари.
“За да организирам международен моден конгрес в Русе, през февруари и март 2010 година навъртях 22 хил. км и обиколих 25 панаира в Европа. 90 % от хората, с които говорих, не бяха чували за България”, разказва Йорданов.
“Ето защо трябва да рекламираме страната си като дестинация “Шиене”, така както го правим за Ченоморието”, убеден е човекът и мениджърът, чиято фирма е обличала дори бодигардовете на Берлускони.
Димитър Дженев
|