за ценители > винен бизнес
Сомелиерът Калоян Попов: Започваме да налагаме на пазара марката Авли
|
„Това са всички вина, познати до сега на винената публика като Глушник. С ребрандирането поставяме ясното утвърждаване на два класа вино – достъпен и престижен“, отбелязва за exporter.bg сомелиерът на изба „Шато Авли“
„С реколта 2020 поставихме началото на новия облик на вината на Шато Авли, които идват от собствените ни масиви в с. Глушник“, допълва човекът, който казва за себе си: Не аз отидох при виното, то дойде при мен
|
Вместо визитка от първо лице
Сомелиерът на избата:
Не аз отидох при виното, то дойде при мен
Виното дойде при мен неочаквано. Обичам да казвам, че то, само ме избра и цялата тази магия стана малко като на шега. В Софийската професионална гимназия по туризъм преподавателите по готварство ме избраха и предложиха за представител на отбора на професионалните гимназиални състезания, като млад сомелиер. Това, да си призная, тогава не ме въодушеви особено. Но сега, мога само да им благодаря и да ги уверя, че не съм предал доверието им, напротив, затвърждавам го.
Поех своето пътешествие в света на виното, което с всеки изминал ден ме води към различни държави и техните характерни сортове грозде, винени традиции и още по-традиционни аромати и вкусове. Пъстрият ми и разнообразен стаж в бранша до момента винаги ме е отвеждал в интересни посоки. Този път, вятърът на предизвикателствата ме срещна с виното на село Глушник и от скоро познатата на пазара изба Шато Авли. Към настоящия момент съм горд представител на екипа на винарната, в качеството ми на сомелиер, като дегустацията и презентирането на вина е само малка част от новото предизвикателство, с което се захващам.
Г-н Попов, кое е най-характерното за новата реколта вина на Шато Авли?
- С реколта 2020 поставихме началото на новия облик на вината на Шато Авли идващи от собствените ни масиви в с. Глушник. Тази година е изключително важна за нас, тъй като започваме да налагаме на пазара марката Авли.
Калоян Попов: През последните години се забелязва тенденция на увеличаване на винената консумация в България, като наред с това се увеличават и новите изби и винени проекти. Това определено разширява обсега и разнообразието сред потребителите, което е положителна новина, защото винената култура се повишава.
|
Това са всички вина, познати до сега на винената публика като Глушник. С ребрандирането поставяме ясното утвърждаване на два класа вино – достъпен и престижен. Концепцията при тяхното изграждане е много семпла, с което ние целим лесно да се разпознават и запомнят сред винената аудитория.
В центъра на етикета седи логото на избата, а под него и сортовото съотношение на всяко едно вино. В достъпния клас вината са с бели етикети, а в престижния в черен, като на всяка една бутилка сме изписали и името на лозята Glushnik Vineyards, така че да направим прехода по – плавен, а вината по – достъпни и запомнящи се.
|
Относно ароматно – вкусовите качества на вината, продължаваме и запазваме стила, към който се придържахме до сега. Свежи, плодови, минерални, сочни и вкусни вина. Стараем се да използваме максимално тероара на лозята, като акцентът пада върху първичните аромати на гроздето. През последната година поставихме капково напояване в лозята, което се отразява много добре във вкусово – ароматния профил в новата реколта. При белите и розетата се наблюдават повече тропически и цитрусови плодове, а при червените черни горски плодове и подправки. Като цяло се стремим да запазим свежестта и плодовите аромати като на вината от Нов свят, но да придадем структурата и сочността на тези от Стар свят. И всичко това го пречупим през призмата на тероара в Глушник.
Ценово вината ви са в една от най-конкурентните ниши. Какви са шансовете им за пазарен успех?
- Намираме се наистина в една от най – конкурентните пазарни ниши на винената индустрия, а и бих казал на алкохолния пазар. Както е казал поетът Никола Вапцаров „Борбата е безмилостно жестока“ и всеки се бори за своя пазарен дял. През последните години се забелязва тенденция на увеличаване на винената консумация в България, като наред с това се увеличават и новите изби и винени проекти. Това определено разширява обсега и разнообразието сред потребителите, което е положителна новина, защото винената култура се повишава. За наше щастие, вината на Авли се приемат много добре сред винената публика и имаме своите почитатели.
Тероарът в с. Глушник е изключително интересен и благоприятен за произвеждане на вина. Лозята са разположени върху двата масива Рупов дол и Бозалъка, в подножието на Сливенската планина.
|
Това са всички вина, познати до сега на винената публика като Глушник. С ребрандирането поставяме ясното утвърждаване на два класа вино – достъпен и престижен. Концепцията при тяхното изграждане е много семпла, с което ние целим лесно да се разпознават и запомнят сред винената аудитория.
|
Пазарът е труден и пренаситен, но ние имаме собствени лозя, невероятен тероар, както и страхотен екип от специалисти както на лозето, така и в избата и търговията, с които сме способни да създадем прекрасни вина. Тази година финализирахме и строежа на избата, а с реколта 2021 завършваме изцяло цикъла на производство. Имаме страхотна база и оборудване, с което тепърва предстои да експериментираме. Тази зима сме приготвили и една малка изненада за нашите почитатели - ще пуснем една сира, която е в лимитирана серия от 900 бутилки.
Как пандемията промени философията за правене на успешен винен бизнес?
- Covid - 19 подложи много сектори на трудности и изпитания, винения разбира се е и един от тях. Като направим една реалистична оценка, ресторантьорският и хотелерският бранш са най-силно засегнати вследствие на пандемията. Много ресторанти затвориха по време на първата вълна, наблюдаваме такава тенденция и при всяка следваща. Затварянето на ресторантите и хотелите спира и продажбата на вино, защото то е предназначено за крайния потребител, който се очаква да го консумира именно в заведения. По време на Covid 19 доста изби пренасочиха, своите продажби към онлайн търговия, както и към физически магазини. Онлайн търговията е един канал, който по време на пандемията се разви и се развива доста добре. Голяма част от хората преминаха към работа от вкъщи, което направи пазаруването онлайн още по – търсено, достъпно и удобно. Ако до преди пандемията, онлайн се купуваше само бяла или черна техника, то сега асортимента е доста по – голям, като голяма част от сайтовете предлагат и безплатна доставка, което допълнително накланя везната към този вид пазаруване. Времената, които настъпиха не са никак лесни както за обикновения човек, така и за изби, фирми и браншови организации, но трябва да сме гъвкави и търпеливи и да не преставаме да правим, това което обичаме. За щастие имаме хубаво вино, което може да предложим на нашите клиенти, и те могат да го закупят вече на доста места в София, Пловдив, онлайн или да се свържат с нас. Шато Авли има още път да извърви на винената карта на България, а и извън нея, но най – хубавото тепърва предстои.
Благодаря за това интервю!
Димитър Дженев
|