експорт > пазари
Цветан Симеонов: Китай заема водещо място във външната търговия на България като след Турция се нарежда на второ място сред експортните ни партньори извън ЕС
|
Председателят на Българската търговско – промишлена палата в интервю за КМГ (China Media Group / CMG): България е входна врата за Европейския съюз и може да функционира като разпределителен център /хъб/ за китайските стоки към Европа.
„Има потенциал за разнообразяване на българския износ за Китай с вина, минерална вода и други напитки, по възможност с обща национална марка“, казва Симеонов.
|
ГКитай е стратегически партньор за Европейския съюз, а ЕС е най-големият търговски партньор на Китай. Това казва Цветан Симеонов, председател на Българската търговско – промишлена палата (БТПП), в интервю за КМГ (China Media Group / CMG).
„За България това партньорство в цифри означава увеличение на общата търговия между двете страни със 158% за 10 години. 27 пъти се е увеличил търговският стокообмен между България и Китай за период от 20 години. Забелязахме, че пандемията не повлия съществено на обема на търговския стокообмен между двете страни, напротив - интересът е двупосочен и остава постоянен. За наше съжаление търговското салдо е традиционно отрицателно за България“, отбелязва Симеонов.
Симеонов коментира, че основните параметри на китайската икономика продължават да влияят на развитието на икономическите връзки в световен мащаб. Според Световната банка икономическата активност на Китай е възстановена през първото тримесечие на 2023 г. с премахването на ограниченията за мобилност и скока на разходите за услуги. Очакваният по-голям растеж на БВП на Китай до 5,6 % до края на 2023 г. ще доведе до по-голяма икономическа активност в страната. Но се очаква външното търсене да остане слабо, като ниският глобален растеж оказва влияние върху износа. Всички тези данни, обвързани със споразуменията за свободна търговия (ССТ) на Китай с АСЕАН, Пакистан, Чили, Нова Зеландия, Австралия, Сингапур, Камбоджа, Перу, Коста Рика, Исландия, Швейцария, Република Корея, Малдиви, Грузия, Пакистан, Мавриций, както и споразумения за по-тясно икономическо партньорство със САР Хонконг и САР Макао показват важността на китайската икономика, подчертава председателят на БТПП.
И допълва, че задълбочаването на двустранното търговско сътрудничество между България и Китай ще доведе до ползи и за двете страни, тъй като България е входна врата за Европейския съюз и може да функционира като разпределителен център /хъб/ за китайските стоки към Европа.
„През последните няколко години Китай заема водещо място във външната търговия на България, като се нарежда на второ място сред експортните ни партньори извън Европейския съюз (след Турция). Има потенциал за разнообразяване на българския износ за Китай с вина, минерална вода и други напитки, по възможност с обща национална марка“, смята Симеонов.
И коментира, че българският износ все още се ограничава в рамките на малък асортимент от стоки, доминиран от рафинирана мед, медни сплави и медни руди, които формират над 70% от износа ни за азиатската страна. Необходимо е много по-активно участие на България в многобройните панаири и изложения в Китай, особено специализираните такива за вносители, защото пазарът там има голям потенциал. Това ще помогне за напредък в търсенето на балансиран търговски стокообмен, който засега е в дефицит за България.
Вносът от Китай е разнообразен. Сред основните стоки по вноса от Китай традиционно сe нареждат частите и принадлежностите за мотоциклети и велосипеди, машините и апаратите за кондициониране на въздуха, осветителните тела, електронагревателните апарати, арматурни артикули и др.
Партньорството в област информационни и телекомуникационни технологии също е с голям потенциал с оглед положителния опит и огромния капацитет, който имат български компании в тази област, отбелязва Симеонов.
По данни на БНБ, в края на 2022 г. общо инвестираните средства (с натрупване) от Китай у нас са в размер на 154 млн. евро спрямо 131.6 млн. евро в края на 2021 г., като отбелязват ръст от 17%, кайто не отговаря на възможностите на китайската икономика и потенциал.
В сътрудничеството си с Китай българската страна се стреми към привличане на сериозни китайски инвестиции в сектори, в които страната ни има традиционни предимства и такива, които осигуряват висока добавена стойност и повишена конкурентоспособност на икономиката – машиностроене, автомобилостроене и производство на авточасти, електроника и електротехника, информационни и комуникационни технологии, селско стопанство и хранително-вкусова промишленост, туризъм, казва в интервюто за China Media Group Цветан Симеонов.
Привличането на повече туристи в двете посоки също би подпомогнало още развитието на двустранните отношения. България като туристическа дестинация има потенциала да предложи от всички видове туризъм /културен, спа, планински, морски, еко и приключенски/, а в комбинация със съседните страни може да очарова китайските туристи. Благодарение на своето несравнимо наследство и дългогодишни традиции, България е сред ключовите дестинации за културен туризъм със своите археологически обекти, музеи, театри, манастири, исторически обекти, музика и кулинария, казва в заключение председателят на БТПП. |