експорт > пазари
Експортен потенциал съизмерим с този на енергетиката
|
Българската оръжейна промишленост е реализирала продажби през 2010 г. за близо 300 млн. EUR
ГЕРБ готви стратегия, която трябва да създаде предпоставки да имаме високотехнологична и конкурентоспособна оръжейна промишленост
|
Българската отбранителна промишленост е реализирала през 2010 г. продажби на оръжия за 259 088 528 EUR, а от търговия с изделия с възможна двойна употреба e заработила още 12 983 272 EUR, сочи докладът, одобрен от правителството и внесен в парламента.
Страната ни е купила оръжия на стойност 55 465 958 EUR - става дума за доставки по сключени договори за модернизация на Българската армия.
Йемен е държавата, която купува най-много българско оръжие, сочи докладът за 2010 г. на междуведомствената комисия за експортен контрол.
Размирната страна е напазарувала от София автомати и боеприпаси са 89 117 990 EUR въпреки резервите, които посолството на САЩ е направило преди одобрението на сделките.
За износа за Йемен първи информираха “Уикилийкс”, цитирайки грама на US мисията в София. Документът коментира износ на 30 000 пушки, 100 000 високо експлозивни заряди, ръчно преносим гранатомети и боеприпаси за 55 млн. долара.
Сделката е финансирана от Обединените арабски емирства и поради високата й стойност правителството ни не се съобразява със САЩ, които се опасяват да не би оръжието да попадне в ръцете на терористи.
ГЕРБ пише стратегия за отбранителната индустрия
Експортният потенциал на отбранителната индустрия в България е съизмерим с този на енергетиката и правителството на ГЕРБ е първото, което предприема реални стъпки за преструктуриране на цялостната концепция за развитието на този сектор, коментира преди време вече бившият икономически министър Трайчо Трайков, който отговаряше за оръжейните лицензи. Пак тогава той съобщи, че ГЕРБ готвят стратегията за отбранителната индустрия, която се подготвя от експертна работна група. Целта била да се създаде перспективен модел за устойчиво взаимодействие между държавата и сектора. Стратегията трябвало да даде тласък за развитие на вече либералните отношения между държавата и индустрията и да създаде предпоставки да имаме високотехнологична и конкурентоспособна оръжейна промишленост. Звучи познато, нали? Кара ни да си припомним, че Силициевата долина в Щатите е създадена за да обслужва военната промишленост. Енигматичната долина в Калифорния дължи своето издигане в бастиона на американската компютърна индустрия благодарение на производителя на оръжие Локхийд Мартин и на неговите поръчки за милиарди. Минало незабравимо Тези близо 300 млн. EUR реализирани от българската оръжейна промишленост неминуемо навяват размисли, които водят към недалечното минало. В периода 1984-1990 г. България изнася оръжие за 2,5 – 3 млрд. USD годишно. Основните пазари са Арабския свят, Африка и Латинска Америка. Много държави от Третия свят са се разделили с колониалното владичество и предпочитат наше оръжие пред това на Метрополиите, за да не попаднат отново под тяхна зависимост. “Оценяваха руското оръжие като по-надеждно от западното”, спомня си в интервю за пресата инж. Илия Гунчев, несменяем директор на ДСО “Металхим холдинг” - Сопот в продължение на 22 години. Ръководи го до 1997 г. “Това, че не сме плащали лицензите на руснаците нареди България в Топ 10 на страните в света, които произвеждат и търгуват с най-голямо количество военна техника, оръжие и боеприпаси”, разказва Гунчев. “Плащахме по копейка за копиране на страница от лицензите. Валутната възвръщаемост бе 240 %. На всеки 1 лев се връщаха по 24 долара печалба от износа”, отбелязва с носталгия Гунчев.
|