коментари > анализи
Догонващото пристанище

|
Как след равен старт ни водят с десет дължини
2 млн. контейнера обработва Констанца през 2008 г., а Варна отчита върхово постижение от 159 000
|
Това е история за един капитан далечно плаване и какво значи да бъдеш на точното място, в точното време. И за това защо днес е химера пристанище Варна да стане по-голямо от Констанца. Малко история А историята започва така. През 1999 г. варненското пристанище обработва 30-35 000 контейнера, а Констанца – 40-45 000, стигали са и до 50 000. През 2008 г., която е върхова за този бизнес, Констанца достига 2 млн. контейнера, а Варна отчита върхово постижение от 159 000. Забелязвате ли разликата? За 9 години ножицата се е отворила 12-15 пъти. Защо ли? Да си прозорлив Отговорът е прост. Огромни инвестиции през тези години в Констанца. И още нещо, главният герой на приказката се казва Траян Бъсеску. Днес е президент на Румъния. Именно негова е главната заслуга в Констанца да се инвестират 1 млрд. EUR, и то точно в контейнерните терминал, които днес са хитът в пристанищния бизнес. А не в терминал за насипни товари в Бургас, в който потъват милиони заради пропадналата кауза “Кремиковци”. Разликата Разликата е в главния герой. Той е капитан дълечно плаване, а после министър на транспорта. Днес е президент, но по онова време се оказва в точния момент и на точното място – във властта. Но е наясно как и за какво да използва тази власт. И къде да се инвестира. Защото разбира от този бизнес. За разлика от наши политици, които взимат грешно решение, което днес всички български пристаница плащат. Парите от техните печалби отиват да погасяване на заема, потънал в Бургаския залив. Имаме шанс Ето защо днес е химера да изпреварим Констанца в контейнерния бизнес. “Но ако обърнем сериозно внимание инфрастуктурата и предложим по-добър продукт, мисля, че пазарът ще се ориентира и към нас”, смята шефът на “Пристанище Варна” Данаил Папазов. И тогава според него има реална възможност не да изпреварим румънците, но поне да скъсим дистанцията. Припомних тази история, защото вчера се появи информация, че китайски инвеститори проявяват интерес към “Пристанище Варна” и че може да участват в концесия на порта. А дали той трябва да се отдава на концесия или да се приватизира, е друга съвсем отделна и голяма тема.
Димитър Дженев
|