за ценители > винен бизнес


Избата на графа

Ивайло Антонов, изпълнителен директор на Беса Валей, пред exporter.bg за това как се прави качествено вино и как един граф го контролира от Франция

Избата посреща свои партньори, които по всяко време могат проследят развитието на виното, което са си поръчали

Г-н Антонов, кои са основните външни пазари на Беса Валей Уайнъри?

- Сред основните пазари за 2011 г., колкото е странно да звучи, фаворитът е Япония. За 2011-та имаме експортирани за Страната на изгряващото слънце около 58 000 бутилки, което е някакъв своеобразен рекорд на фона на обстановката в Япония (има се предвид трагедията с ядрената централа във Фукушима, довела до икономически трус б.а.).

Пазар №2 ни е Китай, с около 53 000 бутилки. В момента се готвим да направим втора поръчка за Хонконг.

Графът реже тортата за 10 годишния юбилей на Беса Валей

Експортът за Европа също върви добре. Сключихме договор с Луфтханза, съгласно който Енира става основен доставчик за бизнес класата на авиокомпанията. Става дума за едно доста сериозно количество – около 82 000 бутилки на годишна база. Поръчките ще се реализират през 2012 г.


Сред традиционно добрите ни пазари са Германия и Англия (там Енира се продава под друга търговска марка – Colin The Enira, със съвсем отделен етикет специално за английския пазар).

През белгийския ни дистрибутор през 2011 г. направихме и първия контейнер за САЩ. Това е един сериозен пробив като се има предвид доста ангажиращия пакет от документи и сертификати, които се изискват за потвърждаване на качеството и гарантиране на продукцията, която изнасяме.

Американците до такава степен са се вманиачили, че искат и сертификат за дървесината на палетата, с които ще бъде експортирана стоката.

За първите пет месеца на 2012 спрямо същия период на 2011 г. по отношение на експорта  вървим с около 83 % ръст, а на българския пазар - с 9 % ръст.

Искрено се надявам, с информацията, която имам от нашите партньори, и от предварителните разговори с тях за годишните обеми, да запазим този ръст до края на годината.

Смятам, че този тренд ще се увеличи и ще приключим годината с доста сериозни резултати спрямо 2011 г. Първо, защото сме изба, която произвежда единствено и само червени вина. И второ, силните месеци са от септември до края на годината.

В коя ценова ниша продавате?

- Въпреки световната икономическа криза ние направихме доста сериозна корекция в ценовото позициониране на нашите вина. От началото на 2010 г. свалихме цените с около 30 %, разбира се след трансформирането на вътрешния пазар и договорът за ексклузивна дистрибуция, който подписахме с фирма Авенди.

Правим допълнително на годишна база доста интересни ценови промоции, които са с различни пакети. Те целят единствено и само продуктите ни да стигнат на по-конкурентна и достъпна цена за българския клиент.

Иначе вината ни са позиционирани в средния и високия сегмент. Те са в ценови деапазон от 10 до 50 лева. Разбира се имаме и специални предложения за ценители, където цената вече е съвсем друга, съответно и обемите ни са доста лимитирани. Тези вина са единствено и само за ценителите и любителите на виното.

Как се получава качеството, за което говорите?

- Както каза един от нашите мажоритарни собственици граф Найперг, основното нещо, което дава да се произведе качествено вино, е гроздето. А то расте в специфичния тероар. Добре е да се знае, че още преди да започнем проекта през 2001 г. , около 1 тон пръст от различните райони на избата са закарани като проби в Сент Емилион.

На базата на химическия анализ на почвата и съответните показатели от този анализ е взето решението какви сортове грозде да бъдат засадени. Затова работим с 4 френски сорта – Пети Вердо, Сира, Каберне Совиньон и Мерло. И всичките купажи на избата са базирани на тези 4 сорта.


Мажоритарните собственици Граф Стефан фон Найперг (вляво) и Карл Хауптман

Като се има предвид, че сме бутикова изба и имаме сериозната финансова подкрепа на собствениците, не се изкушаваме да занижим качеството на отглеждане на гроздето и не се лакомим да повишаваме добивите.

Строго контролираме, както добива, така и качеството на гроздето. Когато то влезе в зрялост всяка седмица се правят анализи. Имаме собствена лаборатория, която ни помага да следим състоянието на гроздето.

 


Работим с лидерите в растителната защита, но едно от най-важните неща, което трябва да се знае за нас, е че не ползваме хербициди по време на пръскането. Абсолютно са забранени, но това ни струва доста парични средства, защото се налага да наемаме допълнителна работна ръка при окопаването на масива. Това до голяма степен определя и себестойността на нашата продукция.


Каква е специалната роля на граф Стефан фон Найперг?

- Първо графът и цялата му фамилия произвеждат вино от 800 години. Самият той има 6 шата на територията на Сент Емилион. Освен, че е граф, той е човек с много години в производството на вино.

Един абсолютен експерт, не само в правенето на вино, но и в агрономията. Той контролира и взима основните решения. От него зависи формирането на лозовия масив. Въобще начинът, по който се гледа, сортира и приема гроздето, отлежаването в бетонни резервоари – всичко става под негов контрол.

Беса Валей е може би една от малкото изби в България, които разполагат със стоманенобетонни резервоари и винифицират в тях. И да има в други изби, те не ги използват. Технолозите ни стриктно изпълняват препоръките на графа.

Но той често е във Франция. Как се случва всичко това?

- Много хора се чудат, как могат да се контролират тази процеси дистанционно. Първо искам да отбележа, че в пиковите и най-важните моменти, графът е тук, при нас, в избата.

Бъчвите, в които отлежава вино "Енира" за бизнес класата на Луфтханза

В другото време, на две седмици, ние му изпращаме проби от основните лотове. Живеем в ерата на комуникациите, така че графът може дистанционно да контролира и да следи, какво се случва в резервоарите.

Да не говорим, че в нашия сайт, има специален линк. В него, на ежедневна база, той може да следи абсолютно всички технологични резултати. В края на деня нашите технолози попълват специални дневници, които графът може да вижда и съответно да дава своите препоръки, мнения и консултации.


Кое е залегнало във философията на експорта ви – завоюване на нови пазари или по-големи продажби за вече спечелени клиенти?

- Ние не можем да контролираме обемите на експорта. Това зависи от поръчките на нашите партньори. Хубавото е, продадените обеми вървят по предначертания план.

По скоро в момента се фокусираме върху завладяването на нови пазари. Марк Дворкин, който е и главен технолог на избата, отговаря за експорта. Няма международно изложение, където Беса Валей да не е представена, или директно, или чрез някой от нашите партньори, в съответната държава, в която изнасяме.

Голяма роля за навлизането на нови пазари играят нашите дистрибутори. Ние ги покрепяме с изпращането на мостри и всякакви материали, които биха им били полезни за привличането на нови клиенти.

Много важен момент е, че посрещаме наши партньори в избата. Даваме им възможност да опитат вината и пратките. Гордеем се с големите ни партньори от Япония и Китай. Специалисти от Луфтханза също бяха тук за да проверят вината от реколта 2011 г., независимо, че ще бъдат експортирани за тях през 2014 г.

Така големите наши партньори могат предварително да са в течение на развитието виното, защото за разлика от твърдия алкохол, то търпи развитие.

И тук идва майсторството на купажорите. Да могат предварително, знаейки качеството на гроздето, да си представят какво би могло да се получи след 14 или 18 месеца в дъбовите бъчви.

Как държавата би могла да подпомогне експорта?


- Форумите, които държавата организира с присъствието на винопроизводители, са една сериозна помощ. Другият важен момент е да не се допуска спиране на еврофондовете за земеделие. И на трето място, максимално да се освободят винопроизводителите от грубо казано бумащината – прекаляването с документация, разрешителни и разни други препятствия.

Останалото е в ръцете на самите производители – да произвеждат качествени стоки, качествени вина, които всеки клиент може да оцени.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев






 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер