политика > бизнес среда
Пазаруване само в краен случай
|
Васил Райчев, собственик на веригата магазини Hot Spot, пред exporter.bg за пазара на модни дрехи
Тенденциите в България са насочени към покупки на изгодни цени, към големи намаления, към евтини продукти и към пазаруване само в краен случай. Те не са към летните цветове и към европейската мода, твърди Васил Райчев
|
Васил Райчев, завършил финанси в САЩ. Един от първите в България, които развиха пазара на маркови дрехи. Разработил е десетки емблематични марки.
Днес определя себе си като борец с вятърни мелници. Като безграничен оптимист. Много негови приятели, които се занимават с облекло, се чудят как намира сили постоянно да измисля нещо различно. И все по-често се питат, защо не се е отказал.
Той обаче казва, че това което прави, е някакъв вид страст. Че това е някаква емоционална връзка с модата. И че в крайна сметка трябва да стане действително много зле, за да се откаже.
Г-н Райчев, какви тенденции забелязвате на пазара на модни дрехи? - Тенденциите в България са насочени към покупки на изгодни цени, към големи намаления, към евтини продукти и към пазаруване само в краен случай. Те не са към летните цветове и към европейската мода. Това, което в момента върви в България, са много ниските цени на някои чужди компании, за които хората смятат, че са носители на модерността и на достъпната мода. А в Европа какво е модерно в момента? - В момента в Европа е модерно това, което човек смята, че му отива. Ако води кежуъл начин на живот, ежедневен и лежерен, той ще носи леки материи и ефектни пастелни цветове, свързани с пролетта и лятото. Ако човек го е стегнала шапката и работи в банка, той ще си носи костюмите, които са в сиво и черно. И ризите, които в най-добрия случай са на каренца или на райенца. И в България ли това е модерно? - Същото е, ако човек има пари. Ако няма, той най-вероятно ще посещава магазините втора употреба и ще избира това, което са ни оставили да си избираме от северните страни или от Западна Европа. Лошото днес е, че човек носи старите си дрехи. Има много малко пазаруване и хората не ги интересува, какво е модерно в момента. Тях ги привлича това, което е евтино. Преди няколко години беше обратно. Тогава, когато имаш нещо интересно и модерно, човекът, който го харесва идва, познава го и го купува. В момента тоя човек може да го харесва, но си казва: “Ще чакам да стане намалението след някоя друга седмица или месец и тогава ще дойда. И ако, нещото, което ми харесва е останало, ще си го купя.” Имам чувството, че няма сила в тази страна, която да накара хората да се бръкнат и да започнат да харчат спестяванията си, за да живеят един по-добър живот. Вярно ли е, че по Великден продажбите във вашия бранш са били драматично слаби? - Великденските празници бяха едни от най-слабите дни на търговията от началото на годината. Беше неприятно, да не кажа ужасно, да гледаш резултатите от продажбите. Примерно, в Гърция има поверие, че ако на Великден не си купиш нови дрехи и не излезеш да посрещнеш празника с тях, това е на лош късмет. Така хората в нашата съседка стимулират икономиката. Когато купуват, те са и по-позитивно настроени. В България не е така.
Димитър Дженев
|