политика > бизнес среда
Да живееш, за да работиш

|
Васил Райчев, собственик на веригата магазини Hot Spot, пред exporter.bg за това, че един китаец работи колкото трима американци
В основата на китайското чудо е тяхната феноменална лична отговорност. И съвършенната им организация на работа, мощно подкрепена от държавата с преференции, казва известният наш моден предприемач, след посещението си в Хонконг
|
В Хонгконг хората живеят, за да работят. Това е най-силното впечатление на Васил Райчев, собственик на веригата магазини Hot Spot, от Hong Kong Fashion Week – един от най-големите панаири за облекла в света. Тазгодишното издание е 19-то поред. Там известният моден предприемач е по покана на Хонгконгския търговски съвет. Защо е останал с такова впечатление? Негов приятел, който строи завод там, му казал, че един китаец работи колкото трима американци. А вторият аргумент е личен разговор с китайски предприемач, който сам си шие колекцията. Когато Васко го попитал, колко време му отнема да отиде до Гуанджоу, оня му отворил, че спи в офиса и не се прибира вкъщи. Тайната на успеха Питам Васко Райчев, защо тези хора, китайците, могат това нещо да го правят, а ние българите не можем. Той ми отговаря, че в основата на китайското чудо е тяхната феноменална лична отговорност. И втората причина се корени в съвършенната им организация на работа, мощно подкрепена от държавата с преференции. Там всеки, който иска да прави бизнес има и необходимия ресурс от суровини, и подкрепата на държавата, изразена в бонуси. Не случайно при милиард и половина китайци има само 4 % безработица. Там всеки, който иска да работи и да печели, може да го направи. Вече се е оформила и сериозна средна класа. Показател за това според Васко Райчев е, че по време на панаира е видял в Хонгконг толкова много магазини на скъпи марки на едно място, колкото сигурно няма в цяла Европа взета заедно. Китайците масово пазаруват тук.
Димитър Дженев
(Още за впечатленията на Васил Райчев от Хонконг и Hong Kong Fashion Week, четете на страница Експорт – Международни изложения.)
|