компании > непублични компании
Феноменът Паундленд

|
Специален репортаж на Ангелина Василева от Лондон за магазините „Всичко за един паунд”
Годишният оборот за 2011 г. на най-известната търговска верига Паундленд възлиза на 780 милиона британски лири, което е увеличение с 21,6 % в сравнение с предишната година
|
В условията на икономическа рецесия, във Великобритания процъфтяват магазините от типа „Всичко за един лев”. Най-известната търговска верига Паундленд обяви официално във финансовия си отчет за 2011 година / предхождащите 53 седмици до 1 април 2012 г./ следните впечатляващи резултати: - Годишен оборот от 780 милиона британски лири, увеличение с 21,6 % в сравнение с предишната година - 62 нови магазини, с които общо във веригата има вече 389 - 3000 продуктови линии, от които над 1000 широко известни марки, директно от производители - 1500 нови работни места - 4 милиона клиенти обслужвани всяка седмица С тези постижения, веригата заслужено получи годишната награда за „Най-добър продавач на дребно”. Естествено, стратегията на мениджмънта е да продължи интензивното разширяване. За текущата финансова година, Паундленд планира да отвори още 60 нови магазини и да открие 2 000 работни места. Какво може да се купи в Паундленд? Магазинът предлага от всичко по малко на изключително изгодна цена – една английска лира. Храни, напитки, козметика, канцеларски материали, стоки за дома, за градината и за домашните любимци, дрехи, аксесоари, сидита, видеокасети. Обикновено присъства престижна марка от продукта, например „Кока кола” или „Тоблерон”. Но ако потърсиш други напитки или шоколади, асортиментът се оказва доста ограничен. Въпреки това изкушението да напълниш кошницата си е голямо. И определено има с какво. Какво е качеството на стоките? Не се страхувайте, че ниската цена обезателно е обвързана с ниско качество или продукти с изтичащ срок. Много от големите производители изпълняват специални поръчки за веригите от този вид като намаляват грамажа на стоките. А удобството при пазаруването и ниската цена правят търсенето толкова голямо, че често можете да видите табелка, с която магазинът се извинява за липса на наличност в момента поради изчерпване. Кой пазарува в Паундленд? До скоро се считаше, че в магазините с ниски цени на дребно пазаруват предимно хора с ниски доходи тъй като фиксираната цена „един паунд” за всеки закупен артикул улеснява планирането на семейния бюджет и самия процес на пазаруване. Маркетингово проучване на Pagma обаче посочва, че през миналата година там са правили своите покупки 13% от средната класа и хората с високи доходи. Може би това е временна тенденция, която се дължи на факта, че кризата ги притиска и с времето нещата ще се променят, но Паундленд вече се „нагласява” към стандарта на по-заможните си клиенти и отскоро приема плащания с карти American Express. Как се прави Паундленд? Търговските вериги с ниски цени на дребно печелят от оборот. В някои случаи той е наистина незначителен на пръв поглед, но при голям пазар натрупванията се оказват от значение. За да привлечеш много купувачи, трябва да им предложиш разнообразни стоки, а за тяхното осигуряване са необходими сериозен капитал и големи пазарни помещения. Задължително е, също така, да умееш да убедиш големите производители да ти дадат стоката си на ниски цени, като им предложиш постоянно присъствие на пазара и сигурна печалба.
Ангелина Василева
|