експорт > пазари
Иво Върбанов: Трябва време за да се спечели доверието на външните пазари
|
Иво Върбанов, световноизвестен пианист, винар и създател на Българска асоциация на независимите лозаро-винари пред exporter.bg за това, че българските изби имат все по-голям шанс за износ
„Държавата трябва да вземе решението, че виното е национален културен продукт, който да се защитава и в който да се инвестира по интелигентен начин с дългосрочна визия“, смята Иво Върбанов.
|
В България вече има нови изби, които правят много качествени вина. Някои от тях са в Българска асоциация на независимите лозаро-винари, създадена по идея Иво Върбанов, световноизвестен пианист и винар. Защо обаче за тези изби, както и за другите български винопроизводители, продажбата на вина на Запад в средния и високия ценови клас е все още Мисия невъзможна? Въпросът ми е към Иво Върбанов. „Мисля, че нещата се променят доста бързо. И малки и големи производители от България имат възможност за все по-добър износ с по-добра цена“, отговаря той. И допълва, че трябва време за да се спечели доверието на различните пазари. „Има такива, като Великобритания, които за щастие са забравили вече казусите с лошите български вина през 90-те“, отбелязва Върбанов. Питам го, как трябва да се подобри имиджът на българското вино, както у нас, така и по света. „Няколко са важните стъпки. Първо, държавата да вземе решението, че виното е НАЦИОНАЛЕН КУЛТУРЕН ПРОДУКТ, който да се защитава и в който да се ИНВЕСТИРА по интелигентен начин с дългосрочна визия“, казва Върбанов. Според него големите производители трябва да разберат, че малките, занаятчийски изби са част от организма “Българско Вино”. „Ако трябва да използвам метафората на човешкото тяло: “всички органи са нужни, за да сме живи”, уточнява Върбанов. И на трето място, той смята, че трябва да се подобри комуникацията на продукта вино в България и съответно да се повиши винената култура. „За съжаление това не е желанието на много производители, защото същите те не искат хората да са вино-грамотни, да разбират от вино и да правят разлика между “построено в лаборатория” вино (или технологично) и тероарно вино (или истинско)“, констатира човекът завладял на пианото световните подиуми и впечатлил в България с доказано качествени вина под марката Иво Върбанов. (Цялото интервю на Димитър Дженев с Иво Върбанов четете на страница Винен бизнес) |