бизнес > бизнес и медии
Само в Интернет има растеж
на рекламните приходи
|
През 2012 година ще се засили рекламата на мобилни платформи- телефони и таблети
По данни на Interactive Advertising Bureau /IAB/ и на Асоциацията на българските рекламни агенции /АРА/ Интернет е единственият медиен канал в света, както и в България, който отбелязва растеж на рекламните приходи.
|
От друга страна, телевизиите запазват обемите на печалба от реклама, а при печата и радиата се наблюдава спад.
Според IAB, за първото тримесечие на 2011 г. интернет рекламата в САЩ отбелязва рекорден ръст от 23 %, равняващо се на 7,3 млрд долара. За сравнение, общият обем на приходите от реклама в Интернет за цялата 2010 г. са 26 млрд долара. За първото полугодие на 2011г. Интернет рекламата в Русия достига рекорден ръст от 57 % спрямо същия период на 2010 г. Това се равнява на 611 млн долара без ДДС. За сравнение, приходите от реклама в Русия за периода януари-юни 2011 г. са 4,4 млрд. долара без ДДС.
По данни на АРА, единственият медиен канал с ръст на рекламата от 11 % е Интернет. При общ обем на рекламния пазар през 2010 г. от 329 млн. лева, 36 млн. лева се падат на Интернет. Телевизиите държат 65 % от рекламните обеми, 16 % са за пресата, 8 % - за радиата, и 4 % интернет. През 2010 г.пазарният дял на радиата и пресата има спад от 10 %, за сметка на телевизиите и Интернет. Прогнозата на АРА за 2011 г. е, че рекламата в Интернет ще заеме 6 % пазарен дял, а очакваният ръст на нетните рекламни бюджети в сайтовете ще бъде 10 %.
Най-големите рекламодатели в България през 2010 г. са:
Nestle Big – 4, 72 % Procter & Gambel – 4,49 % Мобилтел – 3,82 Globul – 2,66 Henkel – 2,62 Kraft Foods L’Oreal Фикосота синтез Vivacom Coca-Cola
В Интернет най-голям дял имат финансовите инститции – банки, застрахователи, пенсионни и здравно осигурителни компании, фирми за бързи кредити. До тях се нареждат телекомуникационните компании и автомобилните фирми.
Прогнозата на АРА за 2012 г. е, че в Интернет ще се засили рекламата на мобилни платформи – телефони и таблети. Очаква се видеосъдържанието в сайтовете да увеличи присъствието в Интернет на типично „телевизинни” рекламодатели. |