експорт > пазари
Цветелина Николова: Представяме вината ни на чуждите пазари така както го правим и в България
|
Изпълнителният директор на Катаржина Естейт пред exporter.bg за това, че всяко ново вино, което пуснат на пазара, става любимо на техните клиенти
“Инвестициите, които направихме в лозята, сега се възвръщат. Предварителните резултати за 2013-а показват, че приключваме годината повече от добре. Катаржина Естейт има ръст на приходите от близо 30 %”, казва Цветелина Николова.
|
2013-а година - каква бе тя за Катаржина Естейт? Кое бе най-важното и най-впетатляващото, което трябва да отбележим за избата? - За мен е много важно, че имахме изключителна реколта. И то вследствие не само на годината като климатични условия, но и на големите инвестиции, които направихме в лозята през 2012 година. Капковото напояване, което изградихме през 2012-а година, също изигра своята роля. Благодарение на него и на другите инвестиции в лозята, постигнахме 50 % по-добро качество и количество на гроздето в сравнение с предходната година. Реализирахме успешно нов проект - серия вина носеща името на великия композитор Шопен. Тя се прие изключително добре от пазара и продажбите са повече от отлични - имам информация, че от Ноктюрно са останали само 500 бутилки, а това бе серията с най-големи количества. Равносметката сочи, че за два месеца сме продали почти всичко. Това ме радва, защото когато попиташ един търговец, коя е най-хубавата стока, той ще ти отговори – продадената. Още по-радостен е факта, че когато пуснем ново вино на пазара, клиентите ни вярват в качеството му и веднага го закупуват с огромно желание. То им става едно от любимите. Това е много важно за компанията, защото всеки нов продукт в днешно време се продава много трудно. През месец декември 2013-а година организирахме впетатляващо събитие – традиционния годишен бал на Катаржина Естейт, който беше определен от всички медии и от клиентите ни като Виненото събитие на годината. Андрей Стоилов - главен готвач на Кемпински хотел Зографски, Парасхос Аксиотис и екипа му от Гърция, Сеифи Али Ерзахин – Турция и трима готвачи от екипа на Жан Бос - Даниел Твърдо, Марчин Оравиец, Михал Млечко, представиха истинско звездно меню с подбрани кулинарни изкушения. Всеки един от готвачите е носител на големи международни награди и е с особен принос към развитието на кулинарната култура в страната, която представлява. Положихме огромни усилия и вложихме доста средства да реализираме тази гала-вечеря, а отзивите показват, че в действителност се получи едно наистина знаменателно винено събитие. Щастлива съм, че продължаваме да бъдем иновативни не само във винопроизводството, но и в представянето на вината. Бях много впечатлен, когато Константинос Лазаракис, единственият “Master of wine” на Балканите и в Югоизточна Европа, който бе специален гост на традиционния годишен бал на Катаржина Естейт в Кемпински хотел Зографски, каза, че много малко изби по света могат да си позволят подобно събитие. - Да, той наистина го каза. А Константинос Лазаракис е човек, който много разбира от вина и доста пътува по света. И още един човек от винения бранш го каза, но ще си позволя да му запазя името в тайна. Той ми каза: “Цвети, бил съм на представяния в Шато Марго, в Латур, както и на най-голямото винено събитие в Сент Емилион, в Бордо. Това, което вие направихте, е несравнимо”. Дори чужденец, представител на голяма компания за ивенти в Европа, който организира събития за най-големите автомобилни компании и разполага с техните огромни маркетингови бюджети, сподели, че таково нещо не са правили. Това може само да ни радва. Ако разгледаме 2013-а година като финансови измерения, какво ще ни покажат те? - Предварителните резултати показват, че приключваме годината повече от добре. Катаржина Естейт има ръст на приходите от близо 30 %, както вече споменах. Разбира се в отделните ценови класове – нисък, среден и висок, той е различен. В ниския ценови клас ръстът е от 5 до 8 %, в средния – между 15 и 20 %, и при високия – между 27 и 30 %. Забелязвам, че при така наречената икономическа криза, която не засегна нашата компания, имаше един лек отлив на клиентите, купуващи вина висок клас. Някои от тях минаха към среден, а част от тези, които предпочитаха вина от среден клас, отидоха в ниския ценови сегмент. Сега виждам движение в обратна посока. Хората започват да пият все по-скъпи вина. Дори бях впечатлена, че в края на годината, фирмите, които купуват вина за корпоративни подаръци поискаха да им дадем оферти за среден клас вина, които да са на стойност 20-30 лева. Като цена обаче, това е висок клас вино. Т.е. хората вече разбират, че 20-30 лв. е разумна цена за едно хубаво вино. Ако не ме лъже паметта, през 2013 г. Катаржина Естейт насочи усилията си в позициониране на скъпи вина в топ локации по света и завоюване на нови външни пазари. Така ли е? - Да, така е. Катаржина Естейт приключи с отлични резултати. Има заложени планове тя да се развива добре не само през следващата година, но и през идните 5 години. Удовлетворени сме от новите пазари, защото договорите, които подписахме през февруари и март, бяха изпълнени, така както ги бяхме заложили. За пръв път представихме в чужбина вина от среден и висок клас по начин, по който го правим за България. Всъщност това е и цялостната ни концепция и стратегия за външните пазари. Да представяме вината извън България така както го правим у нас. Всички презентации да са на ниво лична ангажираност към клиентите, като правим сравнения с вината, които се продават във високия ценови клас на съответната държава, със съответните PR активности за тази държава, защото във всяка отделна страна е различно. И виждам, че нещата се случват и то много добре. Направихме изключително успешна презентация в Шанхай, където много се пият скъпи френски вина. Затова сравнителните дегустации бяха именно с вина от Франция. Първо не казахме, че виното ни е българско, а някъде там от една Ничия земя между България, Турция и Гърция. Гостите дегустираха и не можеха да повярват, като им разкрихме впоследствие, че това вино е българско. Разказахме им още, че през последните години много други изби в България също са инвестирали доста пари в лозя и модерни технологии за правене на вино. Аналогична беше и ситуацията в САЩ. Направихме много добри представяния, с добър PR в два щата – Ню Йорк и Вашингтон. Смело мога да заявя, че по този начин работим не само за Катаржина, но и за българското вино като цяло. В САЩ още не сме стигнали до задоволителни продажби, но само за няколко месеца имаме вече втора поръчка, което е доста добре. Тази година сме си поставили за цел да стъпим в Чикаго, Маями и Флорида, където имаме няколко дистрибутора. През 2013 г. спечелихте доста големи награди от най-престижните винени конкурси? Каква е оценката ти за това признание? - Да, взехме много награди, но истината е, че ние винаги сме получавали отличия. За мен е важно на всички конкурси, на които изпращаме наши вина, те да вземат най-добрите награди. И ние настина го правим, още от самото създаване на Катаржина. Това е важно за нас, тъй като по този начин правим сравнение къде стоим спрямо другите винопроизводители по света. Кое е най-интересното, което ви предстои през 2014 г.? - През 2014 годинаще продължим с инвестициите в лозята – отделили сме доста голям бюджет. И тъй като те вече са на по 5-6 години и влизат в свръхформата си, в пълна плододавност, очакваме изключително качество на гроздето. Не по-малък е и бюджетът за закупуване на още машини и съоръжения в Катаржина. Ще пуснем няколко нови бранда, един от които подготвяме от близо 3 години. Това е бяло вино, шардоне, за първи път толкова много отлежало. През април-май ще излезе на пазара. Ще бъде във висок ценови клас - малко бутилки, но с изключително високо качество. Това ще бъде изненада за всички - ценители, познавачи и любители на виното. С новата реколта ще пуснем и едно червено вино, висок клас, чисто сортово. Имаме още няколко проекта за интересни вина, но за тях ще говорим, когато са готови. Докъде стигна проекта с хотела в Катаржина? - В момента правим по-голям проект в сравнение с първоначално предвидения. Имаме голямо желание да го стартираме, но през 2014 година се събраха доста проекти като строежи и това малко ще забави построяването на новия хотел в Катаржина. При всички случаи искаме хотела да стане максимално бързо, но приоритета ни е да увеличим производството, защото имаме огромен пазар, който очаква нашите вина. Именно поради това предпочитаме да инвестираме предимно в производство и технологии. Знам, че успешно усвоявате пари по европейските програми. Така ли ще бъде и през 2014 г.? - Излязоха новите мерки, продължават и тези от миналата година. Ние усвоихме доста европейски субсидии. Продължаваме да го правим и сега. Ще кандидатстваме по проекти за още машини и съоръжения в Катаржина. Ще търсим европейски пари и за нашите био лозя. Бихме желали да пуснем първото био вино от тях. Това вече е възможно, тъй като условието е, те да са на минимум три години. Ще пробваме първоначално с малки количества. Каква бе 2013 година за теб в личен план. Взе много награди като бизнес дама... Като цяло 2013-а беше много положителна за мен. В края на предходната година се роди дъщеря ми Мартина. Наградите, които получих, също ме правят много щастлива. Човек се чувства много удовлетворен, когато е дал всичко от себе си и е постигнал определени резултати. А още по-приятно е, когато другите са оценили, това което си направил. Това ми дава още по-голяма сила да вървя напред, но най-голямото щастие е дъщеря ми. Когато се прибера вечер вкъщи и я видя, на сутринта имам чувството, че ще излетя от вратата пълна с идеи, готова да ги реализирам веднага. Ако трябва в няколко изречения да определиш 2013 г. за Катаржина и за себе си, какво би казала? - За Катаржина ще кажа, че завършихме годината с много големи проекти, които буквално в момента започват да се реализират. През декември избата постави рекорд по продажби – 50 % ръст спрямо същия месец на 2012-а. В личен план си пожелавам 2014-а да е още по-успешна. Да продължим да бъдем в съзнанието на хората като винопроизводител, който диктува тенденциите и създава иновации във винопроизводството. И който кара клиените да вярват в Катаржина, преди още да се докоснат до всяка бутилка вино на избата. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
|