експорт > пазари
Китай определя тиктакането на швейцарските часовници

|
От Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия очакват ръст в експорта на ръчни часовници през 2014 г.
Ръстът на разполагаемите доходи в Китай е предпоставка за бъдещия потенциал на пазара, а швейцарските производители могат да разчитат, че китайските туристи ще купуват продуктите им в Европа, където те са 1/3 по-евтини.
|
Швейцария ще има ръст в експорта на ръчни часовници през 2014 г. Това е прогнозата на Жан-Даниел Паше, председател на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия, цитиран от Bloomberg. През 2013 г. ръстът при продажбите на ръчни часовници бележи едни от най-ниските си нива за последните четири години. Производителите отчитат, че това е продиктувано от спада на търсенето в Китай. Износът на швейцарски ръчни часовници през първите 11 месеца на 2013 г. се е увеличил с 1,7% до 20 млрд. шв. франка (22 млрд. долара), което е най-слабото годишно повишение от 2009 г. За цялата година той вероятно ще отчете рекорд, като ще бие нивото от 21 млрд. франка, регистрирано през 2012 г. "През тази година резултатите вероятно ще са близки до тези от 2013 г., което е положително развитие, макар и да не представлява впечатляващото представяне от последните няколко години", отбелязва Паше. Темпото на увеличение се забавя всяка година от 2010 г. насам, когато износът скочи с 22%. Износът за Китай, който внася повече от 1/4 от цялото производство на часовници в Швейцария, е паднал с 8,5% през първите 11 месеца на 2013 г. заради мерките против използването на луксозни продукти под формата на подкупи и нерегламентирани подаръци. По думите на Паше през миналата година Швейцария е изнесла за Китай повече часовници от 2011 г., но на по-ниска средна цена. Той смята, че ръстът на разполагаемите доходи в Китай е предпоставка за бъдещия потенциал на пазара, а швейцарските производители могат да разчитат, че китайските туристи ще купуват продуктите им в Европа. Високите данъци върху луксозните стоки на нововъзникващите пазари обаче пречат на швейцарските производители да достигнат до нарастващата средна класа в тези райони, допълва той. "Със сигурност за швейцарските производители на часовници има по-голям потенциал на тези пазари, особено в Бразилия и Индия, но за това ще са нужни по-благоприятни данъчни условия", смята Паше. Обикновено луксозните часовници в Европа струват с 1/3 по-малко, отколкото в Китай, подчертава Патрик Швендиман, анализатор от Zuercher Kantonalbank в Цюрих. Тази година горната камара на швейцарския парламент ще гласува търговско споразумение в Китай, което ще понижи местните тарифи за внос на китайски часовници със 60% в рамките на 10 години. |