експорт > пазари
Евгени Харамлийски: Домейн Бойар e компания от европейски мащаб
|
Изпълнителният директор на Домейн Бойар пред exporter.bg за предизвикателствата на пазара и за добрите времена, които идват за винарския бранш у нас
„В Западна Европа вече не се говори само за френски, италиански и испански вина, а за качество на добра цена, което дава предимство на българските вина", казва Евгени Харамлийски.
|
Г-н Харамлийски, каква е равносметката на Домейн Бойар за 2013-а година? - За Домейн Бойар 2013 беше една доста успешна година. Като цяло реализирахме 13 % ръст на приходите. За вътрешния пазар той е 27 %, а за Англия е 35 %. Износът ни върви нагоре в Холандия, Русия и Швеция. В Англия продължават да ни приемат доста добре, а в Белгия Домейн Бойар е марка спечелила доверието на пазара, и където продаваме много добре, не защото виното е българско, а защото е Домейн Бойар. Трябва да отбележа, че повишаването на нашия пазарен дял на вътрешния пазар се дължи и на самото нарастване на пазара. Консумацията на вино в България през 2013 г. се е увеличила с около 8 %. Вие сте лидер по продажби на вътрешния пазар... - При компаниите, които произвеждат само вино, без високоалкохолни продукти, сме номер едно. Радостно е, че българския пазар на вино се развива много добре. Повишава се културата на потребителите и все повече хора започват да осъзнават, че храната се консумира най-добре с вино, а не с ракия и бира. Забелязва се, че все повече млади хора пият вино. Какви са вашите впечатления? - Да, това е другата интересна тенденция на българския пазар – все повече млади хора пият вино. Ако преди време говорехме, че клиентите, които редовно консумират вино са от 30 години нагоре, то вече интересът към бакхусовата напитка започва от 22-23 години нагоре. Младите хора разбраха, колко важно е да съчетават храната и виното. Това е много позитивна тенденция, защото младите консумират високоалкохолни напитки вече предимно само нощно време в баровете, а бира пият най-вече с приятели, както се казва "малко на крак". Когато се хранят, те все по-често пият вино и тази тенденция нараства. Това е знак, че за нашия бранш идват хубави времена. Кои са новите пазари, на които стъпихте през 2013 г.? - Нов пазар за нас са Коморските острови. Там направихме на два пъти износ. Нов клиент и пазар за Домейн Бойар е и Южна Корея. Чувствително разширихме позициите си в Холандия и Швеция. В Швеция през 2013 г. в сравнение с 2012 г. имаме ръст от над 300 %. Други наши екзотични пазари са Централноафриканската република и Кот д'Ивоар. Там изнасяме от няколко години. От средата на миналата година имаме нови големи клиенти в Русия. Какви тенденции се забелязват на външните пазари? - Вече не се говори за бум на вина от Австралия, Чили и ЮАР. Нова Зеландия разбира се остава на върха, но в Европа вече се търси разнообразие от вина и доброто съотношение качество-цена. Това дава известно предимство на българските вина, защото в ниския ценови клас те определено са по-добри от италианските и френските. Ето защо има интерес към вината от България и от Източна Европа, но към нас той е по-засилен, защото ние сме по-стар винен производител от този регион. Продажбите на Домейн Бойар в Англия, Холандия, Швеция и Белгия го доказват. Там вече не се говори само за френски, италиански и испански вина, а за вино с оптимално съотношение качество-цена, което ни дава конкурентно предимство. Всяка година разширявате портфолиото си с нови вина. Кои са новите ви продукти от 2013-а? - В края на 2013 г. пуснахме нова серия лимитирани вина, която се казва Бутик Кълекшън (Boutique Collection). Тя включва две червени вина и едно бяло. Червените са от сортовете Малбек и Карменер, бялото е много интересен бленд между Совиньон блан и Шардоне. През април 2014-а ще разширим серията Boutique Collection с розе от сортовете Гренаш и Мурведър, в провансалски стил. Ще бъде много приятна изненада за любителите на този стил. През тази година на пазара ще излезе и новата ни серия, която се казва Дежа вю (De ja vu). Кои са целите, които сте си поставили през 2014-а? - Основната ни цел е да затвърдим нашата водеща позиция на пазара като изненадаме ценителите с хубави вина в средния и висок ценови клас. Сред тях акцент ще бъде новата ни серия De ja vu, която ще бъде на пазара от април месец. Наесен ще излязат и нови вина от изба Кортен. Кое е най-ценното, което успяхте като мениджър да постигнете през 2013-а година? - Най-ценното е, че успяхме да изградим Домейн Бойар като марка, която печели доверието на хората. Не просто някакъв остарял бранд от прахта, а компания, която е надежден партньор и добър производител на вино. Изба, която предлага богата гама от видове и стилове вина с отлично качество на адекватна цена. За нас е от изключителна важност да изненадаме приятно ценителите, както с разнообразие от вкусове, така и с добра цена. Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате и срещу които ще се изправите през тази година? - Най-големите предизвикателства са вътре в мен. Да се преборя със себе си и да гледам на нещата по различен начин като се съобразявам с променливите тенденции на пазара. С новите изисквания, защото пазара не е нещо статично.
Това, което е било вчера, днес не е валидно. И ако един мениджър не е гъвкав в преценката и решенията си, рано или късно пазарът ще покаже това. Ще изхвърли и компанията, и продуктите й.
Идеята е Домейн Бойар да стане мост между Изтока и Запада. Да продава френски, италиански и испански вина на Изток, и вина от Новия свят и Изтока - на Запад. Евгени Харамлийски е убеден, че през следващите 5 години тази амбициозна цел може да бъде постигната.
|
Пред мен винаги е стояло голямото предизвикателство своевременно да се променям, съобразно тенденциите на пазара, да се информирам и да бъде иновативен. И мисля, че до тук, в голяма степен съм успял да го постигна. Смятам, че и през 2014 г. пазарът ще продължи да бъде труден. Ситуацията в страната също. Ще бъде година на избори, белязана с политически и икономически кризисни моменти. Затова компаниите трябва много добре да направят разчет на своите ресурси. Да инвестират в изграждането на силни кадри. Да бъдат иновативни. Според мен тази година ще е повратна и тези, които се справят със ситуацията, ще се радват на успех още дълги години напред.
|
Каква е визията ви за Домейн Боайр за следващите пет години. Как си я представяте като компания през 2018 г.? - Средносрочните цели за следващите 3 до 5 години е Домейн Бойар да стане компания от европейски мащаб. Да не бъде единствено български производител. Това означава разширяване в европейски план. Какво имам предвид. За да присъстват българските вина на много външни пазари, ще бъде необходимо да притежаваш в чужбина местна компания или изба. Веднага давам за пример Гърция. Там пазарът на вино е много консервативен. 99 % от потреблението на вино в Гърция е местно производство. Чуждите вина почти не присъстват. Затова на гръцкия пазар няма как да изнасяш българско вино. Трябва да купиш местна изба, да произвеждаш виното там и то да носи произход Гърция. Иначе пробиването на този пазар е почти невъзможно. Как можем да продаваме българско вино във Франция? Отговорът е – много трудно. Трябва да помислим за вариант, при който да работим с изба във Франция. Да имаме примерно в нея някакво дялово участие. Идеята е Домейн Бойар да стане мост между Изтока и Запада. Да продава френски, италиански и испански вина на Изток, и вина от Новия свят и Изтока - на Запад. В Китай се търсят най-много френски вина. В Русия също. Ако имаме изба във Франция или участие в компания, която изкупува вина от там, няма да има никакъв проблем те да бъдат продавани и в Русия, и в Китай. Домейн Бойар ще се стреми да се развива на европейските и световни пазари. И там, където присъства, да предлага не само български вина, но и френски, италиански, испански. Защо ли? Ами защото все още те са най-търсените. Франция е вносител номер едно на вина в Русия. Тя е номер едно и в Китай, и във Виетнам. В същото време не е лошо да продаваме на западните пазари вина от Новия свят. Така, както и сега "Домейн Бойар" го прави. Ние бутилираме вина от Нова Зеландия, Чили и Австралия, които продаваме на европейските пазари. Защо да не предлагаме на Запад и вина от по-екзотични дестинации като румънски, гръцки, албански. Черна гора също вече прави добри вина. Постижимо ли е това, за което говорите? - Стратегията да предлагаме на външните пазари не само български вина, а и вина, които най-много се търсят, е напълно постижима през следващите 3 до 5 години. Първо, защото България е страна от Европейския съюз. И второ, към настоящия момент, продажбите на Домейн Бойар в Европа достигат 95 % от тези на най-големите европейски компании във винарския бранш. Те са съизмерими с техните. Ето защо и нашите цели се напълно постижими. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
Снимки: Божидар Марков
|