експорт > пазари
Минко Пиндев: Килимите на Рожее Ванден Берхе БГ са разпознаваеми по света
|
Мениджърът на един от водещите световни производители на килими пред exporter.bg за придобиването на активи от белгийците в Сливен и за бъдещите планове на компанията
“Международните пазари изискват доста нови изделия, нови идеи, нови десени. Това е много добре за нас, защото Рожее Ванден Берхе има един от най-силните развойни отдели за нови продукти. По този начин винаги успяваме да сме на водещи позиции”, казва Минко Пиндев.
|
Г-н Пиндев, бихте ли ни представили Вашата компания Рожее Ванден Берхе БГ, гр. Сливен, която спечели наградата “Експортьор на годината” в бранш “Текстил – производство на текстил и изделия от текстил, без облекло”? - Рожее Ванден Берхе е белгийски производител на килими. Това е фамилна компания. През последните десетилетия тя по категоричен начин се утвърди като един от водещите производители на килими в света. През 2011 г. от Рожее Ванден Берхе виждат добра възможност да се инвестира в България и извършват покупка на активите и прехвърляне на служители от съществуващата фирма Декотекс, която е с над 100 годишна история на българския пазар. Това беше един много добър ход, защото в Сливен текстилният бизнес и по-специално килимарският, имат добри традиции, което в комбинация с опита на Рожее Ванден Берхе и позициите на компанията на световните пазари доведе до добри резултати. Какъв беше обемът на инвестицията, която от Рожее Ванден Берхе направиха? - Първоначалната инвестиция, с които дружеството започна своята дейност в България, беше от порядъка на 6 милиона евро. В момента активите на предприятието надхвърлят 11 милиона евро. Това показва, че растежът ни само за тези две години и половина е доста сериозен като активи. Ние не сме спрели да инвестираме. След първоначалното вложение по сделката за придобиване, последва един период на непрекъснати и интензивни инвестиции в ново оборудване, подмяна на съществуващото, сграден фонд и човешки ресурси. Какво е съотношението експорт-вътрешен пазар? - Над 95 % от продажбите ни се реализират от експорт. Вътрешният пазар не е много силен и затова на него държим относително малък дял.
Рожее Ванден Берхе е белгийски производител на килими. Това е фамилна компания. През последните десетилетия тя по категоричен начин се утвърди като един от водещите производители на килими в света. |
Разкажете ни за Вашите външни пазари. - Хубавото при нас е, че търгуваме с цял свят и клиентите ни са доста диверсифицирани. Имаме продажби както в САЩ - един традиционно силен пазар за нас, така и в Япония, Китай, Австралия. Добри продажби реализираме на арабския пазар, който е традиционно силен за покупка на килими. От европейските държави продаваме в Полша, но най-сериозно присъствие имаме във Великобритания. Предполагам, че точно това диверсифициране на пазарите Ви помогна да не пострадате по време на световната криза, както това се случи с други фирми от този бранш? - Да, така е. По принцип диверсификацията намалява сериозно риска от кризи или регионални проблеми. Затова мисля, че нашата компания стои съвсем стабилно на пазара.
|
Кои са най-големите Ви конкуренти на световните пазари? - Първо да поясня, че ние имаме две линии на производство. Едната е на полипропиленови килими, които са синтетични. Другата е на стопроцентови естествени вълнени килими. При синтетичните най-голям конкурент е Турция, която към днешна дата е може би най-големият производител на такъв тип килими. При естествено вълнените килими традиционно силен производител е Молдова. Разбира се, има и доста белгийски производители, които оперират в Белгия и се явяват наши конкуренти, но това не е нещо ново за нас. Новото е, че турското производство расте от година на година и промяната там е съществена. Вече осезаемо се усеща присъствието на турските производители. Ако се върнем 10 години назад, това не беше така. Но ние сме утвърдени на международните пазари. Рожее Ванден Берхе е много добре познато име, основно за класическите килими.
"Основна тенеденция на международните пазари е, че бизнесът, който е правен преди 10 години и темповете, с които са се разработвали нови продукти, вече не са достатъчни. Пазарът изисква доста нови изделия, нови идеи, нови десени", казва Минко Пиндев |
Може да се каже, че си имате добре завоювани пазарни позиции? - Абсолютно вярно, това е единствено и само защото нашия продукт е доста разпознаваем и с много високо качество.
Какви по-интересни тенденци във Вашия бранш виждате на международните пазари? - Основната тенеденция е, че бизнесът, който е правен преди 10 години и темповете, с които са се разработвали нови продукти, вече не са достатъчни. Пазарът изисква доста нови изделия, нови идеи, нови десени. Това е много добре за нас, защото Рожее Ванден Берхе има един от най-силните развойни отдели за нови продукти. По този начин винаги успяваме да сме на водещи позиции. Има и една друга тенденция на някакво отстъпление по европейските пазари, където килимите не са приоритетен продукт. Виждаме преход към твърди настилки, но САЩ и арабските държави твърдо остават сериозен консуматор на нашите изделия.
|
Килимите на Рожее Ванден Берхе са доста разпознаваем продукт на световните пазари и са известни със своето много високо качество. |
Плановете Ви за 2014 г. - като компания и като мениджър? - През 2014 г. ни предстои една от най-важните промени. Трябва да направим разликата след бързата сделка от 2011 г., а тя се състои в придобиването на земя и сгради, защото е очевидно, че бизнесът в България върви. Очевидно е, че България и Белгия могат да работят заедно като екип. Обстановката в страната е спокойна и затова можем да преминем към следващата фаза, която включва конкретни планове за закупуване на земя и сгради. Подготвяме и коренно нов продукт, който ще ни отнеме поне 5-6 месеца, преди да го разработим. В личен план, като мениджър, винаги съм държал на това да сме живи и здрави. Оттам нататък, с добра работа и здраве, можем да постигнем всичко.
|
Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
Снимки: Антон Марков и Архив на Рожее Ванден Берхе |