експорт > пазари


Минко Пиндев: Килимите на Рожее Ванден Берхе БГ са разпознаваеми по света

Мениджърът на един от водещите световни производители на килими пред exporter.bg за придобиването на активи от белгийците в Сливен и за бъдещите планове на компанията

 

“Международните пазари изискват доста нови изделия, нови идеи, нови десени. Това е много добре за нас, защото Рожее Ванден Берхе има един от най-силните развойни отдели за нови продукти. По този начин винаги успяваме да сме на водещи позиции”, казва Минко Пиндев.

Г-н Пиндев, бихте ли ни представили Вашата компания Рожее Ванден Берхе БГ, гр. Сливен, която спечели наградата “Експортьор на годината” в бранш “Текстил – производство на текстил и изделия от текстил, без облекло”?

- Рожее Ванден Берхе е белгийски производител на килими. Това е фамилна компания. През последните десетилетия тя по категоричен начин се утвърди като един от водещите производители на килими в света.

През 2011 г. от Рожее Ванден Берхе виждат добра възможност да се инвестира в България и извършват покупка на активите и прехвърляне на служители от съществуващата фирма Декотекс, която е с над 100 годишна история на българския пазар.

Това беше един много добър ход, защото в Сливен текстилният бизнес и по-специално килимарският, имат добри традиции, което в комбинация с опита на Рожее Ванден Берхе и позициите на компанията на световните пазари доведе до добри резултати.

Какъв беше обемът на инвестицията, която от Рожее Ванден Берхе направиха?

- Първоначалната инвестиция, с които дружеството започна своята дейност в България, беше от порядъка на 6 милиона евро. В момента активите на предприятието надхвърлят 11 милиона евро. Това показва, че растежът ни само за тези две години и половина е доста сериозен като активи.

Ние не сме спрели да инвестираме. След първоначалното вложение по сделката за придобиване, последва един период на непрекъснати и интензивни инвестиции в ново оборудване, подмяна на съществуващото, сграден фонд и човешки ресурси.

Какво е съотношението експорт-вътрешен пазар?


- Над 95 % от продажбите ни се реализират от експорт. Вътрешният пазар не е много силен и затова на него държим относително малък дял.

Рожее Ванден Берхе е белгийски производител на килими. Това е фамилна компания. През последните десетилетия тя по категоричен начин се утвърди като един от водещите производители на килими в света.

Разкажете ни за Вашите външни пазари.

- Хубавото при нас е, че търгуваме с цял свят и клиентите ни са доста диверсифицирани. Имаме продажби както в САЩ - един традиционно силен пазар за нас, така и в Япония, Китай, Австралия.

Добри продажби реализираме на арабския пазар, който е традиционно силен за покупка на килими. От европейските държави продаваме в Полша, но най-сериозно присъствие имаме във Великобритания.

Предполагам, че точно това диверсифициране на пазарите Ви помогна да не пострадате по време на световната криза, както това се случи с други фирми от този бранш?

- Да, така е. По принцип диверсификацията намалява сериозно риска от кризи или регионални проблеми. Затова мисля, че нашата компания стои съвсем стабилно на пазара.


Кои са най-големите Ви конкуренти на световните пазари?


- Първо да поясня, че ние имаме две линии на производство. Едната е на полипропиленови килими, които са синтетични. Другата е на стопроцентови естествени вълнени килими. При синтетичните най-голям конкурент е Турция, която към днешна дата е може би най-големият производител на такъв тип килими.

При естествено вълнените килими традиционно силен производител е Молдова. Разбира се, има и доста белгийски производители, които оперират в Белгия и се явяват наши конкуренти, но това не е нещо ново за нас. Новото е, че турското производство расте от година на година и промяната там е съществена. Вече осезаемо се усеща присъствието на турските производители. Ако се върнем 10 години назад, това не беше така.

Но ние сме утвърдени на международните пазари. Рожее Ванден Берхе е много добре познато име, основно за класическите килими.

"Основна тенеденция на международните пазари е, че бизнесът, който е правен преди 10 години и темповете, с които са се разработвали нови продукти, вече не са достатъчни. Пазарът изисква доста нови изделия, нови идеи, нови десени", казва Минко Пиндев


Може да се каже, че си имате добре завоювани пазарни позиции?


- Абсолютно вярно, това е единствено и само защото нашия продукт е доста разпознаваем и с много високо качество.

Какви по-интересни тенденци във Вашия бранш виждате на международните пазари?

- Основната тенеденция е, че бизнесът, който е правен преди 10 години и темповете, с които са се разработвали нови продукти, вече не са достатъчни. Пазарът изисква доста нови изделия, нови идеи, нови десени.

Това е много добре за нас, защото Рожее Ванден Берхе има един от най-силните развойни отдели за нови продукти. По този начин винаги успяваме да сме на водещи позиции.

Има и една друга тенденция на някакво отстъпление по европейските пазари, където килимите не са приоритетен продукт. Виждаме преход към твърди настилки, но САЩ и арабските държави твърдо остават сериозен консуматор на нашите изделия.

 

Килимите на Рожее Ванден Берхе са доста разпознаваем продукт на световните пазари и са известни със своето много високо качество.


Плановете Ви за 2014 г. - като компания и като мениджър?


- През 2014 г. ни предстои една от най-важните промени. Трябва да направим разликата след бързата сделка от 2011 г., а тя се състои в придобиването на земя и сгради, защото е очевидно, че бизнесът в България върви. Очевидно е, че България и Белгия могат да работят заедно като екип.

Обстановката в страната е спокойна и затова можем да преминем към следващата фаза, която включва конкретни планове за закупуване на земя и сгради.
Подготвяме и коренно нов продукт, който ще ни отнеме поне 5-6 месеца, преди да го разработим.

В личен план, като мениджър, винаги съм държал на това да сме живи и здрави. Оттам нататък, с добра работа и здраве, можем да постигнем всичко.

 

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев

Снимки: Антон Марков и Архив на Рожее Ванден Берхе

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер