експорт > пазари
Петър Петров: В световен план транспортният бизнес е във възход
|
Консултантът по мениджмънт на Гопет Транс пред exporter.bg за голямата цел - да станат значима европейска компания в сферата на транспортните и логистичните решения
„От миналата година, макар и "с малко и полека" експортът от България нараства и тази тенденция е устойчива. Започва да се чувства и стабилизиране на вносните потоци, което пък от своя страна индикира, че и потреблението се вдига постепенно“, казва Петър Петров.
|
Г-н Петров, Вашата компания стана “Експортьор на годината” за най-големи приходи от експорт за 2012 г. Кое бе в основата на добрите финансови резултати постигнати от Гопет Транс, които ви донесоха това високо признание? - Бих отбелязал четири основни фактора. На първо място, разбира се, е чудесният екип от сътрудници работещи в Гопет Транс, които са отдадени на професията си и работата в компанията. В по-голямата си част те са много добри, да не кажа изключителни професионалисти - всеки в своята сфера на дейност. На второ място бих поставил изградената с години на упорит труд широка мрежа от клиенти и доставчици, с които постоянно надграждаме и задълбочаваме партньорските си взаимоотношения. На трето място идва добрата вътрешна организация, която позволява високо специализиране в отделните процеси от дейността на компанията и в резултат на това да предоставяме по-качествени услуги на нашите клиенти. И на четвърто, но не на последно място, разбира се, е географското ни положение, което допринася допълнително за привличането на клиенти работещи със страните от региона. Кои са най-големите предизвикателства пред сектора Транспорт, складиране и пощи (без пощенски и куриерски дейности) днес - в България и на международните пазари? - Според мен към момента можем да очертаем няколко типа предизвикателства пред транспортния сектор: - Работа свързана със законодателните, регулаторни, контролни и други организационни мерки, които от една страна да се синхронизират с общоевропейските норми, а от друга страна да създават правила и съответно ефективен контрол в сектора. Също така е важно тези закони и регулации, които засягат транспорта, да кореспондират с данъчното ни законадателство. Промените в дадена област да не остават само на хартия, поради невъзможност да бъдат приложени заради изискванията основно на данъчните или други закони и правилници, свързани с фискалната ни система. - На второ място бих отбелязал подобряването на инфраструктурата. Да, знам, че звучи вече банално. Все за това се говори в медиите, но точно и в това е проблемът - много се говори, а се прави изключително малко по въпроса и този проблем рязко намалява възможностите ни като страна да генерираме повече бизнес и съответно приходи за държавата ни. - И третото предизвикателство е интегрирането ни с по-мащабните европейски схеми за транспорт, но този проблем е свързан до голяма степен с горните два.
"Разширяваме географското си присъствие във все повече държави в Европа, увеличаваме обема на услугите, които предлагаме на нашите клиенти - като освен тези в сухопътния транспорт да развием морски, речни и авио-транспортни услуги. Концентрираме се и в предлагането на цялостни логистични решения за определени клиенти", разказва за бъдещите цели на компанията Петър Петров. |
Какви световни тенденции се наблюдават в тази изключително важна за бизнеса сфера? - Ами те не са изключение от това, което се случва и във всички други сектори. На глобално ниво текат сливания и придобивания. Наблюдаваме все по-нарастващи глобални компании, обхващащи всички процеси в транспорта и логистиката и предлагащи всички услуги на всички пазари по целия свят. От друга страна все повече компании се фрагментират в определени сектори на обслужване като например компании, обслужващи транспорта и логистиката само на хранителни стоки или такива, които работят само за автомобилната индустрия и т.н. Както и в другите сектори и тук навлизат изключително бързо електронните технологии, които довеждат до ускоряването на процесите във всички звена на сектора и сами по себе си развиват нови типове услуги, които се предлагат на клиентите, с цел оптимизация на логистични и транспортни процеси. |
Пазарната конюнктура в световен план – благоприятна ли е тя за компаниите от този сектор? - Да, определено мога да кажа, че към момента транспортният бизнес, както в региона така и на глобално ниво, върви нагоре и има потенциал за възходящо развитие в следващите 3-5 години. Вие сте “кръвоносната система” на бизнеса във всяка една държава. Какво показват Вашите наблюдения – преодоля ли Европа голямата криза? Има ли оживление на бизнеса в България? - Да, от миналата година, макар и "с малко и полека" експортът от България нараства и тази тенденция е устойчива. Също така започва да се чувства и стабилизиране на вносните потоци, което пък от своя страна индикира, че и потреблението се вдига постепенно. Кой е най-силният Ви коз в конкуренцията с представителите на големи международни транспортни и спедиторски компании у нас? - Възможността да предоставяме същите по обхват и обем услуги, които се предоставят и от големите международни компании, като в същото време се адаптираме по-добре към спецификите и изискванията на локалния пазар. Просто, защото сме местна компания и процесите на местния пазар са ни по-близки и разбираеми.
"От няколко седмици се пренeсохме в собствена офис сграда, непосредствено до складовата ни база. Надявам се по този начин, като обединим служителите ни на едно място, да оптимизираме основните ни процеси и съответно да станем по-ефективни", казва Петър Петров. |
Известно ми е, че работите доста активно в развитието на услуги в областта на транспортните решения чрез Интермодална схема - посока, която е силно продуктувана от директивите на Европейския съюз. Бихте ли ни разказали за работата Ви в това направление на бъдещето? - Всъщност това, което правим от близо една година вече, е нещо обикновено и бих казал дори тривиално за Западна Европа. Транспортните схеми от типа автомобилен - железопътен транспорт, като дадена стока не се претоварва от един на друг вид транспорт, а само транспортната единица /контейнер; специализирано ремарке и др./ се прехвърля от един вид на друг, се работят от много отдавна. Там този вид сервиз е доста широко застъпен.
България до миналата година не предлагаше този вид услуга. От март 2013 г. с помощта на наши партньори ние започнахме да предлагаме този тип услуга за наши дългогодишни клиенти. В момента използваме схема доставки "врата-врата", като предоставяме специални транспортни единици - така наречени "swap body"- след което тези "единици" се транспортират по шосе до Румъния, откъдето се качват на специализирани влакове за Западна Европа.
|
При пристигането си на определени жп терминали в Западна Европа, същите единици се претоварват отново на автомобили, с които се доставят до крайния получател на стоката. Целта ни е да започнем да използваме такива влакове и от България. Така ще спестим още повече от пробега на автомобилния транспорт. Една от визиите Ви за бъдещето, посочена във Вашия сайт, е „да се превърнете в значима Eвропейска компания в сферата на транспортните и логистичните решения“. Как смятате да го постигнете? - Основно като разширяваме географското си присъствие във все повече държави в Европа. И второ, като разширим обема на услугите, които предлагаме на нашите клиенти. Освен тези в сухопътния транспорт, да развием морски, речни и авио-транспортни услуги. Концентрираме се и в предлагането на цялостни логистични решения за определени клиенти. Вече сте в нова бизнес сграда. Вероятно тя е само част от инвестициите, които компанията прави за своя бизнес. Бихте ли ни разказали за тях? - Да, факт е, че от няколко седмици се пренeсохме в собствена офис сграда, непосредствено до складовата ни база. Надявам се по този начин, като обединим служителите ни на едно място, да оптимизираме основните ни процеси и съответно да станем по-ефективни. От друга страна, продължаваме инвестициите си в нова техника и оборудване, а също така в обновяване на софтуера ни, с който работим, за да успеем да отговорим на всички изисквания на клиентите ни. Как виждате бъдещето на Гопет Транс през следващите 5, 10, 15 години? - Заложили сме доста смели цели за следващите 5-10 години и съм оптимист по отношение на бъдещето ни развитие. Основание ми дават най-вече чудесните колеги в компанията и съм уверен, че с общите им усилия, ще постигнем плановете, които сме си поставили. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
Снимки: Антон Марков
|