експорт > пазари


Петър Петров: В световен план транспортният бизнес е във възход

Консултантът по мениджмънт на Гопет Транс пред exporter.bg за голямата цел - да станат значима европейска компания в сферата на транспортните и логистичните решения


„От миналата година, макар и "с малко и полека" експортът от България нараства и тази тенденция е устойчива. Започва да се чувства и стабилизиране на вносните потоци, което пък от своя страна индикира, че и потреблението се вдига постепенно“, казва Петър Петров.

Г-н Петров, Вашата компания стана “Експортьор на годината” за най-големи приходи от експорт за 2012 г. Кое бе в основата на добрите финансови резултати постигнати от Гопет Транс, които ви донесоха това високо признание?

- Бих отбелязал четири основни фактора. На първо място, разбира се, е чудесният екип от сътрудници работещи в Гопет Транс, които са отдадени на професията си и работата в компанията. В по-голямата си част те са много добри, да не кажа изключителни професионалисти -  всеки в своята сфера на дейност.

На второ място бих поставил изградената с години на упорит труд широка мрежа от клиенти и доставчици, с които постоянно надграждаме и задълбочаваме партньорските си взаимоотношения.

На трето място идва добрата вътрешна организация, която позволява високо специализиране в отделните процеси от дейността на компанията и в резултат на това да предоставяме по-качествени услуги на нашите клиенти.

И на четвърто, но не на последно място, разбира се, е географското ни положение, което допринася допълнително за привличането на клиенти работещи със страните от региона. 

Кои са най-големите предизвикателства пред сектора Транспорт, складиране и пощи (без пощенски и куриерски дейности) днес - в България и на международните пазари?

- Според мен към момента можем да очертаем няколко типа предизвикателства пред транспортния сектор:

- Работа свързана със законодателните, регулаторни, контролни и други организационни мерки, които от една страна да се синхронизират с общоевропейските норми, а от друга страна да създават правила и съответно ефективен контрол в сектора. Също така е важно тези закони и регулации, които засягат транспорта, да кореспондират с данъчното ни законадателство.

Промените в дадена област да не остават само на хартия, поради невъзможност да бъдат приложени заради изискванията основно на данъчните или други закони и правилници, свързани с фискалната ни система.

- На второ място бих отбелязал подобряването на инфраструктурата. Да, знам, че звучи вече банално. Все за това се говори в медиите, но точно и в това е проблемът - много се говори, а се прави изключително малко по въпроса и този проблем рязко намалява възможностите ни като страна да генерираме повече бизнес и съответно приходи за държавата ни.

- И третото предизвикателство е интегрирането ни с по-мащабните европейски схеми за транспорт, но този проблем е свързан до голяма степен с горните два.

"Разширяваме географското си присъствие във все повече държави в Европа, увеличаваме обема на услугите, които предлагаме на нашите клиенти - като освен тези в сухопътния транспорт да развием морски, речни и авио-транспортни услуги. Концентрираме се и в предлагането на цялостни логистични решения за определени клиенти", разказва за бъдещите цели на компанията Петър Петров.
Какви световни тенденции се наблюдават в тази изключително важна за бизнеса сфера?

- Ами те не са изключение от това, което се случва и във всички други сектори. На глобално ниво текат сливания и придобивания. Наблюдаваме все по-нарастващи глобални компании, обхващащи всички процеси в транспорта и логистиката и предлагащи всички услуги на всички пазари по целия свят.

От друга страна все повече компании се фрагментират в определени сектори на обслужване като например компании, обслужващи транспорта и логистиката само на хранителни стоки или такива, които работят само за автомобилната индустрия и т.н.

Както и в другите сектори и тук навлизат изключително бързо електронните технологии, които довеждат до ускоряването на процесите във всички звена на сектора и сами по себе си развиват нови типове услуги, които се предлагат на клиентите, с цел оптимизация на логистични и транспортни процеси.

Пазарната конюнктура в световен план – благоприятна ли е тя за компаниите от този сектор?

- Да, определено мога да кажа, че към момента транспортният бизнес, както в региона така и на глобално ниво, върви нагоре и има потенциал за възходящо развитие в следващите 3-5 години.

Вие сте “кръвоносната система” на бизнеса във всяка една държава. Какво показват Вашите наблюдения – преодоля ли Европа голямата криза? Има ли оживление на бизнеса в България?

- Да, от миналата година, макар и "с малко и полека" експортът от България нараства и тази тенденция е устойчива. Също така започва да се чувства и стабилизиране на вносните потоци, което пък от своя страна индикира, че и потреблението се вдига постепенно.

Кой е най-силният Ви коз в конкуренцията с представителите на големи международни транспортни и спедиторски компании у нас?

- Възможността да предоставяме същите по обхват и обем услуги, които се предоставят и от големите международни компании, като в същото време се адаптираме по-добре към спецификите и изискванията на локалния пазар. Просто, защото сме местна компания и процесите на местния пазар са ни по-близки и разбираеми.

"От няколко седмици се пренeсохме в собствена офис сграда, непосредствено до складовата ни база. Надявам се по този начин, като обединим служителите ни на едно място, да оптимизираме основните ни процеси и съответно да станем по-ефективни", казва Петър Петров.

Известно ми е, че работите доста активно в развитието на услуги в областта на транспортните решения чрез Интермодална схема - посока, която е силно продуктувана от директивите на Европейския съюз. Бихте ли ни разказали за работата Ви в това направление на бъдещето?

- Всъщност това, което правим от близо една година вече, е нещо обикновено и бих казал дори тривиално за Западна Европа. Транспортните схеми от типа автомобилен - железопътен транспорт, като дадена стока не се претоварва от един на друг вид транспорт, а само транспортната единица /контейнер; специализирано ремарке и др./ се прехвърля от един вид на друг, се работят от много отдавна. Там този вид сервиз е доста широко застъпен.

България до миналата година не предлагаше този вид услуга. От март 2013 г. с помощта на наши партньори ние започнахме да предлагаме този тип услуга за наши дългогодишни клиенти. В момента използваме схема доставки "врата-врата", като предоставяме специални транспортни единици - така наречени "swap body"- след което тези "единици" се транспортират по шосе до Румъния, откъдето се качват на специализирани влакове за Западна Европа.

При пристигането си на определени жп терминали в Западна Европа, същите единици се претоварват отново на автомобили, с които се доставят до крайния получател на стоката. Целта ни е да започнем да използваме такива влакове и от България. Така ще спестим още повече от пробега на автомобилния транспорт.

Една от визиите Ви за бъдещето, посочена във Вашия сайт, е „да се превърнете в значима Eвропейска компания в сферата на транспортните и логистичните решения“. Как смятате да го постигнете?


- Основно като разширяваме географското си присъствие във все повече държави в Европа. И второ, като разширим обема на услугите, които предлагаме на нашите клиенти. Освен тези в сухопътния транспорт, да развием морски, речни и авио-транспортни услуги.  Концентрираме се и в предлагането на цялостни логистични решения за определени клиенти.

Вече сте в нова бизнес сграда. Вероятно тя е само част от инвестициите, които компанията прави за своя бизнес. Бихте ли ни разказали за тях?

- Да, факт е, че от няколко седмици се пренeсохме в собствена офис сграда, непосредствено до складовата ни база. Надявам се по този начин, като обединим служителите ни на едно място, да оптимизираме основните ни процеси и съответно да станем по-ефективни.

От друга страна, продължаваме инвестициите си в нова техника и оборудване, а също така в обновяване на софтуера ни, с който работим, за да успеем да отговорим на всички изисквания на клиентите ни.

Как виждате бъдещето на Гопет Транс през следващите 5, 10, 15 години?


- Заложили сме доста смели цели за следващите 5-10 години и съм оптимист по отношение на бъдещето ни развитие. Основание ми дават най-вече чудесните колеги в компанията и съм уверен, че с общите им усилия, ще постигнем плановете, които сме си поставили.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев


Снимки: Антон Марков

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер