Банер

за ценители > lifestyle


Вино за смет във Вила Юстина

По ефектен и нестандартен начин винарите от Вила Юстина подкрепиха събитието “Да изчистим България за един ден”

“Миналата година 15 души почиствахме пътя към парка – лозе, сега почти нямаше боклук и работа даже и за един човек”, казва с гордост инж. Милко Цветков, собственик на една от най-класните изби в България.

По ефектен и нестандартен начин винарите от Вила Юстина подкрепиха събитието “Да изчистим България за един ден”. Една от най-класните български изби за втора поредна година проведе своя съпътстваща кампания под надслова “Вино за смет”.

Инициативата увлече както хората от село Устина, така и ценители на виното, които от ранни зори се стекоха да подкрепят чудесната идея да изчистим България. След като си свършиха работата, учасниците в почистването получиха по бутилка вино от собственика на Вила Юстина инж. Милко Цветков.

На спонтанно тържество в двора на избата се лееше вино, а гозбите бяха повече от вкусни -„Юнашки тиган“ с 2500 порции - “Фермерски кебап” с 18 зеленчука, пилешко филе и масло от родопски овце. Музиката ехтеше в подножието на планината, към която върви екопътека, а гостите изиграха не едно и две хора. Празникът наистина беше незабравим.

“За втора поредна година подкрепихме инициативата на bTV “Да почистим България за един ден”. Бяхме вдъхновени от тази идея и при нас я кръстихме “Вино за смет”. Целта беше да накараме не само местните хора, но и повече виноценители да почистят района около Родопската яка, екопътеката и село Устина”, разказва прeд exporter.bg Красимира Кодукова, енолог и еногид към Вила Юстина.

Признава, че е изключително удовлетворена от инициативата, защото тази година в нея са се включили двойно повече хора в сравнение с миналогодишното почистване. “За благодарност на всички участници в почистването сме осигурили по една бутилка вино от нашата изба – за спомен - бутилката е брандирана специално за събитието с надпис “Вино за смет” - или за да й се насладят с близки хора на домашната трапеза”, допълва Красимира.

Ползата от подобни инициативи е повече от безспорна. Потвърждава го с думите си инж. Милко Цветков. “Миналата година 15 души почиствахме пътя към парка – лозе, сега почти нямаше боклук и работа даже и за един човек”, разказва с гордост Цветков. Всъщност той е човекът, дал името на кампанията “Вино за смет”, с която Вила Юстина вече две година участва в почистването на това прекрасно кътче на България.

“Догодина се надяваме да дойдат повече хора, но както каза г-н Цветков, нека наистина да са  повече, но да има по-малко за чистене”, пожелава си Красимира, момичето поело върху своите крехки рамене организацията на това толкова важно събитие.

Не е случайно, че инж. Милко Цветков е кръстил кампанията “Вино за смет”, по аналог с онази незабравима българска народна приказка. Роден в Свищов, закърмен с любов към виното*, той винаги е бил свързан с народната традиция, мечтаел да създава един от най-благородните продукти на земята. Затова прави първият парк – лозе в България и изба, която според него като инвестиция струва колкото една средноскъпа или скъпа яхта. Но той не си купил яхта, а избрал виното. Създал поминък и работа за хората от село Устина. Село с 2800 жители, в което от пръв поглед се вижда, че има живот.

Димитър Дженев


* Откъс от интервю на Димитър Дженев с инж. Милко Цветков в exporter.bg през 2013 г.:


Да ви върна малко назад във времето. Защо решихте да правите един от най-хубавите и древни продукти на България – виното? Как се роди идеята за избата и за изграждането на първия парк - лозе в България?

- Аз съм роден и израсъл в Свищов. Северен, но винарски край. Сега малко повече се говори за траки, тракийски вина и се стараем да идентифицираме вината на България с Древна Тракия.

А в моя град Св.Трифон Зарезан се празнуваше на 14 февруари и беше НЕРАБОТЕН ден, дори и през социализма. Там хората сядаха на масата за празник и пиеха по 25 мл ракия и по два литра вино, което сами си произвеждаха. Дори караха и децата да си „топнат пръстчето” в чашата с виното.

Мои познати от едно село правеха по 3000 л вино всеки сезон и до април го изпиваха - 4 поколения живееха в селската къща. Започваха на закуска с попара с вино. Старите живяха поне до 90 години, а младите и днес са румени, здрави и работоспособни. Един от най- щастливите им периоди беше правенето на виното през есента.

Винаги съм почитал този страхотен продукт. Допреди 10 години на виното се гледаше само като на стока. А то е една голяма емоция. Не знам за друг такъв уникален продукт, съхранен толкова дълго в годините.

Решението ми е подкрепено от емоциите, които получавам от правенето на виното, макар че не участвам пряко, а и от корените ми може би. Убеден съм, че българинът ще се научи да цени виното и ще се научи да го пие, ако някой му помогне. Аз лично смятам, че съм научил поне 500 души да пият вино със „зелена салата”.

Българите можем да се превърнем в една винена нация, но затова трябва да се промени доста културата на потреблението на алкохолни напитки,за да вземе виното превес в ежедневието ни.

Един възрастен мъж от едно високо планинско родопско село ми разказа, че неговия дядо му казвал: „Момче, да знаеш, виното пълни, а ракията суши„ и стягал дисагите да слезе долу в равното да си купи винце.

Радостен съм , че в момента много хора в България работят усилено по този въпрос. Скоро имах гост, клиент от Македония. В ресторанта ми казва: „Гледай, на всяка маса пият вино, де да беше и у нас така”.

Търсенето на място за лозе и изба започнах още 2002-2003 година, но го намерих през 2006-та - с. Устина - прекрасно място в подножието на Родопите, изключително благоприятни климат и почвени условия за производство на качествени вина. Големите вина се правят от собствени лозя. Не може да правиш големи вина в лозе, което изглежда забравено от всички.

Затова кръстихме така нашето парк-лозе. Как да убедиш гости и клиенти, колко е добър продукта ти, ако не направиш още нещо, за да повярват в това. А и за самите хора, които работят на мястото, то трябва да е уредено, приятно, спокойно. Защо правим красиви и подредени офиси, а едно лозе да не изглежда така.



















 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер