експорт > пазари


Чисто сортовите, добре направени вина от уникални български сортове, отварят врата на външните пазари

Известният български дегустатор Димитър Николов, журирал на Decanter World Wine Awards и MUNDUS Vini, пред exporter.bg за това, кое продава едно вино в България и по света

“Нашето бъдеще е да продаваме на достойна цена, не говоря на висока, български вина от български сортове”, казва Димитър Николов.

“Димитър Николов (Митко) има 10 години опит във винената индустрия като търговец на вино, сомелиер и жури на световни винени конкурси (Decanter World Wine Awards, MUNDUS Vini, Balkan International Wine Competition), притежава квалификации от ISG Чикаго, WSET Advanced Certificate Лондон, и продължава да учи за WSET Diploma.

По професия Димитър е търговец на вино, а по душа - сомелиер. Започва като сомелиер в луксозни хотели в България и ресторанти в Чикаго, връща се в България, където работи за METRO Cash&Carry, първоначално като Търговец на вино за България, а след това и като Category Manager Вино за цялата Руска Федерация, което е причина той да се премести в Русия.


След пет години, Димитър поема топ управленска позиция за винен вносител, специализиран в унгарските вина. Заедно със своята съпруга, той притежава този винен онлайн магазин apollowine.com, който има изключителна селекция от най-добрите български вина.


Митко е човекът, който лично дегустира и открива всяко едно от вината, попаднали в селекцията на Apollowine.”


Това е написал Митко Николов за себе си в Apollowine, но аз бях сигурен, че има още много други интересни неща, които има да ни каже. Затова и първият ми въпрос към него е:

Какво би казал Митко Николов за Митко Николов?

- Оптимист до последния възможен момент. Усмихнат, лъчезарен, маниак на детайлите. Ще се радвам, ако другите ме виждат като професионалист във виното.

За Митко Николов виното е страст и начин на живот. Затова искам да продължа да уча дори и за Master of Wine, защото това е съвсем дълбоко и поглъщащо. Ако някога това стане факт ще съм много щастлив, че съм постигнал още една моя мечта.

Вие сте доказано име като дегустатор в международните винени среди. В същото време продавате вино. Кое продава едно вино?

- В днешно време опаковката е първото нещо, което виждаме. За съжаление и в България е така. Ще ми се, в бъдеще, когато виждам едно българско вино, да не е само опаковката. На второ място най-вероятно идва цената.

За хората, които са любители на виното, нещото което ги запалва да купят едно вино, е уникалността. Важен е тероарът или възможността да открият нещо, което не са пили до момента, без значение дали е международен сорт грозде като Каберне Совиньон, Мерло или уникален като Мелник, Мавруд или Рубин.

И на външните пазари ли е така?

- Зависи на кой пазар си. От моя опит мога да кажа, че в Русия продава модата, т.е. в Русия се знае от Италия - Кианти и от Франция - Бордо. На този пазар интересното е, че пенливите вина заемат много сериозен пазарен дял в рамките на до 45% от продажбите в стойност.

Задодох Ви този въпрос не за да се правя на комерсиален, а защото в крайна сметка производителят прави едно вино, за да го продаде, а не да си го изпие сам. И сега обръщам въпроса по друг начин. Ако Вие трябва да направите едно вино, как бихте го сторил, така че хем да го продадете, хем публиката да каже Уа-у! Виното на Митко Николов, какво ще е то?


Димитър Николов с Динко Христов (вляво), Директор маркетинг и логистика на Юротим ООД, по време на учредяването на Клубът на експортьора.                   Снимка Божидар Марков

- Аз бих се концетрирал на първо време в детайли като форма на бутилка, етикет, капсула. Всички тези детайли, които опаковат течността вино. И бих направил етикет, който е достатъчно модерен, но в същото време да носи класически елемент, отличаващ се на рафта. Самото вино бих направил...?! А колко бутилки трябва да продам?


За да каже публиката Уа-у!, все пак трябва да не е масово вино. Да кажем, че става дума за 30 000 до 50 000 бутилки.

- За 30 000 до 50 000 бутилки бих намерил най-най старите, здрави лози от Мавруд и бих направил вино от тях. Аз подкрепям българските сортове.Бих направил Мелник, от Мелник 55 или старата Широка Мелнишка лоза. Бих направил най-вероятно Рубин в купаж. Но фокусът ще бъде върху два сорта – Гъмза и Мавруд. Гъмзата бих я направил за консумация в рамките на 1-2 години, а Мавруда с потенциал за отлежаване до 5 години. Хората пиещи моето вино биха казали Уа-у, защото ще направя вино от типичен тероар, балансирано, но експресивно и запомнящо се!

По време на участията Ви в журитата на Декантер и Мундус Вини, Вие сте бил сред големи винени величия. Как възприемат те българското вино, кое най-много им харесва в него? Кои наши вина ги впечатляват?

На международната сцена, ще повторя думите казани наскоро от Константинос Лазаракис (единственият Master of Wine на Балканите - б.а.), няма как да пробием с мерло, каберне и шардоне. Трябва да има автентичност. Да, има автохтонни сортове и то направени с много внимание. Това се търси.

Чисто сортовите, добре направени вина от уникални български сортове, могат да отворят врата. Те не са евтини и това донякъде усложнява нещата за сключване на експортни договори и продажба, но по-добре малко и качествено, отколкото милиони бутилка на загуба.


Димитър Николов с Радослав Радев (вляво), председател на Националната лозаро- винарска камара, по време на учредяването на Клубът на експортьора.                      Снимка: Божидар Марков

Какви тенденции забелязвате на експортните пазари?

- Има едно тотално обръщане от червени вина към бели и розови. В България това отдавна е факт. За моя голяма радост вълната на модата на розето дойде и при нас. На външните пазари това е от 10 години. Но пък на един пазар като Русия модата на розовите вина още не е дошла. Така че ние се движим сравнително в крак със световните тенденции.



На световните пазари се търсят свежи, лесни за разбиране бели вина от уникални сортове. В момента те са суперхит. Розови вина от модния провансалски цвят също са в тренда.

Най-важното нещо, което всички трябва да знаят в България е, че на световните пазари прекаляването с дъб отдавна не е мода. Високият алкохолен градус във вината също от доста години не е на мода, а това може да се контролира с различни технологии.

Голямата любов към дъба и неговата преескпонирана употреба, както и това вината да са с висока алк %, до голяма степен е свързано с нашата географска ширина. Любимият ми пример е ферментирало или отлежало в дъб Шардоне с 14.5 + % алкохол.

Виното се глобализира за добро и лошо, но това е развитие, което ние не можем да спрем. За вината от клас трапезно вино, които се купуват за ежедневна употреба, ти не можеш да пиеш вино, което е с 14.5 % алкохол, с много дъб. Имаш нужна от едно по-леко, по-лесно разбираемо вино с повече свежест, нисък алкохол и никакъв дъб, когато говорим за бели вина. Това е световната тенденция.

Обичам да правя една аналогия с филтър кафето и еспресото. И двете са направени от кафе и двете ползват качествена суровина, но можеш да пиеш филтър кафе нон-стоп, заради по-леката екстракция и концентрация.Докато при второто имаш много силен аромат и вкус, и повече от две на ден те натоварват.

Вас Ви канят в най-авторитетните международни журита и трябва да сте дегустирал огромно количество вина – не само наши, но и чужди. Всеизвестно е, че това не е много лесно да се случи. Как успявате да поддържате формата като дегустатор?

- Това е като да тренираш мускул. Няма никаква магия. Ако всеки ден ходиш на фитнес и непрекъснато се упражняваш, след  време ставаш все по-добър. Така е и с дегустирането.

Естествено има основни техники и различни нива, които трябва да се научат и затова си има методология, която се следва. Да анализираш аромата, вкуса и финала на виното. Събирайки тези елементи, всеки ден, ти придобиваш една огромна картотека в главата си – на аромати и вкусове. Тогава е лесно да познаеш не само откъде е виното, но какъв сорт е и много често коя година е реколтата.

Repetition, Repetition, Repetition... Повторение, повторение, повторение...

Какво ново да очакваме от apollowine.com? С какво ще ни изненада в близко време?

- Apollowine.com акцентира и винаги ще акцентира върху българските вина. Нашата селекция от български вина продължава да се разраства. Новото в apollowine.com e разширяването на нашето балканско и международно портфолио.

В недалечно бъдеще най-вероятно ще добавим и алкохолни напитки. Аpollowine.com е онлайн магазин за вино, който се стреми да използва нови и различни инструменти за продажба, и за в бъдеще очаквайте нестандарни и уникални предложения и кампании.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев





 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер