експорт > пазари
Чисто сортовите, добре направени вина от уникални български сортове, отварят врата на външните пазари
|
Известният български дегустатор Димитър Николов, журирал на Decanter World Wine Awards и MUNDUS Vini, пред exporter.bg за това, кое продава едно вино в България и по света
“Нашето бъдеще е да продаваме на достойна цена, не говоря на висока, български вина от български сортове”, казва Димитър Николов.
|
“Димитър Николов (Митко) има 10 години опит във винената индустрия като търговец на вино, сомелиер и жури на световни винени конкурси (Decanter World Wine Awards, MUNDUS Vini, Balkan International Wine Competition), притежава квалификации от ISG Чикаго, WSET Advanced Certificate Лондон, и продължава да учи за WSET Diploma.
По професия Димитър е търговец на вино, а по душа - сомелиер. Започва като сомелиер в луксозни хотели в България и ресторанти в Чикаго, връща се в България, където работи за METRO Cash&Carry, първоначално като Търговец на вино за България, а след това и като Category Manager Вино за цялата Руска Федерация, което е причина той да се премести в Русия.
След пет години, Димитър поема топ управленска позиция за винен вносител, специализиран в унгарските вина. Заедно със своята съпруга, той притежава този винен онлайн магазин apollowine.com, който има изключителна селекция от най-добрите български вина.
Митко е човекът, който лично дегустира и открива всяко едно от вината, попаднали в селекцията на Apollowine.” Това е написал Митко Николов за себе си в Apollowine, но аз бях сигурен, че има още много други интересни неща, които има да ни каже. Затова и първият ми въпрос към него е: Какво би казал Митко Николов за Митко Николов? - Оптимист до последния възможен момент. Усмихнат, лъчезарен, маниак на детайлите. Ще се радвам, ако другите ме виждат като професионалист във виното. За Митко Николов виното е страст и начин на живот. Затова искам да продължа да уча дори и за Master of Wine, защото това е съвсем дълбоко и поглъщащо. Ако някога това стане факт ще съм много щастлив, че съм постигнал още една моя мечта. Вие сте доказано име като дегустатор в международните винени среди. В същото време продавате вино. Кое продава едно вино? - В днешно време опаковката е първото нещо, което виждаме. За съжаление и в България е така. Ще ми се, в бъдеще, когато виждам едно българско вино, да не е само опаковката. На второ място най-вероятно идва цената. За хората, които са любители на виното, нещото което ги запалва да купят едно вино, е уникалността. Важен е тероарът или възможността да открият нещо, което не са пили до момента, без значение дали е международен сорт грозде като Каберне Совиньон, Мерло или уникален като Мелник, Мавруд или Рубин. И на външните пазари ли е така? - Зависи на кой пазар си. От моя опит мога да кажа, че в Русия продава модата, т.е. в Русия се знае от Италия - Кианти и от Франция - Бордо. На този пазар интересното е, че пенливите вина заемат много сериозен пазарен дял в рамките на до 45% от продажбите в стойност. Задодох Ви този въпрос не за да се правя на комерсиален, а защото в крайна сметка производителят прави едно вино, за да го продаде, а не да си го изпие сам. И сега обръщам въпроса по друг начин. Ако Вие трябва да направите едно вино, как бихте го сторил, така че хем да го продадете, хем публиката да каже Уа-у! Виното на Митко Николов, какво ще е то?
Димитър Николов с Динко Христов (вляво), Директор маркетинг и логистика на Юротим ООД, по време на учредяването на Клубът на експортьора. Снимка Божидар Марков
|
- Аз бих се концетрирал на първо време в детайли като форма на бутилка, етикет, капсула. Всички тези детайли, които опаковат течността вино. И бих направил етикет, който е достатъчно модерен, но в същото време да носи класически елемент, отличаващ се на рафта. Самото вино бих направил...?! А колко бутилки трябва да продам?
|
За да каже публиката Уа-у!, все пак трябва да не е масово вино. Да кажем, че става дума за 30 000 до 50 000 бутилки. - За 30 000 до 50 000 бутилки бих намерил най-най старите, здрави лози от Мавруд и бих направил вино от тях. Аз подкрепям българските сортове.Бих направил Мелник, от Мелник 55 или старата Широка Мелнишка лоза. Бих направил най-вероятно Рубин в купаж. Но фокусът ще бъде върху два сорта – Гъмза и Мавруд. Гъмзата бих я направил за консумация в рамките на 1-2 години, а Мавруда с потенциал за отлежаване до 5 години. Хората пиещи моето вино биха казали Уа-у, защото ще направя вино от типичен тероар, балансирано, но експресивно и запомнящо се! По време на участията Ви в журитата на Декантер и Мундус Вини, Вие сте бил сред големи винени величия. Как възприемат те българското вино, кое най-много им харесва в него? Кои наши вина ги впечатляват? На международната сцена, ще повторя думите казани наскоро от Константинос Лазаракис (единственият Master of Wine на Балканите - б.а.), няма как да пробием с мерло, каберне и шардоне. Трябва да има автентичност. Да, има автохтонни сортове и то направени с много внимание. Това се търси. Чисто сортовите, добре направени вина от уникални български сортове, могат да отворят врата. Те не са евтини и това донякъде усложнява нещата за сключване на експортни договори и продажба, но по-добре малко и качествено, отколкото милиони бутилка на загуба.
Димитър Николов с Радослав Радев (вляво), председател на Националната лозаро- винарска камара, по време на учредяването на Клубът на експортьора. Снимка: Божидар Марков
|
Какви тенденции забелязвате на експортните пазари? - Има едно тотално обръщане от червени вина към бели и розови. В България това отдавна е факт. За моя голяма радост вълната на модата на розето дойде и при нас. На външните пазари това е от 10 години. Но пък на един пазар като Русия модата на розовите вина още не е дошла. Така че ние се движим сравнително в крак със световните тенденции.
|
На световните пазари се търсят свежи, лесни за разбиране бели вина от уникални сортове. В момента те са суперхит. Розови вина от модния провансалски цвят също са в тренда. Най-важното нещо, което всички трябва да знаят в България е, че на световните пазари прекаляването с дъб отдавна не е мода. Високият алкохолен градус във вината също от доста години не е на мода, а това може да се контролира с различни технологии. Голямата любов към дъба и неговата преескпонирана употреба, както и това вината да са с висока алк %, до голяма степен е свързано с нашата географска ширина. Любимият ми пример е ферментирало или отлежало в дъб Шардоне с 14.5 + % алкохол. Виното се глобализира за добро и лошо, но това е развитие, което ние не можем да спрем. За вината от клас трапезно вино, които се купуват за ежедневна употреба, ти не можеш да пиеш вино, което е с 14.5 % алкохол, с много дъб. Имаш нужна от едно по-леко, по-лесно разбираемо вино с повече свежест, нисък алкохол и никакъв дъб, когато говорим за бели вина. Това е световната тенденция. Обичам да правя една аналогия с филтър кафето и еспресото. И двете са направени от кафе и двете ползват качествена суровина, но можеш да пиеш филтър кафе нон-стоп, заради по-леката екстракция и концентрация.Докато при второто имаш много силен аромат и вкус, и повече от две на ден те натоварват. Вас Ви канят в най-авторитетните международни журита и трябва да сте дегустирал огромно количество вина – не само наши, но и чужди. Всеизвестно е, че това не е много лесно да се случи. Как успявате да поддържате формата като дегустатор? - Това е като да тренираш мускул. Няма никаква магия. Ако всеки ден ходиш на фитнес и непрекъснато се упражняваш, след време ставаш все по-добър. Така е и с дегустирането. Естествено има основни техники и различни нива, които трябва да се научат и затова си има методология, която се следва. Да анализираш аромата, вкуса и финала на виното. Събирайки тези елементи, всеки ден, ти придобиваш една огромна картотека в главата си – на аромати и вкусове. Тогава е лесно да познаеш не само откъде е виното, но какъв сорт е и много често коя година е реколтата. Repetition, Repetition, Repetition... Повторение, повторение, повторение... Какво ново да очакваме от apollowine.com? С какво ще ни изненада в близко време? - Apollowine.com акцентира и винаги ще акцентира върху българските вина. Нашата селекция от български вина продължава да се разраства. Новото в apollowine.com e разширяването на нашето балканско и международно портфолио. В недалечно бъдеще най-вероятно ще добавим и алкохолни напитки. Аpollowine.com е онлайн магазин за вино, който се стреми да използва нови и различни инструменти за продажба, и за в бъдеще очаквайте нестандарни и уникални предложения и кампании. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
|