експорт > пазари
Георги Михов стана първият българин, оценявал вина на Микеланджело в ЮАР
|
Известният български сомелиер пред exporter.bg за тенденциите във винарството и лозарството, които е видял в една от най-големите винарски сили от Новия свят
В 18-то издание на най-известният винен конкурс в Република Южна Африка са се състезавали рекорден брой проби - 1750 от над 350 изби.
|
Г-н Михов, наскоро се завърнахте от престижния винен конкурс Микеланджело 2014 в ЮАР. Бихте ли дали малко повече информация за този форум? - Микеланджело е най-известният винен конкурс в Република Южна Африка. Преди 18 години две винени ентусиастки се събират и решават да го направят. Тази година беше неговото 18-то издание, в което според организаторите са се състезавали рекорден брой проби – 1750 от над 350 изби. В началото конкурсът е започнал с 80 вина. В по-голямата си част, вината които бяха дегустирани на Микеланджело, бяха от местни изби. В ЮАР има над 500 регистрирани производители на вино.
15 членното международно жури на Микеланджело 2014. (Георги Михов - вторият вдясно на втория ред)
|
Вие бяхте част от журито на конкурса. Кой Ви покани? - Журито на конкурса е международно. В него участваха 15 човека от цял свят. Аз бях сред тях и за мое щастие съм първият българин, който оценява вина в този конкурс. Покани ме една от организаторките на форума. Тя е дегустационен мениджър на конкурса. Познаваме се от други конкурси, където сме дегустирали заедно.
|
Какви бяха впечатленията Ви от вината, които дегустирахте на Микеланджело? - Имаше голямо и интересно разнообразие от вина. Най-харектерното за тях бе, че са от т.н. Кейп Бленд, който е сходен на популярния Бордо Бленд. Това са вина от най-големия винарски район на ЮАР – Кейп. Става дума за Каберне Совиньон, Мерло, Каберне Фран, Малбек, които в 30 до 70 % се купажират с местния Пинотаж. По време на дегустациите бях впечатлен и от изключителни совиньон блани, шанин блани, както и вина от сорта Сира. Мога да кажа, че това са доста качествени, класни и запомнящи се вина. Разбрах, че сте посетили доста известни техни изби. Кое беше най-интересното, което забелязахте по време на тези посещения? - Да, наистина посетихме немалко и при това класни изби. Впечатли ме, че там много се залага на връзката между производителите на вина и университета Стеленбож – един от най-известните винарски университети не само в ЮАР, но и в света. Почти всички техни изби търсят и ползват нови технологии. Това бе подчертано от повечето местни уайнмейкъри, с които разговаряхме. Другото, което е харектерно за избите от този регион на света, е че те все по-силно поставят акцент върху лозето и гроздето, което се добива от него. С това те следват философията, която вече проповядват винарски сили като Франция и Италия, които по-рано от другите разбраха, че хубавото вино идва от гроздето. В ЮАР дори имат специални сателити, от които наблювадат и следят къде и как зреят лозята. ЮАР е една от големите винарски сили в т.н. Нов свят. Какво видяхте да се случва в този Нов свят? - Видях, че те много експериментират. Говорихме с технолозите на една от най-добрите им изби и разбрахме, че ползват ферментатори с различна форма. Нещо, което го има във Франции и Италия, но тепърва ще дойде и при нас. Използването на ферментатор под формата на конус е нещо много интересно. Той позволява да има повече екстракция, при което се получават по-екстрактни вина. Както и на обърнат конус, за по-плодови и не толкова екстрактни вина. Ето това са интересни иновативни винарски практики. Колкото до продажбите на техни вина, те основно се раелизират на външните пазари. В ЮАР, както и у нас, се пие повече твърд алкохол и бира. Консумацията на вино, аналогично с България, е около 7 литра на глава от населението годишно. Виното остава за по-отбран кръг от хора. Едва 20 % от произведените вина в Южна Африка се продават в страната. Останалите близо 80 % се изнасят навън. ЮАР има традиционно силни външни пазари като Скандинавските страни, Холандия, Англия и Германия. По-малки количества изнасят в САЩ. Голям плюс при тях е доброто съотношение цена-качество. Цената на гроздето като цяло е ниска, работната ръка е евтина. И оттам нататък те вече могат да играят с цената на виното. Какво научиха от Вас за България? - Те знаят къде е България. Даже една от избите, които посетихме, изнася вина у нас. България обаче там е по-известна с киселото мляко, отколкото с виното, което прави.
Someno Buket, виното на Георги Михов, оценено от Wine Advocate на Робърт Паркър с 90 точки, и анотацията на авторитетното издание за виното-призьор.
|
Разказахте ли им за Вашето вино Сомено Букет оценено наскоро с 90 точки от Wine Advocate на Робърт Паркър? - Даже го опитаха, тъй като бях взел няколко бутилки. Направи им добро впечатление. Впечатли ги самата концепция да се залага на местни сортове, в случая български. Те също обичат да правят вина от техни сортове. Например Пинотаж е типично и характерно за страната им вино. Имат и още нещо интересно. Това е т.н Кофи Пинотаж. На нашия панел в конкурса се падна да дегустираме около 30 такива вина и да определим трофеят в тази категория.
|
Те са направени от сорта Пинотаж и при тяхното създаване технолозите използват винарски техники, най-вече работа с бъчви с различна степен на изпичане. Резултатът от тази намеса е, че вината имат аромати характерни за кафето, какаото и моката. Нещо доста интересно и много спорно, тъй като мненията за тези вина са на двата полюса. Едни смятат, че това е подигравка с виното, други обаче ги харесват и хвалят. Според мен тези вина са интересни.
Споменахте, че в ЮАР е силно развит винения туризъм. Бихте ли ни разказали, как го правят в избите, които посетихте? - Всички изби, които посетихме, а се оказа, че това се отнася и за другите в района на Кейп, имат дегустационни зали. Те работят, както на обяд, така и вечер, защото освен да дегустираш вина, тук можеш да обядваш или да вечеряш в малък ресторант, който е част от тези дегустационни. Можеш да си купиш вино и за вкъщи. Според нашите гидове от 25 до 30 % от продукцията на тези изби се продава на място и то на крайни клиенти. Интересното е, че това не става на цени на едро, а на магазинни цени. В началото, и тук, както е в някои изби в България, са продавали на цени на едро, но после са разбрали, че не това е правилният път. И са изравнили цените с тези на магазините. Благодаря Ви за това интервю.
Димитър Дженев
(Очаквайте в следваща публикация на exporter.bg впечатленията на Георги Михов от поредното му трето участие в журито на престижния международен конкурс Мундус Вини, както разказ за изключелния успех на неговото вино Сомено, оценено наскоро със забележителните 90 точки от Wine Advocate на Робърт Паркър.)
|