експорт > пазари


Георги Михов стана първият българин, оценявал вина на Микеланджело в ЮАР

Известният български сомелиер пред exporter.bg за тенденциите във винарството и лозарството, които е видял в една от най-големите винарски сили от Новия свят

В 18-то издание на най-известният винен конкурс в Република Южна Африка са се състезавали рекорден брой проби - 1750 от над 350 изби.

Г-н Михов, наскоро се завърнахте от престижния винен конкурс Микеланджело 2014 в ЮАР. Бихте ли дали малко повече информация за този форум?

- Микеланджело е най-известният винен конкурс в Република Южна Африка. Преди 18 години две винени ентусиастки се събират и решават да го направят. Тази година беше неговото 18-то издание, в което според организаторите са се състезавали рекорден брой проби – 1750 от над 350 изби. В началото конкурсът е започнал с 80 вина.

В по-голямата си част, вината които бяха дегустирани на Микеланджело, бяха от местни изби. В ЮАР има над 500 регистрирани производители на вино.


15 членното международно жури на Микеланджело 2014. (Георги Михов - вторият вдясно на втория ред)

Вие бяхте част от журито на конкурса. Кой Ви покани?

- Журито на конкурса е международно. В него участваха 15 човека от цял свят. Аз бях сред тях и за мое щастие съм първият българин, който оценява вина в този конкурс. Покани ме една от организаторките на форума. Тя е дегустационен мениджър на конкурса. Познаваме се от други конкурси, където сме дегустирали заедно.

Какви бяха впечатленията Ви от вината, които дегустирахте на Микеланджело?

- Имаше голямо и интересно разнообразие от вина. Най-харектерното за тях бе, че са от т.н. Кейп Бленд, който е сходен на популярния Бордо Бленд. Това са вина от най-големия винарски район на ЮАР – Кейп. Става дума за Каберне Совиньон, Мерло, Каберне Фран, Малбек, които в 30 до 70 % се купажират с местния Пинотаж.

По време на дегустациите бях впечатлен и от изключителни совиньон блани, шанин блани, както и вина от сорта Сира. Мога да кажа, че това са доста качествени, класни и запомнящи се вина.

Разбрах, че сте посетили доста известни техни изби. Кое беше най-интересното, което забелязахте по време на тези посещения?

- Да, наистина посетихме немалко и при това класни изби. Впечатли ме, че там много се залага на връзката между производителите на вина и университета Стеленбож – един от най-известните винарски университети не само в ЮАР, но и в света. Почти всички техни изби търсят и ползват нови технологии. Това бе подчертано от повечето местни уайнмейкъри, с които разговаряхме.

Другото, което е харектерно за избите от този регион на света, е че те все по-силно поставят акцент върху лозето и гроздето, което се добива от него. С това те следват философията, която  вече проповядват винарски сили като Франция и Италия, които по-рано от другите разбраха, че хубавото вино идва от гроздето.

В ЮАР дори имат специални сателити, от които наблювадат и следят къде и как зреят лозята.

ЮАР е една от големите винарски сили в т.н. Нов свят. Какво видяхте да се случва в този Нов свят?

- Видях, че те много експериментират. Говорихме с технолозите на една от най-добрите им изби и разбрахме, че ползват ферментатори с различна форма. Нещо, което го има във Франции и Италия, но тепърва ще дойде и при нас.

Използването на ферментатор под формата на конус е нещо много интересно. Той позволява да има повече екстракция, при което се получават по-екстрактни вина. Както и на обърнат конус, за по-плодови и не толкова екстрактни вина. Ето това са интересни иновативни винарски практики.

Колкото до продажбите на техни вина, те основно се раелизират на външните пазари. В ЮАР, както и у нас, се пие повече твърд алкохол и бира. Консумацията на вино, аналогично с България, е около 7 литра на глава от населението годишно.

Виното остава за по-отбран кръг от хора. Едва 20 % от произведените вина в Южна Африка се продават в страната. Останалите близо 80 % се изнасят навън.

ЮАР има традиционно силни външни пазари като Скандинавските страни, Холандия, Англия и Германия. По-малки количества изнасят в САЩ.

Голям плюс при тях е доброто съотношение цена-качество. Цената на гроздето като цяло е ниска, работната ръка е евтина. И оттам нататък те вече могат да играят с цената на виното.

Какво научиха от Вас за България?


- Те знаят къде е България. Даже една от избите, които посетихме, изнася вина у нас. България обаче там е по-известна с киселото мляко, отколкото с виното, което прави.


Someno Buket, виното на Георги Михов, оценено от Wine Advocate на Робърт Паркър с 90 точки, и анотацията на авторитетното издание за виното-призьор.

Разказахте ли им за Вашето вино Сомено Букет оценено наскоро с 90 точки от Wine Advocate на Робърт Паркър?

- Даже го опитаха, тъй като бях взел няколко бутилки. Направи им добро впечатление. Впечатли ги самата концепция да се залага на местни сортове, в случая български. Те също обичат да правят вина от техни сортове. Например Пинотаж е типично и характерно за страната им вино.
Имат и още нещо интересно. Това е т.н Кофи Пинотаж. На нашия панел в конкурса се падна да дегустираме около 30 такива вина и да определим трофеят в тази категория.

Те са направени от сорта Пинотаж и при тяхното създаване технолозите използват винарски техники, най-вече работа с бъчви с различна степен на изпичане. Резултатът от тази намеса е, че вината имат аромати характерни за кафето, какаото и моката.

Нещо доста интересно и много спорно, тъй като мненията за тези вина са на двата полюса. Едни смятат, че това е подигравка с виното, други обаче ги харесват и хвалят. Според мен тези вина са интересни.

Споменахте, че в ЮАР е силно развит винения туризъм. Бихте ли ни разказали, как го правят в избите, които посетихте?

- Всички изби, които посетихме, а се оказа, че това се отнася и за другите в района на Кейп, имат дегустационни зали. Те работят, както на обяд, така и вечер, защото освен да дегустираш вина, тук можеш да обядваш или да вечеряш в малък ресторант, който е част от тези дегустационни. Можеш да си купиш вино и за вкъщи.

Според нашите гидове от 25 до 30 % от продукцията на тези изби се продава на място и то на крайни клиенти. Интересното е, че това не става на цени на едро, а на магазинни цени. В началото, и тук, както е в някои изби в България, са продавали на цени на едро, но после са разбрали, че не това е правилният път. И са изравнили цените с тези на магазините.

Благодаря Ви за това интервю.

Димитър Дженев


(Очаквайте в следваща публикация на exporter.bg впечатленията на Георги Михов от поредното му трето участие в журито на престижния международен конкурс Мундус Вини, както разказ за изключелния успех на неговото вино Сомено, оценено наскоро със забележителните 90 точки от Wine Advocate на Робърт Паркър.)

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер