експорт > пазари
М&М Групата в България с амбициозна програма за развитие през 2015-2020 г.
|
Сашо Тодоров, Регионален Директор Югоизточна Европа и Управител на M&M БГ ООД пред exporter.bg за големите предизвикателства в сектор "Транспорт и логистика" и за инвестиционните планове на Групата в България
Компаниите на "M&M Милицер и Мюнх" у нас с над 10% по-високи приходи през 2014 г. спрямо 2013 г. и с над 70 млн. лева годишен оборот.
|
Г-н Тодоров, кои са най-големите предизвикателства пред сектора "Транспорт, складиране и пощи" (без пощенски и куриерски дейности) днес – в България и на международните пазари? - Азбучна истина е, че транспортно-логистичните компании са толкова по-успешни, колкото по-ефективно организират своята дейност по доставката на товарите на точното място за определено време при минимални разходи на средства и ресурси. Тази истина е още по-актуална днес, в условията на глобална финансово-икономическа криза: неспирен срив на стокови пазари, външнотърговски дисбаланси и не на последно място – на международния транспорт като кръвоносна система на международните търговски отношения. Затова и предизвикателствата пред транспортно-логистичните компании са още по-големи. От тях клиентите очакват не само по-качествени услуги, но и пълно интегриране на транспортната система с тази на управлението на целия бизнес процес на базата на ефективна IT платформа. Какъв е ефектът върху нашия бранш: самоубийствена конкуренция; борба за всеки клиент и пратка при нищожни норми на печалба; нараснал риск от фалит на транспортни и спедиторски компании. Как наложеното от Европейския съюз, САЩ, Австралия и други държави ембарго на Русия и ответните мерки от руска страна се отразиха на тази изключително важна за бизнеса сфера? - Всяка криза в международните отношения означава увеличен политически риск за всички производствени, търговски и транспортни компании в целия свят, но най-вече в съответния кризисен регион. Украинската криза, присъединяването на Крим и последвалите икономически санкции от страна на Европейския съюз и Русия естествено имат своето негативно отражение върху движението на стоки и транспортни услуги. За България това означава спрян износ на селскостопанска продукция, най-вече плодове и зеленчуци, но също така мляко и млечни продукти, оскъпен внос на суровини и готова продукция, административни и икономически ограничения за българските автомобилни превозвачи. М&М като международна спедиторска компания с приоритетно източно присъствие и сериозни инвестиции в Русия, Украйна и Беларус е тежко засегната от тази криза. Отражението й върху инвестиционните намерения на нашия Холдинг е изключително негативно и последствията от това ще увеличат отрицателния си ефект, особено през следващите 5-10 години. Транспортът и логистиката са "кръвоносната система" на бизнеса във всяка една държава. Какво показват Вашите наблюдения - има ли оживление на бизнеса в България? - Въпреки че темпото на икономически растеж в световен мащаб се повиши, Еврозоната не бе в състояние да се противопостави на негативната тенденция и остана в рецесия през 2013 г. и първата половина на 2014 г. Тъй като страните в нея са основен търговски партньор на компаниите от ЦИЕ (Централна и Източна Европа), износът й пострада от този траен спад. Едновременно с това, достъпът до финансиране бе допълнително ограничен, което пък се отрази на намаляването на покупателната способност. Държавната задлъжнялост на страни като Италия, Франция, дори и Германия, продължава да нараства. Всичко това доведе до затруднения и сериозни предизвикателства пред работещите компании, включително и тези в транспортно-логистичния сектор. По мое мнение 2014 г., особено през втората си половина, отбеляза ръст в износа на мултинационалните компании в България, главно свързаните с автомобилната и фармацевтичната промишленост, микроелектрониката и др., като при някои това увеличение е с над 10% спрямо 2013 г. За М&М България от съществено значение бяха следните положителни фактори: - Нарастване обема на изнесения полиметален концентрат; - Относителна либерализация на транзитните превози от Европа през България за Иран и страните от Средния Изток.
"През следващите две години планираме изграждане на нов „Крос-док“ (групажен) склад, като инвестицията ще бъде на територия от около 12 хил. кв. м, в размер на около 5-6 млн. лева. С тази нова инвестиция ще посрещнем по-спокойно амбициозната ни програма за развитие 2015 – 2020 г. и ще отговорим напълно на изискванията на една от петте най-големи европейски логистични мрежи "КаргоЛайн", чийто пълноправен партньор сме от 4 години", казва Сашо Тодоров.
|
|
М&М е един от сериозните инвеститори в областта на транспорта и логистиката с общи инвестиции в България от над 20 милиона евро. Предвиждате ли нови инвестиции и към какво ще бъдат насочени те? - М&М Милицер и Мюнх отбелязва през 2014 г. своята 134-та годишнина от създаването си в Германия и 23-тата си годишнина в България. Традиционно М&М е тясно и силно свързана със своята „Източна стратегия“ на развитие. Така инвестициите в собствена структура, включително земя, терминали и т. н., бе направена много по-рано от всички големи конкуренти, което беше много важно условие за нашия успешен старт. Но ако това беше началото и името работеше за нас, то скоро след това и особено след 1997 г., когато открихме новопостроения терминал в София, организацията в България започна да работи за името, създадохме широко портфолио от над 1200 клиента с комплексната гама от всички транспортно-логистични услуги, при това не само в София, но и в цялата страна. Освен М&М България, Групата ни е представена и от още две компании в областта на инвестициите и недвижимата собственост (“Property Development“) – "ТрансТерминал" и "Розенберг Пропъртис България", и с отделна фирма за въздушна спедиция "М&М Ер Карго Сървис България".
Приходите от дейността, които Групата реализира тази година са с над 10% по-високи от тези за 2013 г. В момента подготвяме бюджета за 2015 г. и разчитаме на ръст в продажбите от поне 5%, който ще се отрази пряко на нетния резултат от дейността. В абсолютни цифри годишният оборот на Групата в България е над 70 млн. лева.
Много важен за мен самия е фактът, че имам възможността не само като ръководител, но и като собственик да участвам във взимането на инвестиционните решения на Групата. Ясно е, че без инвестиции сериозни резултати в нашия бранш няма как да се постигнат. Това е мое дълбоко убеждение, но също и надеждна гаранция за успешното развитие на М&М Групата в България. През следващите две години планираме изграждане на нов „Крос-док“ (групажен) склад, като инвестицията ще бъде на територия от около 12 хил. кв. м, в размер на около 5-6 млн. лева. С тази нова инвестиция ще посрещнем по-спокойно амбициозната ни програма за развитие 2015 – 2020 г. и ще отговорим напълно на изискванията на една от петте най-големи европейски логистични мрежи КаргоЛайн, чийто пълноправен партньор сме от 4 години. Как виждате бъдещето на М&М в България през следващите 5, 10, 15 години? - Горд съм, че създадените от мен и колегите ми български компании са водещи в Групата на М&М не само по постигнатите резултати, но най-вече като пример за колектив в оперативно, търговско и мениджърско отношение. Създадохме и успешно развиваме своя „люпилня“ на кадри, които чудесно се справят с управлението както на националните ни организации, така и на международните структури на Групата. Разчитаме на младите кадри и инвестираме в тяхното обучение и развитие. Те са нашият най-голям капитал за едно успешно бъдеще. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
|