експорт > пазари


М&М Групата в България с амбициозна програма за развитие през 2015-2020 г.

Сашо Тодоров, Регионален Директор Югоизточна Европа и Управител на M&M БГ ООД пред exporter.bg за големите предизвикателства в сектор "Транспорт и логистика" и за инвестиционните планове на Групата в България

Компаниите на "M&M Милицер и Мюнх" у нас с над 10% по-високи приходи през 2014 г. спрямо 2013 г. и с над 70 млн. лева годишен оборот.

Г-н Тодоров, кои са най-големите предизвикателства пред сектора "Транспорт, складиране и пощи" (без пощенски и куриерски дейности) днес – в България и на международните пазари?

- Азбучна истина е, че транспортно-логистичните компании са толкова по-успешни, колкото по-ефективно организират своята дейност по доставката на товарите на точното място за определено време при минимални разходи на средства и ресурси.

Тази истина е още по-актуална днес, в условията на глобална финансово-икономическа криза: неспирен срив на стокови пазари, външнотърговски дисбаланси и не на последно място – на международния транспорт като кръвоносна система на международните търговски отношения.

Затова и предизвикателствата пред транспортно-логистичните компании са още по-големи. От тях клиентите очакват не само по-качествени услуги, но и пълно интегриране на транспортната система с тази на управлението на целия бизнес процес на базата на ефективна IT платформа.

Какъв е ефектът върху нашия бранш: самоубийствена конкуренция; борба за всеки клиент и пратка при нищожни норми на печалба; нараснал риск от фалит на транспортни и спедиторски компании.

Как наложеното от Европейския съюз, САЩ, Австралия и други държави ембарго на Русия и ответните мерки от руска страна се отразиха на тази изключително важна за бизнеса сфера?


- Всяка криза в международните отношения означава увеличен политически риск за всички производствени, търговски и транспортни компании в целия свят, но най-вече в съответния кризисен регион.

Украинската криза, присъединяването на Крим и последвалите икономически санкции от страна на Европейския съюз и Русия естествено имат своето негативно отражение върху движението на стоки и транспортни услуги.

За България това означава спрян износ на селскостопанска продукция, най-вече плодове и зеленчуци, но също така мляко и млечни продукти, оскъпен внос на суровини и готова продукция, административни и икономически ограничения за българските автомобилни превозвачи.

М&М като международна спедиторска компания с приоритетно източно присъствие и сериозни инвестиции в Русия, Украйна и Беларус е тежко засегната от тази криза. Отражението й върху инвестиционните намерения на нашия Холдинг е изключително негативно и последствията от това ще увеличат отрицателния си ефект, особено през следващите 5-10 години.

Транспортът и логистиката са "кръвоносната система" на бизнеса във всяка една държава. Какво показват Вашите наблюдения - има ли оживление на бизнеса в България?

- Въпреки че темпото на икономически растеж в световен мащаб се повиши, Еврозоната не бе в състояние да се противопостави на негативната тенденция и остана в рецесия през 2013 г. и първата половина на 2014 г.

Тъй като страните в нея са основен търговски партньор на компаниите от ЦИЕ (Централна и Източна Европа), износът й пострада от този траен спад. Едновременно с това, достъпът до финансиране бе допълнително ограничен, което пък се отрази на намаляването на покупателната способност.

Държавната задлъжнялост на страни като Италия, Франция, дори и Германия, продължава да нараства. Всичко това доведе до затруднения и сериозни предизвикателства пред работещите компании, включително и тези в транспортно-логистичния сектор.

По мое мнение 2014 г., особено през втората си половина, отбеляза ръст в износа на мултинационалните компании в България, главно свързаните с автомобилната и фармацевтичната промишленост, микроелектрониката и др., като при някои това увеличение е с над 10% спрямо 2013 г.

За М&М България от съществено значение бяха следните положителни фактори:

- Нарастване обема на изнесения полиметален концентрат;
- Относителна либерализация на транзитните превози от Европа през България за Иран и страните от Средния Изток.


"През следващите две години планираме изграждане на нов „Крос-док“ (групажен) склад, като инвестицията ще бъде на територия от около 12 хил. кв. м, в размер на около 5-6 млн. лева. С тази нова инвестиция ще посрещнем по-спокойно амбициозната ни програма за развитие 2015 – 2020 г. и ще отговорим напълно на изискванията на една от петте най-големи европейски логистични мрежи "КаргоЛайн", чийто пълноправен партньор сме от 4 години", казва Сашо Тодоров.

 

М&М е един от сериозните инвеститори в областта на транспорта и логистиката с общи инвестиции в България от над 20 милиона евро. Предвиждате ли нови инвестиции и към какво ще бъдат насочени те?

- М&М Милицер и Мюнх отбелязва през 2014 г. своята 134-та годишнина от създаването си в Германия и 23-тата си годишнина в България.

Традиционно М&М е тясно и силно свързана със своята „Източна стратегия“ на развитие. Така инвестициите в собствена структура, включително земя, терминали и т. н., бе направена много по-рано от всички големи конкуренти, което беше много важно условие за нашия успешен старт.

Но ако това беше началото и името работеше за нас, то скоро след това и особено след 1997 г., когато открихме новопостроения терминал в София, организацията в България започна да работи за името, създадохме широко портфолио от над 1200 клиента с комплексната гама от всички транспортно-логистични услуги, при това не само в София, но и в цялата страна.

Освен М&М България, Групата ни е представена и от още две компании в областта на инвестициите и недвижимата собственост (“Property Development“) – "ТрансТерминал" и "Розенберг Пропъртис България", и с отделна фирма за въздушна спедиция "М&М Ер Карго Сървис България".

Приходите от дейността, които Групата реализира тази година са с над 10% по-високи от тези за 2013 г. В момента подготвяме бюджета за 2015 г. и разчитаме на ръст в продажбите от поне 5%, който ще се отрази пряко на нетния резултат от дейността. В абсолютни цифри годишният оборот на Групата в България е над 70 млн. лева.

Много важен за мен самия е фактът, че имам възможността не само като ръководител, но и като собственик да участвам във взимането на инвестиционните решения на Групата.

Ясно е, че без инвестиции сериозни резултати в нашия бранш няма как да се постигнат. Това е мое дълбоко убеждение, но също и надеждна гаранция за успешното развитие на М&М Групата в България.

През следващите две години планираме изграждане на нов „Крос-док“ (групажен) склад, като инвестицията ще бъде на територия от около 12 хил. кв. м, в размер на около 5-6 млн. лева.

С тази нова инвестиция ще посрещнем по-спокойно амбициозната ни програма за развитие 2015 – 2020 г. и ще отговорим напълно на изискванията на една от петте най-големи европейски логистични мрежи КаргоЛайн, чийто пълноправен партньор сме от 4 години.

Как виждате бъдещето на М&М в България през следващите 5, 10, 15 години?


- Горд съм, че създадените от мен и колегите ми български компании са водещи в Групата на М&М не само по постигнатите резултати, но най-вече като пример за колектив в оперативно, търговско и мениджърско отношение.

Създадохме и успешно развиваме своя „люпилня“ на кадри, които чудесно се справят с управлението както на националните ни организации, така и на международните структури на Групата. Разчитаме на младите кадри и инвестираме в тяхното обучение и развитие. Те са нашият най-голям капитал за едно успешно бъдеще.

Благодаря за това интервю.


Димитър Дженев




 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер